+ Plus

Eicma 2008: Moto Guzzi – Aprilia – Moto Morini

APRILIA SMV750 DORSODUROAfgelopen jaar strooide Aprilia kwistig met nieuws op de thuisbeurs in Milaan. Dat gebeurde onder lichte druk van moederconcern Piaggio dat de cijfers voor het sluiten van het jaar klaarblijkelijk nog wat wilde oppoetsen. Gevolg was wel dat het vervolgens erg lang wachten was op nieuwe modellen als de Mana 850 en de Shiver 750, die eigenlijk nu pas mondjesmaat op de markt komen. Dat betekent dat Aprilia voor komend jaar iets gas terug neemt. Dus nog geen nieuwe V4 of 1200c V-twin in definitieve vorm. Wel deze scherpe SMV750 Dorsoduro, waarmee Aprilia dezelfde weg inslaat als Ducati eerder deed met de Hypermotard. De technische basis voor deze stadscrosser wordt gevormd door de Shiver 750, waarvan blok en frame tamelijk ongewijzigd werden overgenomen. Blok en frame – met een iets aangepaste swingarm – vormen tevens een belangrijk onderdeel van het design, dat zo minimalistisch mogelijk is gelaten. Weinig plaatwerk dus en ook de voetsteunen voor de duopassagier ontbreken. Deze kunnen als accessoire worden besteld. De 750 cc 90° V-twin levert net als in de Shiver een stevige 95 pk bij 9000 toeren, maar is wel voorzien van een herzien injectiesysteem met heel fijn vernevelende injectoren. Ook het veelbesproken ride-by-wire systeem is eveneens gemodificeerd. Deze tweede generatie moet wat preciezer en fijngevoeliger werken dan voorheen op de Shiver. Verder is voor wat betreft spierkracht de nadruk gelegd op het lage en midden toerengebied. In tegenstelling tot de Shiver heeft de upside-down vork van de Dorsoduro stelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping. De veerwegen voor en achter zijn daarnaast een stukje langer: 167 mm voor en 150 mm achter. [SMV 750 3_4 Dorsoduro]MOTO MORINI GRANPASSO 1200Afgelopen jaar gooide Moto Morini met het prototype MM3 een hengeltje uit om te proeven of er behoefte bestond aan een dikke allroad. Die was er blijkbaar zeker, want inmiddels staat deze indrukwekkende Granpasso 1200 in behoorlijk definitieve vorm op zijn gespaakte wielen. Opvallend zijn de ‘snelle’ lijnen van het ontwerp van Morini-huisontwerper Marabese. Met name de neus met zijn gescheiden lampen en snavelvormig, kort spatbord oogt sportief. De prestaties van de droog 198 kilo wegende Granpasso beloven ook sportief te worden, want in het inmiddels bekende stalen Verlicchi vakwerkframe hangt de bekende Bialbero CorsaCorta 1187 cc 87° V-twin. Net als de andere Morini’s heeft de Granpasso een slipper clutch, wat een noviteit op de allroadmarkt betekent. Specificaties van het blok zijn nog niet vrijgegeven, maar het ligt voor de hand dat er topvermogen is ingeleverd ten gunste van wat meer slagkracht bij lage toeren en in het middengebied. Morini zegt in ieder geval wat gedaan te hebben aan de beruchte hoge brandstofconsumptie van de V-twin. Dan ontstaat er met een tankinhoud van 25 liter een bovenmodale actieradius voor het betere toerwerk. De zit is comfortabel gesneden, alhoewel de 840 millimeter zithoogte best fors is. De veerwegen zijn eveneens behoorlijk ruim, maar beloven wel veel comfort: 190 millimeter voor en 200 millimeter achter. De 50 mm voorvork is van Marzocchi en heeft geen instelmogelijkheden. De Öhlins schokdemper achter is daarentegen volledig instelbaar, ook qua rijhoogte. Tot de standaard uitrusting behoort helaas geen middenbok, die zit in het accessoirepakket. Hierin ook een complete kofferset, een hogere ruit, een TomTom navigatiesysteem en handvatverwarming. Nieuw bij Moto Morini is ook een iets tammere uitvoering van de Corsaro, de Corsaro Avio. Deze levert nog 120 pk van de gebruikelijke 140 pk. [Granpasso_Left_side][Granpasso_Rear_detail]De achterpartij van de Granpasso oogt bijzonder met de opvallende uitlaatdemper. [Reserve][Granpasso_Panel]Het dashboard komt sportief, maar ook wat kaal over.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-