+ Plus

Eerste Test MV Agusta Brutale 1078RR

Nog nooit had een Brutale zoveel cilinderinhoud en zo’n berg pk’s als de met 154 paarden uitgeruste 1078RR. En eveneens was er nooit eentje die, geheel in tegenstelling tot zijn naam, zijn kracht zo vloeiend en berekenbaar op het asfalt loslaat. Een Brutale paradox dus…Iets dat de naam Brutale draagt, hoeft niet per definitie ook zo te zijn. Dat bewijst de 1078RR wanneer we voor de zoveelste keer een natte groene tunnel induiken, die ontstaat wanneer de takken van de bomen langs de weg elkaar boven het wegdek innig omhelzen. In lange bochten gaat het over nat wegdek bergafwaarts, de MV reageert daarbij gewillig op zelfs de meest voorzichtige stuurcorrecties en hangt relatief soepel aan het gas. Fijn om te weten, helemaal omdat het vermogen ook heerlijk lineair met het toerental stijgt, zonder je te verrassen. Zo ontstaat er een ritme, dat zelfs rijden in de regen tot een blije aangelegenheid maakt. “Dat was ook één van onze speerpunten, waar we hard aan gewerkt hebben,” verklaart testrijder Marco Albizatti. “Castiglioni wilde eigenlijk meer vermogen uit het blok halen, maar dat zou zonder twijfel tot een veel agressievere karakteristiek hebben geleid. Gelukkig hebben we hem kunnen overtuigen om het op deze manier te doen.”Prima ideeën en gelukkig is ook de uitwerking ervan goed gelukt, waarbij de Brutale alleszins tam uitvalt. Compact en kort als hij is, voldoet een korte draai aan het gashendel in de lagere versnellingen al om het zaakje op het achterwiel te zetten. Gelukkig dwingt hij je niet om constant een dergelijke rijstijl te hanteren.In tegenstelling tot de F4 1078 heeft de Brutale de cilinderkop van de normale 1000R gekregen. Dat betekent kleinere kleppen van staal in plaats van grotere titanium exemplaren, iets nauwere inlaatkanalen met passende kleinere gaskleppen en aangepaste nokken voor iets tammere kleptijden. De rest is een kwestie van aangepaste mapping, oftewel het spel tussen ontsteking en inspuiting in relatie tot toerental, gewicht, temperatuur, luchtdruk en ga zo maar door. Een oneindig proces van proberen en programmeren dat het grootste deel van het ontwikkelingstraject in beslag neemt en waar niemand graag al teveel over uit wijdt. Het geheim van de kok zeg maar. Veel liever praat de vandaag tijdelijk tot tourguide omgedoopte testrijder over de filosofie achter de afstelling van het rijwielgedeelte, dat volgens hem een sluitend geheel met het motorkarakter moest vormen. Uitgangspunt daarbij vormde de overstap naar een nieuwe Marzocchi voorvork met asymmetrische demping. Met name in het lowspeed bereik werd de standaard ingaande demping een stuk comfortabeler, waarbij de achterschokbreker een passend karakter kreeg aangemeten. Het resultaat is nog altijd ver verwijdert van een ‘papperig’ afgesteld rijwielgedeelte, maar wel een stuk comfortabeler op wegdek van minder fraai kaliber, waarbij het aanspreekbedrag ook een stuk is verbeterd. Ook de stuurprecisie vaart wel bij de overstap naar een nieuwe voorvork. Het abrupt sluiten van de gaskleppen of remmen onder een hellingshoek leidde bij de vroegere Brutale modellen duidelijk tot onrust rond de stuuras, een fenomeen dat de 1078RR compleet naar het rijk der fabelen heeft verbannen. Het voelt zelfs alsof de wielbasis langer en de balhoofdhoek vlakker is dan voorheen. Deze opties worden ook daadwerkelijk momenteel onderzocht door MV, maar mocht men er al daadwerkelijk wat mee gaan doen, dan pas vanaf de komende jaargangen.Misschien dat de Italianen zich dan ook even kunnen ontfermen over een ergonomisch minpuntje van de 1078RR. De aan de rechterzijde stijl omhoog lopende uitlaatbochten richting de dubbele einddempers zitten de rechtervoet namelijk constant danig in de weg. Tijdens een regenpauze spreek in Marco erop aan, maar die moet zich bekommeren over zijn motor die midden op de weg staat. Dwars door het dikke grijze wolkendek stort zich een diffuus licht op aarde, dat de machine met de prachtige zilveren en rode lak, strak in de schijnwerper zet. Wat je noemt een aanblik met symbolische waarde: wat de toekomst de Italianen na de recente overname door Harley-Davidson ook mag brengen, de motoren die de naam MV Agusta dragen staan altijd garant voor een intensieve belevenis. Op alle denkbare manieren! ________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA 1078RRMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder-viertakt lijnmotor, twee bovenliggende, ketting aangedreven nokkenassen per cilinder, vier radiaal opgestelde kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 650 watt dynamo, accu 12V/9Ah, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 41:15.Boring x slag 79,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 1.078 ccCompressie 13,1 : 1Max. vermogen 113 kW (154 pk) bij 10.700 tpmMax. koppel 117 Nm bij 8.100 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm, vierzuiger remklauw.Gesmede aluminium wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17;190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.410 mm, balhoofdhoek 66,0º, naloop 102 mm, veerweg v/a 130/120 mm, drooggewicht 185 kg, tankinhoud/reserve 19,0/4,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zwart-grijs, zwart-wit, rood-zilverPrijs NL € 21.999,- / B € 18.999,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Motomondo BV, tel. 0184-657 171, www.motomondo.nl________________________________________[KASTEN PLUS UND MINUS] +Prestaties: mooie lineaire vermogensafgifteRijwielgedeelte: stuk comfortabeler gewordenAfwerking: kan bijna niet beterUitrusting: rijkelijk met edele componenten-Levertijd: groot vraagtekenPrijs: dwangmatig hoog________________________________________[UNTERSCHRIFTE][SEITE 22]De tankvorm heet ‘Disco volante’ wat vrij vertaald vliegende schijf betekent. Laat zich wel raden waarom.[SEITE 24]Naast de voorvork met gescheiden ingaande en uitgaande demping, zijn ook de Brembo monoblocs hagelnieuw.Sinds de eerste F4 kregen alle MV’s, de Veltro Pista modellen uitgezonderd, deze cockpit aangemeten.

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-