+ Plus

Eerste Test Kawasaki Versys 1000SE

Kawasaki heeft met de Versys al jaren een sterke vertegenwoordiger in het hoogpotige toersegement en met de introductie van de Versys 1000SE in 2019 werd het gamma uitgebreid met de meest rijk aangeklede variant tot dan toe, met onder meer adaptieve vering. Kan het nóg beter? De Japanners denken van wel, en dus kreeg de Versys 1000SE voor 2021 een update!

Het zal niemand verwonderen dat het nieuwe model voorzien is van een nieuwe kleurstelling, maar daar draait de update uiteraard niet om. Zoeken naar de verschillen met het voorgaande model heeft echter geen zin, want de nieuwe SE die je hier ziet is technisch identiek aan zijn voorganger. De doorontwikkeling zit onderhuids verstopt, in de software. Specifiek die van de adaptieve vering. De 2021 Versys 1000SE is namelijk de eerste Kawasaki die is uitgerust met het Skyhook-systeem. Een door Showa (tegenwoordig onderdeel van de Hitachi Astemo-groep) ontwikkeld algoritme voor de adaptieve vering met als doel de motor zo weinig mogelijk verticale bewegingen te laten maken. Aangezien de vering van de Versys 1000SE al uit de stal van Showa kwam, voldeed een simpele software-update.
Nieuw is het Skyhook-systeem uiteraard niet, de naam dook immers al in 2012 voor het eerst op bij Ducati’s Multistrada 1200S. Toch is het geen directe kopie van het algoritme dat op de Italiaanse motorfietsen zit, zo verzekert Kawasaki ons. De Japanse ingenieurs hebben het Skyhook-algoritme aangepast voor een optimale match met de Kawasaki Versys 1000SE. Wat die aanpassingen precies behelzen, is helaas niet bekendgemaakt. Dus moeten we het maar ervaren.

 

Dat wordt dat een koude aangelegenheid tijdens de eerste kennismaking in eigen land. Bij het starten van de motor maakt de Kawasaki namelijk duidelijk dat we op moeten passen. Om dat kracht bij te zetten, wordt de buitentemperatuur in een oranje kader weergeven, vergezeld door een sneeuwvlokje. Drie graden… brr… Het mag de pret echter niet drukken. Dat komt vooral omdat de 2021 1000SE alle pluspunten van zijn voorganger heeft overgenomen. Denk aan handvatverwarming, een grote ruit, voldoende kuipwerk en een heerlijk comfortabel zadel. Perfect met deze temperaturen, want ze zorgen ervoor dat je lijf en ledematen goed warm kunt houden. Ook de geroemde viercilinder is natuurlijk weer van de partij. Een heerlijk blok, dat zeer soepel loopt, met name in het lage en midden toerengebied. Sportief of juist uitermate schakellui, het kan allemaal. Zeker van onderuit is de 120 pk sterke krachtbron een genot. Al vanaf zo’n 3.000 tpm heb je minimaal 90 Nm koppel tot je beschikking. De top wordt pas bereikt bij 9.500 tpm, al wijst de praktijk uit dat je niet vaak tot het rode lijntje komt. Iets eerder opschakelen werkt beter, en is kinderlijk eenvoudig dankzij de standaard aanwezige up/down quickshifter. Mits je meer dan 2.500 tpm draait, want daaronder werkt ‘ie niet.
Net als bij de S is zo’n beetje alles aan de SE elektronisch instelbaar, met als extra uiteraard de vering. Dat aanpassen kan zowel via het onboard-menu als de Kawasaki Rideology-app. Ook dit systeem is voor 2021 namelijk ongewijzigd meeverhuisd naar het nieuwe model. Dus kun je nagenoeg alle informatie oproepen die je zou willen. Verbruik, onderhoud en zelfs de statistieken van je gereden rit. Ook kun je via de app de gekozen veervoorspanning selecteren, de rijmodi (rain, road, sport) en is het mogelijk de vierde rider-modus naar wens in te richten. Dit alles kan ook zonder app, maar is op de telefoon een stuk makkelijker. Vooral omdat je best veel kunt instellen. Denk aan tractiecontrole, power-modus en de vering. Bij die laatste heb je zowel voor als achter tien standen voor in- en uitgaande demping. Ook de veervoorspanning (met drie voorgeprogrammeerde settings) is per stand met vijf stapjes omhoog of omlaag te finetunen. Het enige onderdeel dat niet elektronisch instelbaar is, en dat eigenlijk wel had mogen zijn naar onze mening, is de ruit. Deze is alleen handmatig in de gewenste positie te zetten en dat kan op zijn beurt alleen veilig als je stilstaat, want je hebt er twee handen voor nodig.

 

Aangezien de gewijzigde vering hét verbeterde punt is van de 2021-Versys 1000SE, sturen we de machine wat slechter onderhouden wegen op om te zien hoe goed het Skyhook-systeem deze onregelmatigheden weet glad te strijken. De Versys is, met een veerweg van 150 mm en 17 inch wielen, toegespitst op straatgebruik. Al na een paar kilometer is duidelijk dat de vering zich prima raad weet met het soms tergend slechte wegdek. Hobbels en bobbels worden doeltreffend weggefilterd door het systeem, waarbij je te allen tijde op een uitstekend feedback kunt vertrouwen. Of ‘ie daadwerkelijk beter is dan de Versys 1000SE uit 2020 zónder Skyhook, is helaas lastig te zeggen. Het systeem op die motor werkte namelijk ook al prima. Zonder directe vergelijking is het daarom lastig te voelen óf, en zo ja, waar het systeem echt het verschil maakt. Feit is wel dat de vering zich, ook bij een wat sportievere belasting, van een heel comfortabele kant laat zien, terwijl de boel bijvoorbeeld bij extreem remmen toch heel gecontroleerd blijft. De Versys stuurt steevast makkelijk in, houdt z’n lijn goed en blijft lekker stabiel. Ook de remmen zijn uitstekend. Ze laten zich prima doseren en hebben een prettige bite, zonder echt agressief te zijn. Zeer geschikt om de 257 kilo wegende machine tot stilstand te dwingen.
Niet geheel verwonderlijk heeft de nieuwe Versys 1000SE niets op zijn voorganger ingeboet. Dat zou ook wel heel raar zijn, want de motor is technisch onveranderd gebleven. De toevoeging van het Skyhook maakt het geheel net wat luxer, maar niet per se een heel stuk beter. De voorganger uit 2020 was immers ook al heel goed.

CONCLUSIE
Met de nieuwe 1000SE heeft Kawasaki het vlaggenschip in haar Versys-familie nog iets luxer gemaakt door de toevoeging van het Skyhook-systeem. Ondanks dat het een puur softwarematige update betreft is het volgens Kawasaki niet mogelijk om de oude Versys 1000SE eenzelfde upgrade te geven. Dus wil je per se een SE met Skyhook, dan ziet er niets anders op dan een bezoekje aan de dealer te brengen. Goed nieuws, hij is alleen luxer geworden, niet duurder!

Lees meer over

Ducati Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-