+ Plus

Eerste Test Kawasaki Z900SE

Het is menselijk om nét dat beetje meer te willen. Niets menselijks is ons motorrijders vreemd en dus ook niet de ambitie om naar een iets mooiere, snellere of luxere motorfiets te verlangen. Stel je dat je een Z900 hebt, daar helemaal verzot op bent, maar zoekt naar een snufje meer sportiviteit, dan is de Z900SE helemaal jouw ding!

De Kawasaki Z900 volgde in 2017 de uiterst succesvolle Z750 en Z800 op. In 2020 werd de Z900 middels een update bijgepunt, om het succes van de eerste drie jaren voort te zetten. De Z900 bevond zich namelijk steeds in de hoogste regionen van de Europese en Nederlandse verkoopstatistieken. De belangrijkste ingediënten van die update in 2020: een TFT dashboard, tractiecontrole, een wat hogere zit en een langere service-interval van 12.000 kilometer. De Z900 is met zijn krachtige motorblok en scherpe chassis een van de pittiger rijdende nakeds in dit segment, maar zoals altijd zijn er rijd(st)ers die op zoek zijn naar net dat stukje extra sportiviteit. De Z900SE richt zich duidelijk op die rijders, want het overzichtelijke pakket van veranderingen ten opzichte van de alom gelauwerde Z900 richt zich hoofdzakelijk op de voorrem en achtervering.

Wat betreft vering valt direcht de fraaie koperkleurige S46 Öhlins schokdemper in het oog, welke bovendien voorzien is van een draaiknop om van buitenaf de veervoorspanning te verstellen is. Iedereen die wel eens zijn of haar knokkels heeft opengehaald met een haaksleutel zal met grote instemming knikken over de meerwaarde hiervan. Dit is overigens een tamelijk eenvoudige Öhlins, waarvan alleen de veervoorspanning en de uitgaande demping instelbaar zijn, dus de ingaande demping niet. Deze demper is het instapmodel van de hoogwaardige Öhlins familie, maar heeft evengoed een licht aluminium buitenwerk en een grote demperzuiger met een diameter van 46 millimeter, voor een nauwkeurig gecalibreerde demping. Bovendien glimt deze net zo hard als de duurste versies, want het oog wil ook wat. Teneinde een visuele balans te creëren zijn de buitenpoten van de voorvork nu ook koperkleurig uitgevoerd.

Zeker zo belangrijk: de voorvork accomodeert nu radiaal gemonteerde remklauwen. In tegenstelling tot de axiaal gemonteerde Nissin remklauwen en de modieuze wave schijven van de Z900, beschikt de SE namelijk over dikke, radiaal gemonteerde Brembo M4.32 remklauwen en Brembo remschijven met een diameter van 300 millimeter. De diameter is dus identiek aan de originele schijven. Om het geheel helemaal op niveau te brengen zijn staalomvlochten remleidingen gemonteerd en is de diameter van de radiale rempomp afgestemd op de zuigerdiameters van de dikke remklauwen.

We kennen de Z900 al jaren als een topper in het midden-segment van de nakeds, waarbij de succesformule bestaat uit een rijwielgedeelte met een fijne balans tussen lichtvoetig en toch stabiel in combinatie met het dikste motorblok in deze prijsklasse. Bovendien doet de Z900 veel dingen heel goed en ontbreken missers in het concept. We rijden de Z900SE in noordelijk Zwitserland, in het kanton Solothurn. Dit gebied ligt net net ten zuiden van Basel en bestaat grotendeels uit een glooiend en groen heuvellandschap. Echte bergpassen zijn hier nog niet zo veel te vinden, maar heerlijke slingerwegen des te meer.

Meteen bij het opstappen valt de lekker actieve zithouding op, dankzij het stevige zadel en de lekkere stuurpositie. Het feit dat het zadel aan de voorkant mooi slank is, maakt het ook prima mogelijk om met de voeten bij de grond te komen voor de iets minder lange rijders. Ook met een lengte van 1.70 meter blijkt dit prima te doen en anders is er een 20 millimeter verlaagd zadel leverbaar € 188,-. Overigens biedt dat Kawasaki accessoiresprogramma een hele waslijst van nuttige artikelen, zoals motorhoezen, navigatiesysteem, valprotectie, een beschermfolie voor het dashboard en ook een rookkleurig windschermpje.

Bij het starten klinkt de Z900 meteen lekker vol zonder opdringerig te zijn en dat enthousiasmeert natuurlijk. Gedreven door de rigoureuze obsessie voor snelheidscontroles en de bijbehorende draconische beuringtariefen, tokkelen we in de onderste toerenregionen de eerste tientallen kilometers door dorpjes en landwegen. Na een tijdje stoppen we en kunnen concluderen dat de Z900SE bij snelheden van 50, 80 en 100 en toerentallen tot 4.000 toeren heerlijk soepel rijdt. De verbruiksindicator geeft hierbij een verbruik van minder dan 1 op 20 aan, wat mooi meegenomen is. Zowel het motorblok als de vering faciliteren deze milde rijstijl op een prachtige manier, de Dunlop Roadsport 2 banden dragen bij aan het hele neutrale stuurgedrag en als er dan eens een bocht is die binnen de snelheidslimiet toch pittig genomen kan worden, dragen ze bij aan het rijplezier.

Voor- en achtervering zijn mooi in balans. Kleine hobbels worden doorgegeven, maar dat misstaat het sportieve concept van deze SE niet. Als we later die dag toch eens een beetje stout doen op een compleet verlaten slingerweg, dan bewijst de combinatie van de lekker actieve zitpositie met een goed chassis, evenals prima vering en banden weer wat een heerlijk gooi- en smijtfiets de Z900SE is, ondank dat het rijklaargewicht van 213 kilogram en de totaal niet extreme chassismaten voor wat betreft wielbasis, balhoofdshoek en naloop. Dit ding klopt gewoon. De 948 cc’s genereren 125 pk bij 9.500 toeren per minuut en de dikke vierpitter toont naast een soepel vermogen onderin en een lekker gevuld middengebied ook over een prettig eindschot te beschikken. Het motorblok is zo welgemanierd dat de meest directe Sport-mapping eigenlijk altijd volstaat en met het KTRC (Kawasaki TRaction Control) in de meest vrije positie 1 wordt zelfs toegestaan dat het voorwiel van de grond komt. Dat doet de 900 in eerste versnelling puur op vermogen en in tweede versnelling met een klein beetje hulp van de koppeling.

Dankzij de hoge tank lijk je in de motor te zitten, terwijl de zithoogte helemaal niet zo laag is. Daardoor is er – in combinatie met de koplamp en dashboard – best enige windbescherming, voor zover we dat binnen de Zwitserse snelheidslimieten konden beproeven. De vlakke flanken van de tank zorgen er ook voor dat niet alleen kortere rijders, maar ook rijders met wat langere stelten (zoals uw redacteur) voldoende beweegruimte hebben. Die beweegruimte biedt ook het zadel, maar toch was dat niet helemaal fijn voor mij. Het biedt voldoende ruimte naar achteren voor langere rijders, maar de achterzijde van het zadel loopt ook omhoog. Dat draagt bij aan de aggresieve Sugomi-styling, maar het draagt er ook aan bij dat ik steeds naar voren glijdt, weer naar achteren schuif en dan weer naar voren.

Ik rijdt met een kevlar motorjeans, wellicht dat dit met een leren broek minder is omdat je dan meer grip hebt. De kortere rijders hoor ik hier niet over, want die zitten verder naar voren, op het vlakkere deel van het zadel. Zulke dingen zijn heel persoonlijk en bovendien zou ik de Z900 er niet om laten staan, want een zadelmaker kan dit voor weinig geld oplossen. Zaken als windbescherming, bagagemogelijkheden en duocomfort zijn nogal beperkt, maar dat is inherent aan het hele naked concept. Als je daar naar op zoek bent zul je waarschijnlijk in een heel ander segment shoppen. Toch biedt Kawa zelfs een Ergo-Fit Extended Duozadel en zo iets is lovenswaardig, omdat je hiermee aangeeft de wensen van je klanten serieus te nemen. Het is toch hardstikke leuk om je partner mee achterop te nemen om een ijsje te gaan halen? Dan heeft die externe knop voor de verstelling van de veervoospanning van die mooie Öhlins ook meteen nuttig.

Conclusie
De prijs van de Z900SE bedraagt € 12.599,- en dat is een meerprijs van € 1.400,- ten opzichte van de Z900. Best wat geld, anderzijds kosten de Öhlins en de Brembo remklauwen al meer dan dat. Daar komen dan nog de remschijven, remleidingen en montage bij. Bovendien is nu de setup al helemaal uitgeknobbeld en de koperkleurige voorvork brengt een mooie visuele balans met de Öhlins schokdemper. Een niet onbelangrijk aspect is ook dat een hoogwaardigere uitvoering van een bepaald model hoogstwaarschijnlijk een hogere inruilwaarde zal behouden dan een basismodel met enkele opties. Leuk dat de mogelijkheid nu geboden wordt in ieder geval!

Lees meer over

Kawasaki Z900SE

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...