+ Plus

Eicma 2017: BMW

BMW legde op de EICMA voornamelijk de nadruk op haar middensegment met een flink vernieuwde F750GS en F850GS allroads. Daarnaast lanceerden de Duitsers met de C400X een lichte scooter en wordt de K1600-lijn uitgebreid met de nieuwe K1600 Grand America.

F750GS EN F850GS
BMW is sinds 2007 actief in het middenklasse allroad-segment met haar lichtere GS-modellen. De F700GS en F800GS kregen voor het laatst voor modeljaar 2016 een kleine update, maar voor komend jaar is er sprake van een forsere ingreep. F750GS en F850GS gaan de nieuwste versies heten en net als voorheen is de ‘lichtste’ van de twee het pure straatmodel en kun je met de andere variant ook lekker in niet al te zwaar terrein spelen.
Die nieuwe typeaanduidingen verraden in feite de grootste wijziging aan de machines al: de bekende paralleltwin krijgt voor komend modeljaar meer longinhoud en ook kracht. Door de boring en slag te vergroten van 82,0 x 75,6 mm naar 84,0 x 77,0 mm meet het blok niet langer 798 cc maar 853 cc. Voor beide versies dus, waardoor de nieuwe typeaanduidingen net als voorheen wat merkwaardig blijven aandoen. Verschil tussen beide blokken is er, net als in voorgaande jaren, wel degelijk, een vermogensverschil om precies te zijn. De F750GS is goed voor 77 pk bij 7.500 toeren en 83 Nm bij 6.000 toeren (was 75 pk bij 7.300 tpm en 77 Nm bij 5.500 toeren), terwijl de F850GS bij 8.250 toeren nu 95 pk produceert en een maximum koppel heeft van 92 Nm bij 6.250 tpm (was 85 pk bij 7.500 tpm en 83 Nm bij 5.750 tpm).
Het vermogen kan standaard worden getemd met twee rijmodi: ‘Rain’ en ‘Road’. Net als voorheen zijn de extra modi ‘Dynamic’ en ‘Enduro’ optioneel, terwijl je bij de F850GS ook nog kan kiezen voor ‘Enduro Pro’. Andere standaard elektronische hulpmiddelen zijn ABS en ASC. Voor tractiecontrole en ABS Pro (bochten-ABS met dynamisch remlicht) moet eveneens extra worden betaald en dat geldt ook voor ESA-vering achter.
Opvallend is verder dat BMW afstapt van de 360° ontstekingsinterval, waardoor de paralleltwin een beetje als een boxer klonk. Het nieuwe blok heeft een interval van 270° en zal nu juist meer als een V-twin klinken. Daarnaast is ook de balancering van de twin flink gewijzigd. De extra balansdrijfstang tussen de beide cilinders heeft namelijk het veld geruimd ten faveure van twee balansassen, één voor en één achter een nieuwe krukas, waardoor het blok volgens BMW net even wat soepeler moet draaien.
Ook de versnellingsbak is onder handen genomen en is nu voorzien van een koppeling met anti-hop-functie. Een quickshifter voor het op- en terugschakelen zonder koppeling is optioneel. En kenners hebben het op de foto’s vast al gezien: de ketting is verhuisd van de van de rechter naar de linkerzijde, terwijl de uitlaatdemper de omgekeerde weg bewandelde. En die hebben vast ook al geconstateerd dat de tankdop nu op de ‘conventionele’ plek bovenop de tank zit en niet langer naast de duoplek. Het gevolg van het verplaatsen van de tank van een de welbekende onder het zadel naar een positie tussen het zadel en het balhoofd, waardoor de achterpartij nu veel smaller bouwt.
De nieuwe positie van de tank is een direct gevolg van een nieuwe frameconstructie, waarbij het stalen vakwerkframe is vervangen door een stalen brugframe met een monocoque-constructie voor meer torsiestijfheid. De geometrie is tevens licht gewijzigd met een iets vlakkere balhoofdhoek en langere wielbasis. Ook voor- en achtervering zijn iets aangepast, met onder andere gewijzigde veerwegen. Daarnaast heeft de F850GS een 20 millimeter lager zadel, terwijl de zithoogte van de F750GS identiek is aan dat van zijn voorganger.
Beide machines zijn nog steeds goed herkenbaar als BMW’s middenklasse allroads, maar het design is op subtiele wijze wat gespierder en dynamischer gemaakt en uiteraard zijn beide modellen aan te kleden met een waslijst aan pakketten en accessoires, met naast de genoemde quickshifter bijvoorbeeld ook snufjes als een LED-koplamp, een 6,5 inch TFT-dashboard, eCall, Connectivity en keyless ride. Net als de R1200GS zijn beide F-en straks ook in een Exclusive-uitvoering leverbaar en is de F850GS daarnaast ook als Rallye-versie verkrijgbaar. De standaard F750GS komt er in de kleurcombi’s wit/zwart en geel/zwart en gaat € 10.550,- kosten. De F850GS komt er in rood/zwart en heeft een basisprijs van € 13.500,-.

C400X
Een opvallende verschijning in BMW’s 2018-line-up is de nieuwe C400X, waarmee de Duitsers hun scooterplatform naar onderen toe uitbreiden. Met deze sportief gelijnde mid-size scooter mikt BMW op de stadse rijder, die snel maar ook in stijl van A naar B door de stadsjungle wil. De C400X is voorzien van een vloeistofgekoelde, 34 pk sterke 350 cc ééncilinder, CVT-aandrijving en een in de swingarm geïntegreerde O-ring-ketting in oliebad. De eenpitter hangt in een stalen buizenframe en de C400X rolt op een 15 inch wiel voor en een 14 inch achter. Het achterwiel is bewust kleiner gekozen om ruimte te scheppen voor de Flexcase, waarmee de bagageruimte, net als bij de C600 scooters, handig naar onderen toe kan worden uitgebreid. Zo kun je onder het zadel makkelijk een jet- én integraalhelm kwijt. Ook de verdere aankleding is behoorlijk compleet met naast uiteraard standaard ABS ook ASC-stabiliteitscontrole, LED-verlichting, in de flanken geïntegreerde knipperlichten, ruitje en twee bergvakken aan de voorzijde. Standaard is de C400X voorzien van een LCD-dashboard, maar ook hier kan optioneel worden gekozen voor een TFT-variant met allerlei extra mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de BMW Connected App met navigatiesysteem. De nieuwe C400X wordt leverbaar in wit en blauw, een prijs is nog niet bekend.

K1600 GRAND AMERICA
De Amerikaanse droom dromen ze ook in Duitsland en daar heet ‘ie vanaf komend modeljaar K1600 Grand America. Deze op de eerder dit jaar verschenen K1600B (zie ook MotoPlus 18/2017) gebaseerde nieuwkomer is BMW’s visie op ‘American highway cruising’ en verschilt van de technisch verder identieke K1600B door de hogere ruit en de grote topkoffer, wat deze 160 pk sterke zescilinder bij uitstek geschikt maakt om alleen of met zijn tweetjes relaxed over Amerikaanse highways – of de Duitse Autobahn – te cruisen. Die topkoffer is trouwens voorzien van een geïntegreerd LED-remlicht over de volledige breedte van de koffer. En net als de K1600B is het standaard uitrustingsniveau hoog met onder andere Dynamic ESA, een achteruitversnelling, ABS Pro, tractiecontrole, xenon koplamp, handvat- en zadelverwarming, cruise control en een audio-systeem met navigatievoorbereiding. Standaard wordt de Grand America in zwart geleverd, maar er kan ook worden gekozen voor het ‘Style Package’, met een zwart/gele kleurstelling, gesmede aluminium stuurhelften en chromen sierstrips op het voorspatbord. Een prijs voor de nieuwe K1600 Grand America is nog niet bekend.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-