+ Plus

Eerste Test KTM 690 Duke R

Lange wheelies, lekker dwars bij het driften en wild rijden: tot dusverre gold KTM’s kleine Duke als één van ’s werelds grootste rebellen in motorland. En daarop zal de nieuwe R-versie van de kleine 690 geen uitzondering vormen. Toch?Even een kleine stap terug in de tijd: het is 1993 en de eerste Duke met de 553 cc LC4 éénpitter ziet het levenslicht. Zes jaar later kreeg de Duke II een balansas en wat extra longinhoud (625cc) en in 2008 werd de derde generatie Duke met hoorngeschal geïntroduceerd. De 690 met een volledig nieuw ontwikkelde 654 cc LC4 die met 65 pk te boek stond als ’s werelds sterkste in serie gebouwde ééncilinder. Niemand die toen ook maar durfde te opperen dat datzelfde aggregaat nog verder verbeterd kon worden.Toch is het de Oostenrijkers gelukt, inmiddels staat de vierde en tegelijk sterkste ééncilinder Duke aller tijden in de etalage. En die R? Die staat zoals gebruikelijk bij KTM voor Racing, hetgeen in dit geval neerkomt op minder pondjes op de heupen dan de normale 690 Duke. En vijf pk extra.KTM belooft niet alleen 70 pk en 70 Newtonmeter koppel, het maakt deze belofte ook meer dan waar. Bij een eerdere meting van de standaard Duke in 2008 bleek deze al over 69 pk te beschikken (vier meer dan de folder meldde), maar de R doet er met 71 pk en 73 Newtonmeter bij 5.400 tpm nog een schepje bij bovenop. Veel belangrijker, over het hele toerenbereik heeft de R meer spierballen.Optisch gezien steelt het voor de R-versies obligate oranje frame de aandacht, evenals het carbon voorspatbord. Andere optische verschillen ten opzichte van de standaard Duke: remmenwinkel voor en de duovoetsteunen zijn zwart, beter passend bij het Bad Boys imago van deze excentrieke eenling.Een hoopvolle druk op de startknop wekt de nu exact 690 cc metende krachtbron uit zijn winterslaap. Alleen stationair draaiend klinkt hij al levendig. Potent vooral, klaar voor daden die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen. Tien voorzichtige kilometers later is het blok op bedrijfstemperatuur en kan het gashendel tegen de stuit. Korte rijmodus check: standje 1, staat voor een zachte gasaanname met bescheiden lastwissels. Modus twee en drie daarentegen zijn voor meer sportief ingestelde rijders, oftewel een meer agressieve gasrespons met als keerzijde ook wat brutere lastwisselreacties. We kiezen voor standje drie dus. Dat resulteert in een lange wheelie, het voorwiel krijgt domweg de kans niet eens om het wegdek te raken. Hier helpt alleen remmen en dat heeft de R goed voor elkaar. De 240 millimeter achterrem is bijzonder goed doseerbaar en belangrijker nog, je kunt er effectief mee bijremmen. Tijdens het driften of om het voorwiel naar beneden te krijgen. Piepend toucheert dat voorwiel het asfalt, geen overbodige luxe aangezien de eerste bocht zich aandient. De éénvinger voorrem is eveneens prima te doseren en mag met recht de bijnaam anker dragen.Bliksemsnel verval je in de bekende Duke-roes waar het enkel nog draait om zaken als nog harder insturen en bij het aanremmen de kont flink laten kwispelen. De extreem hoge gepositioneerde voetsteunen en standaard (uitstekend werkende) anti-hop koppeling versterken dat gevoel nog eens extra. Ook de speciaal voor de R-versie gecoate binnenste vorkpoten en zuigerstang van de achterschokbreker beloven een wilde rit. Niet alleen optisch trouwens, het rijwielgedeelte spreekt namelijk ultrafijn aan, waarbij de veerelementen schitteren met een excellente feedback en voldoende reserves. Toch is het de opgewaardeerde LC4 éénpitter die het voornaamste aandeel heeft in het Bad Boys imago. Krukas, drijfstang en zuiger zijn nieuw, evenals een 4,5 millimeter langere slag, waarmee het blok 36cc extra cilinderinhoud kreeg. Bovendien werd ook de compressieverhouding verhoogd van 11,8 naar 12,5 op 1. Het resultaat is verbluffend, het kan dan ook bijna niet anders of ook alle andere 690-modellen ondergaan binnenkort dezelfde kuur. Al vanaf 2.500 omwentelingen spant de nieuwe vergrootte LC4 zijn spieren, geen haperingen meer en ook het klapperen met de ketting is verleden tijd. In het midden toerenbereik is de 690 R absoluut sterker dan zijn voorganger, zonder opvallende vibraties en zonder te hebben ingeboet op zijn honger naar toeren. Zo hoort de sterkste ééncilinder ter wereld te zijn.Dat hij zijn extra spierballen bij het accelereren in vergelijking met zijn voorganger niet in snellere tijden weet om te zetten, heeft vooral te maken met de kort gespatieerde versnellingen. Tot aan de 100 km/uur moet je al twee keer schakelen door d ekortere overbrenging. Maar bij het doortrekken is de R de standaard Duke overigens wel duidelijk de baas.Samengevat: in de wilde Duke R schuilen twee zielen. De nieuwe en beresterke 690cc éénpitter met een heerlijk aan koppel nodigt uit tot waanzinnige dingen, maar in combinatie met de milde rijmodus (stand 1) blijkt hij zelfs ook over toerkwaliteiten te beschikken, waarmee hij prima geschikt is voor een gezapig alledaags ritje. Geniaal!________________________________________[TECHNISCHE DATEN]KTM 690 DUKE RVloeistofgekoelde ééncilinder viertakt motor, balansas, bovenliggende kettingaangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop functie, boring x slag 102,0 x 84,5 mm, max. vermogen 51,5 kW (70 pk) bij 7.500 tpm, max. koopel 70 Nm bij 5.500 tpm, stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, volledig instelbare monoschokbreker met hevensysteem, enkele schijfrem voor Ø 320 mm, enkele schijfrem achter Ø 240 mm, wielbasis 1.472 mm, veerweg v/a 140/140 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 159 kg, tankinhoud/reserve 13,5/2,5 liter.Prijs NL € 10.400,- / B € 9.690,-INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIЁ KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10471140, www.ktm.be________________________________________[KASTEN + UND -]+Motor: sterk èn goedgemanierdRijwielgedeelte: gevoelig met veel reservesVerlichting: verrassend goedRijmodus: instelbaar en daardoor veelzijdig-Comfort duopassagier: beperktSpiegels: bieden maar matig zicht________________________________________[LEISTUNGSGRAPHIK] VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmKTM DUKE 690R52,1 kW (71 pk) bij 7.300 tpm73 Nm bij 5.400 tpmKTM DUKE 690 200850,8 kW (69 pk) bij 7.500 tpm70 Nm bij 6.300 tpm*MotoPlus metingen; ¹Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFT]Aangepaste cockpit: eindelijk robuust en waterdicht (links), eenvoudige keuzeschakelaar voor de rijmodus (midden) en een lichtgewicht carbon voorspatbord. De afwerking van de Duke R, die je zelfs stilstaand al verleid tot halsbrekende toeren, is van hoog niveau.

Lees meer over

KTM 690 Duke

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Eerste Test KTM 1390 Super Duke

Eerste Test KTM 1390 Super Duke

15 februari, 2024

Wat als…? Wat als het nooit genoeg is? Wat als de markt om steeds meer vraagt? Wordt ‘nooit genoeg’ dan ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-