+ Plus

Eerste Test Rieju Tango 250

Het Spaanse Rieju houdt zich voornamelijk bezig met 50 cc brommers, alhoewel je in hun folders ook nog wel eens stuitte op een verdwaalde 125 cc motorfiets. In 2010 gaat Rieju echter voor het echte werk: onlangs presenteerden de Spanjaarden de Tango 250. Het merk waar het hier allemaal om draait spreek je uit als “Rie-éé-chu”. Schuldig hieraan zijn de Spanjaarden Luis Riera en Jaime Juanola, die hun geld verdienden middels het vervaardigen van fietsaccessoire en hun beider bedrijven in 1934 lieten fuseren. Om het niet al te ingewikkeld te maken werd de nieuwe bedrijfsnaam een samenvoeging van de eerste lettergreep van hun achternamen. Inmiddels produceren de ruim 150 Rieju medewerkers 130 kilometer ten noorden van Barcelona op jaarbasis rond de twintigduizend 50 en 125 cc tweewielers. En nu dan ook een echte tweeëneenhalf, het topmodel Tango 250 van de Catalanen.Rieju staat te boek als een echte componenten bouwer: ze betrekken veel verschillende onderdelen van derden, inclusief het motorblok. En al die componenten monteren ze vervolgens op, in en aan hun eigen frame.In de Tango 250 zorgt een bij het Chinese Loncin geproduceerde ééncilinder viertakt voor het motorische feest. Pardon, een Chinese krachtbron? Jazeker, het Aziatische land mag dan een nogal twijfelachtige reputatie genieten waar het op betrouwbaarheid van hun producten aankomt, Loncin is echter echt niet de minste. Het staat zelfs te boek als een bijzonder gerenommeerd bedrijf dat onder andere ook de 650 cc éénpitter van de BMW F650 Xcountry produceert.De stevig stampende 250 cc tweeklepper (met een exacte cilinderinhoud van 223 cc) heeft het redelijk gemakkelijk in de Tango, aangezien hij slechts 114 kilogram plus het gewicht van de rijder in beweging hoeft te zetten. Bovendien zijn ook de versnellingen van de licht en exact te schakelen bak nagenoeg optimaal gespatieerd. Die geringe massa, compacte afmetingen en de wetenschap met ‘slechts’ 16 pk onderweg te zijn, maakt dat de Tango iets speels heeft. En precies daarin schuilt ook de kracht van de Tango. De nogal eenvoudige veerelementen, digitaal functionerende remmen (alles of niets), bijzonder spaarzame uitrusting en de deels weinig hoogwaardige afwerking verdwijnen volledig naar de achtergrond wanneer je met de Tango door de bochten danst. Gewoon een heerlijk stuk speelgoed, dat je als motorfiets zijnde misschien niet helemaal serieus kunt en wilt nemen, maar waar je op de één of andere manier ook weer geen genoeg van kunt krijgen!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]RIEJU TANGO 250MOTOR ééncilinder viertakt motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en twee kleppen, carburateur, geregelde katalysator, 120 watt dynamo, 12V/5,5Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting.Boring x slag 65,5 x 66,2 mmCilinderinhoud 223 ccMax. vermogen 11,9 kW (16,2 pk) bij 6.750 tpmMax. koppel 18,5 Nm bij 5.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 37 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø 260 mm, tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 200 mm, enkelzuiger remklauw.Bandenmaat 100/80-17; 130/70-17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.305 mm, zithoogte 830 mm, veerweg v/a 170/180 mm, rijklaar gewicht volgetankt 114 kg, tankinhoud 6,3 liter.Garantie twee jaarRichtprijs NL € 4.350,-INFO Bouwman Import Etten, www.bouwman-import.nlMETINGENTopsnelheid 105 km/uurAcceleratie0-80 km/uur 8,4 s0-100 km/uur 15,3 sDoortrekken50-80 km/uur 6,0 s50-100 km/uur 12,0 sVerbruikSecundaire weg 1 : 27,8Theoretische actieradius 175 kmSoort brandstof Euro 95________________________________________[KASTEN + UND -]+Motor: veel bottom powerSound: verrassend goedGewicht: sensationeel laagOpbouw: bijzonder sleutelvriendelijk-Veerelementen: te zwakChoke: moeilijk te doserenBuddy: te hardAfwerking: deels minderwaardig________________________________________[UNTERSCHRIFT]De wereld in een notendop: het Chinese Loncin-blok is naar Japans voorbeeld en hangt in een Spaans frame met een Italiaanse Paioli-voorvork.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-