+ Plus

Eerste Test KTM 990SMR

Geheel in de traditie van KTM komt er van elk model ook een R-versie op de markt, met onder meer duurdere vering, andere wielen en dikke remmen. Zo ook bij de 990 Supermoto. Maak kennis met de 990SMR. KTM’s perschef Thomas Kuttruf waarschuwde ons al na afloop van de testdag met de nieuwe KTM 990SMT (zie ook MotoPlus 5): “Met de 990SMT heb je de brave kant van KTM kunnen ontdekken. Maar morgen wordt dat heel anders. Dan laat KTM zijn donkerste kant zien: de 990SMR. Bovendien gaan jullie die machine de sporen geven op het nieuwe racecircuit van Portimão, een baan die in enkele maanden tijd al een enorme reputatie heeft opgebouwd door zijn vele blinde bochten en heuvels, waardoor je niet ziet waar je naar toe gaat. Een soort levende achtbaan zeg maar. Wel te rusten en slaap lekker!”De volgende ochtend bleken zijn ‘bemoedigende’ woorden niet overdreven, zowel het Portimão-circuit als de KTM 990SMR vragen werkelijk alles van je. Het circuit is inderdaad razend spectaculair en zelfs na een hele ochtend rondjes rijden blijft het in sommige blinde bochten gissen naar de exacte lijn. Waarbij ik me trouwens heel erg gelukkig prees in het zadel van deze heftige KTM SMR, want alhoewel dat geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken, is het wel een machine die veel vertrouwen geeft. Enerzijds vanwege de stoere supermoto-zitpositie, waardoor je veel overzicht hebt op het asfalt voor je, terwijl je de machine door het brede stuur goed in de hand hebt en ook zonder veel kracht de goede kant op kunt dirigeren. Anderzijds ook omdat het blok met zijn 116 pk lekker soepel en prima beheersbaar is. Hij is snel, maar het is absoluut geen kanonskogel. Het blijft allemaal dus te overzien.In zijn Supermoto-klasse is deze 990SMR wel het meest sportieve en snelste wat je maar kunt wensen. Het is een echte hardcore-machine met een smalle buddyseat, een kleine 15 liter-tank (met nieuwe vorm zodat je lekker ver voorop kunt gaan zitten) en straffe, volledig instelbare WP-vering. De Pirelli Supercorsa-banden ronde de fraaie Marchesini-velgen laten ook geen misverstand over het gebruiksgebied van deze SMR bestaan: dat racerubber wil eerst voorzichtig warmgereden worden voor de maximale grip bereikt is. Pas met warme banden kun je gaan doen waarvoor deze SMR bedoeld is: knallen!Het V-twin-blok gedraagt zich daarbij heel erg netjes. Hij bokt niet, is soepel genoeg om mooi door de krapste hairpins te trekken en gaat lekker door in toeren. Op het rechte stuk ging de topsnelheid richting de 230 km/uur, meer dan je van een motor met een cross-stuur zou verwachten.Bij dergelijke snelheden passen perfecte remmen en die heeft de SMR. Vooral de Brembo Monoblocs in het voorwiel zijn uitblinkers en dankzij de mooie radiale rempomp is er een heel duidelijk drukpunt en een glasheldere feedback.Het stalen vakwerk-brugframe zorgt daarbij samen met de goede vering voor een sublieme wegligging. Makkelijk insturen (ook weer dankzij dat brede stuur), plat liggend houdt hij prima zijn lijnen vast en hij is stabiel in snellere bochten, ook als het asfalt ineens onder je weg lijkt te vallen, zoals op deze baan enkele keren per rondje gebeurd. De goede wegligging staat toe de voetrusten regelmatig tegen het asfalt te rijdenOndanks dat de motor in grote lijnen veel overeenkomsten heeft met de toerachtige 990SMT uit dezelfde modelserie, is deze SMR veel sportiever en radicaler. Het gewicht (ook dat van zijn bestuurder) lijkt zich veel nadrukkelijker rond het voorwiel te concentreren, als was het een hele echte supersportmachine. En in feite is de SMR dat ook, zij het dat die sportfiets niet in een strak gekuipt jasje zit, maar juist de link naar de terreinachtergrond van KTM legt. Dankzij de nieuwe frisse kleurstelling ziet de 990SMR er trouwens zeer appetijtelijk uit.Dat fraaie uiterlijk maakt het echter nog geen allemansvriend. Zoek je een machine voor woon-werk-verkeer of een relaxed toerritje, dan zijn er andere en beter geschikte motorfietsen, ook bij KTM. Wil je knallen en stel je meer prijs op één uurtje vlammen op een mooi bochtig parcours dan urenlang kilometervreten op de snelweg dan zou deze KTM 990SMR in je garage passen. Hij gaat in Nederland 14.750 euro kosten (België: € 12.950,-); ten opzichte van de gewone 990SM betaal je dus 1.649 euro extra voor de state-of-the-art vering, remmen en wielen van de R-versie.+Fantastische remmenCompromisloos geconstrueerdZitpositie-Meer power ten opzichte van de SM en SMT zou mogenBehoorlijk klein gebruiksdoelTECHNISCHE GEGEVENS KTM 990SMRMOTOR vloeistofgekoelde 75º V-twin, balansas, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, 450 watt dynamo, accu 12 V/11,2 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting (41/17).Boring x slag 101,0 x 62,4 mmCilinderinhoud 999 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 85 kW (115,6 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 97 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 48 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monovering, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm met radiale Brembo Monobloc vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met Brembo tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Pirelli SupercorsaMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.505 mm, balhoofdhoek 65,6º , naloop 109 mm, veerweg v/a 160/180 mm, zithoogte 875 mm, rijklaar gewicht volgetankt 203 kg, tankinhoud 15,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 7500 kmKleuren wit/zwart/oranjePrijs NL € 14.750,- / B € 12.990,-INFO KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nlINFO BELGIË KTM BELGIUM SA, tel. +32 (0)10-47 11 40, www.ktm.be

Lees meer over

KTM 990SMR

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Eerste Test KTM 1390 Super Duke

Eerste Test KTM 1390 Super Duke

15 februari, 2024

Wat als…? Wat als het nooit genoeg is? Wat als de markt om steeds meer vraagt? Wordt ‘nooit genoeg’ dan ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-