+ Plus

Evert ten Napel – Om nooit te vergeten!

We zijn net terug van een geweldige rondreis door Namibië aangevuld met een kort verblijf in de Kaap met als standplaats Stellenbosch. Neen, deze keer niet met de motor, maar met een 4-wheel-drive-SUV van Japanse makelij. Dat kwam omdat we met zijn vieren waren en ook omdat we een deel van deze reis al eens per motor hadden gedaan.

Jaren terug vatte mijn motormakker Nol het doldrieste plan op om samen met zijn toen 18-jarige zoon per motor van de Noord- naar de Zuidkaap te rijden. Zoonlief had zojuist zijn rijbewijs gehaald en pa had van zijn werkgever KLM vier maanden onbetaald verlof gekregen. Niet door de lucht dus, maar op twee wielen over soms asfalt en zeker later in Afrika over gravel, zand, modder en stenen. Nol op zijn Beierse Adventure en Bob op een speciaal voor deze toer geprepareerde R80GS.
Samen met enkele vrienden deed ik het duo aan de grensovergang Zwartemeer/Schöningsdorf uitgeleide, nadat ik ze bij bakkerij Ten Napel (inderdaad familie) in het vlakbij gelegen Klazienaveen van echte ouderwetse gevulde koeken en ontbijtkoek had voorzien. Via internet volgden we het tweetal. Terwijl pa en zoon zwoegden door Noord-Afrika kregen wij het idee om ze het laatste deel van deze wereldreis te vergezellen en zo stapten we op het vliegtuig naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Via een bevriende BMW-dealer uit George/Zuid-Afrika had ik geregeld dat hij vijf motoren naar Windhoek zou brengen. Motoren die wij na het bereiken van de Zuidkaap weer in George zouden afleveren. Het werd een geweldig avontuur. Nol en Bob waren natuurlijk aangenaam verrast door onze komst en na twee dagen Windhoek begonnen we aan een prachtige toer door de woestijn van Namibië. Ik kan je verzekeren dat motorrijden op het rode en geribbelde gravel iets totaal anders is dan op onze prima geplaveide asfaltwegen. Vooral snelheid houden en heel veel uit het zadel op de steps.
Zonder ook maar een enkele valpartij of panne naderden we Cape Agulhas (de echte Zuidkaap)…tot op de laatste dag de achterband van mijn GS na een scherp steentje leeg spoot. Geen dealer in de buurt, maar gelukkig had Nol geleerd hoe hij dat euvel kon verhelpen. Zo konden we ook de laatste mijlen voltooien en Nol en Bob omhelzen voor hun geweldige prestatie. Ook voor ons onvergetelijk.
Aan dat avontuur moest ik de afgelopen weken terug denken. Helemaal zonder een dagje gemotoriseerd tweewielen kon ik ook dit keer niet. Tijdens een kort bezoek aan familie in George ben ik toch even langs BMW-dealer Lynn Schroeder gegaan om samen met mijn neef voor een dagje een motor te huren en een prachtige toer te maken door de Blaue Bergen en over de Oteniqua Pass.
Ja, ik weet het: veel motorliefhebbers zweren bij een toer door Amerika, de route 66. Prachtig, doen! Maar als je eens wat anders wilt, tijd hebt en je creditcard voldoende saldo heeft, dan raad ik je aan om toch eens Namibië en Zuid-Afrika te doen. Eerst een weekje naar Engeland of Schotland om het links rijden te oefenen en dan…gaan! Een toer om nooit te vergeten!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-