+ Plus

Hugo Pinksterboer – Overlast

Dat ik hier vier weken terug níet over geluid schreef, was een bewuste keuze. Toch moet het weer even. Al is het maar omdat het op dit moment een heter topic is dan welke nieuwe motorfiets, welke laatste GP-winnaar of welk ander motoronderwerp dan ook.

De discussie die nu speelt, de boze burgers die klagen, het groeiende bewustzijn rond alles wat overlast heet, de vaak kwalijke rol die de bewonersgroepen in het gesprek spelen: het kan allemaal zomaar invloed hebben op de ruimte die we als motorrijders hebben. Er moet dus echt iets gebeuren. De campagne TE LUID geluid IS UIT kan daar een belangrijke rol in spelen. Het is niet voor niks dat ik meer dan gelukkig ben dat zoveel partijen zich bij de campagne aansloten. Net zo gelukkig was ik met het tempo waarin de campagne op stoom kwam. Het is helemaal nog niet zo lang geleden dat we in gesprek met MotoPlus-hoofredacteur Erik Bulsink, Ron Betist van MotoShare en mijn MAG-collega Vera de Bruijn het concept van de campagne bedachten. Ik was al even blij met het tempo waarin andere motormedia en motorrijdersorganisaties aanhaakten, zo divers als de Motormeiden, de offroadliefhebbers van TET en de historische tweewielerrijders van de FEHAC. Met de Ducati Club Nederland verwelkomden we ook de eerste motorclub van een snel groeiende lijst. En allemaal roepen we hetzelfde, op onze eigen manier: hou rekening met je omgeving. Als je thuis geluid maakt, hou je rekening met je buren. Op de motor is iedereen je buurman.

 

Ik schreef het hier al eerder en je leest het ook op www.teluidisuit.nl: een groeiend aantal motorrijders zet de dB-killers weer in de pijpen en schroeft z’n standaarduitlaten er weer onder. Geluid mag. Te veel geluid niet. Dat besef groeit. We wonen allemaal vreselijk dicht op elkaar. Overlast ligt op de loer. En waar overlast dreigt, moeten vaak twee partijen bewegen. TE LUID geluid IS UIT richt zich in eerste instantie op motorrijders, maar de campagne is net zo goed een signaal naar de boze of bezorgde bewoners die roepen dat het motorrijders allemaal niks kan schelen en dat we alleen maar herrie maken omdat we van alles te compenseren hebben. Het kan ons dus wèl schelen, is de boodschap die we hen met deze campagne geven. Doel? Eenvoudig: als je laat zien dat je begrijpt waar het probleem zit, krijg je begrip terug.

 

De campagne is ook een signaal naar de rijksoverheid, die we willen laten weten dat we beseffen dat er iets loos is. Da’s een belangrijk signaal, omdat diezelfde rijksoverheid nogal wat te vertellen heeft, als het om regelgeving en wegafsluitingen gaat. Dan is het natuurlijk wel geweldig dat ook de sectie Motoren van RAI Vereniging en de BOVAG de campagne een warm hart toedragen en dat Veilig Verkeer Nederland er enthousiast over schrijft. Weten we ons bovendien gesteund door onze informatiebron van het RDW, die stelt dat “de oplossing van de problemen rond motorgeluid niet schuilt in het verlagen van de Europees vastgelegde limietwaarde, maar in bewustwording en handhaving.” Bij zo’n oplossing zijn we allemaal gebaat, als we willen blijven rijden. Het is ook allemaal niet zo moeilijk. Zoals motorschrijver Quincy van der Ree van Motorstof.nl het al kort samenvatte: “Open pijpen of open dijken? Die keuze is snel gemaakt.” Maar natuurlijk zijn er nog wel flink wat hordes te nemen. Voordat alle motorrijders de boodschap serieus nemen en voordat die bezorgde bewoners ons serieus nemen en weer van ons gaan houden, zijn we wel weer even verder. Dat heeft van alles te maken met de media die liever over een uitslaande brand en schreeuwende klagers schrijven dan over bluswerkzaamheden en oplossingen voor overlastproblemen. Maar ook daar wordt hard aan gewerkt. De eerste positieve artikelen in landelijke en regionale kranten zag je mogelijk al langskomen. We moeten het met z’n allen doen, roep ik nog maar ‘s. En wat er tot nu toe gebeurt, geeft mij goede hoop!

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-