+ Plus

Eerste test KTM RC8

Vanuit het zenuwcentrum in het Oostenrijkse Mattighofen hebben de gewezen zandhazen van KTM zich in korte tijd glansrijk weten te integreren in het straatsegment. Na de Adventure, Super Duke en Supermoto is het nu tijd voor stap vier: de lancering van de langverwachte 1190 RC8 superbike oftewel de stap naar volwassenheid, zoals de Oostenrijkers het zelf noemen. Die term ‘langverwacht’ schept verwachtingenen die waren ronduit hooggespannen sinds het moment waarop KTM eind 2003 het prototype van de RC8 wereldkundig maakte. Dat kwam niet in de laatsteplaats door het gedurfde podium dat de Oostenrijkersvoor de presentatie van hun eerste superbikekozen: de Tokyo Motorshow, het hart van de Japansemotorleeuw. Deze ultieme provocatie kon natuurlijkniet zonder vervolg blijven en dat kwam er in 2005toen KTM de knoop door hakte en de ontwikkeling vande RC8 in de bekende Oostenrijkse stroomversnellingkwam. Waar dat toe kan leiden, weten we inmiddelsna de stormachtige entrees van achtereenvolgens deAdventure, Super Duke en Supermoto. Stuk voor stukmachines die in een razendsnel tempo zijn ontwikkelden daarnaast stuk voor stuk sprekende voorbeeldenvan het feit dat ze bij KTM dondersgoed weten hoe jena A ook B moet zeggen. Alle drie spelen ze na hungeoliede integratie in de markt immers een toonaangevenderol in hun eigen segment. Geen wonder dusdat er vooraf nogal wat werd verwacht van de RC8,de machine die de Oostenrijkers zelf de grootste enmeest belangrijke stap in het groeiproces naar volwassenheidnoemen.Volwassenheid die uiteindelijk op het mondialeSuperbike-toneel moest worden geëtaleerd. Toch?Daar had het in ieder geval alle schijn van, want conformde meest recente wijziging in het WK Superbikereglementmaakte het aanvankelijke 2003-conceptmet een 999 cc 75° V-twin plaats voor de uiteindelijkevariant met 1148 cc en daarmee werd de illusiegewekt dat de Oostenrijkers ‘het’ in het WK Superbikegingen proberen. Maar dat blijft voorlopig een illusie,want KTM bevestigde tijdens de presentatie van deRC8 dat er ook in 2009 geen oranje vlaggen in hetSBK-paddock wapperen. De offi ciële race-optredensvan de V-twin blijven vooralsnog beperkt tot het FIMSuperstock 1000 in 2008 en misschien volgend jaartot starts in de Britse en Duitse superbike kampioenschappen.Over het exacte hoe en waarom doen deambitieuze Oostenrijkers wat geheimzinnig, maar wellichtdat ze na het mislukken van het MotoGP-avontuurvan een paar jaar terug de vingers niet nog eenswillen branden en pas een WK-deelname overwegenals ze er absoluut zeker van zijn dat ze in de voorstegelederen mee kunnen strijden?Het zou een reden kunnen zijn en in die zin valtmisschien ook KTM’s uitleg van de typeaanduidingte verklaren. RC staat in de beleving van KTM voorRoad Competition en niet, zoals je logischerwijs misschienzou verwachten, voor Race Competition. De ‘8’representeert het aantal aanwezige kleppen en ‘1190’slaat dus niet op de 1148 cc cilinderinhoud, maar iseen aanduiding die overeenkomt met de rest vanKTM’s modellijn. Zo hebben de 990 Super Duke enSupermoto een cilinderinhoud van 999 cc, terwijlde onlangs uitgebreide 690-reeks 654 cc in deenkele cilinder herbergt.Hoe dan ook, KTM’s terughoudendheidover de raceplannen doet niets af aan hetfeit dat de RC8 voor snelle rondetijden op de wielenis gezet. De KTM ademt de verslavende geurvan het circuit uit al zijn poriën. Of je nu kijkt naarhet hoekige, minimalistische en niet alledaagse lijnenspeluit de koker van KTM’s huisdesigner Gerald Kiska,de topklasse veerelementen van WP, een standaardstuurdemper van dezelfde fi rma, de robuuste Brembostoppers, de sportieve geometrie of de gegoten aluminiumMarchesini wielen. Alles is even verzorgd enniets is aan het toeval overgelaten.Dat geldt niet in de laatste plaats voor het kloppendehart, dat deels verscholen ligt achter het plaatwerkvan Kiska en is opgehangen in een nieuw, slechts dertienonderdelen tellend frame van chroommolybdeenstalen buis, dat niet alleen opvalt door het extreemlichte gewicht van slechts 7,5 kg maar ook door debijzonder mooie lasnaden. Het slechts 64 kg wegende

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.