+ Plus

Eerste Test Kawasaki Ninja 300

Meer longinhoud lijkt bij Kawasaki de trend voor komend jaar. De ZX-6 kreeg er wat bij, de Z750 en ook de Ninja 250R kreeg een cc-oppepper. Een verschil tussen de Ninja 250R en deze nieuwe 300? Waar het oude model pas bij 9.000 toeren de slaap uit de ogen wreef, is de nieuwe al bij 6.000 toeren bij de les, om vlak daarna al meer dan voldoende punch voor een vlotte bochtendans te leveren. Hoe dat komt? Door 7,8 millimeter. Dat is het aantal millimeters dat de slag groeide bij een gelijkblijvende boring en van een 250 een 300 maakt. Maar met meer longinhoud alleen houdt het niet op. Wat te denken van 6 pk extra vermogen, een heuse anti-hop koppeling, een bredere achterband en het veel strakkere lijnenspel? Ja, de kleinste Ninja is heel serieuze machine geworden. Het belangrijkste is natuurlijk het opgepepte blok, dat 20% meer cilinderinhoud, vermogen en koppel heeft. En dat zorgt onder andere voor flink meer pret onderweg. Net als voorheen laat ook dit blok zich heerlijk uitknijpen. Even inhalen? Twee keer terug in de zesbak, uitmelken tot vlak voor de begrenzer en het klusje is al gepiept. Door lichtere zuigers draait de parallel-twin nog altijd 13.000 toeren (13.250 voor de 250R), vibreert hij nauwelijks, vreet hij toeren en doet hij in alle opzichten denken aan zijn kleinere voorganger. Het verschil: de grotere kan meer. Het blok lekker uit bochten laten trekken (vanaf 6.000 toeren), vlot accelereren (vanaf 8.000 toeren) en de gang er mooi gedoseerd in houden (tussen de 6.000 en 9.000 toeren). Op secundaire wegen kun je wat dat betreft prima uit de voeten met de vijfde en zesde versnelling. Pret geeft ook het oerstabiele rijwielgedeelte, dat het nog altijd aanzienlijke gewicht van 174 kilo voor een machine van dit kaliber in het bochtenwerk doet verbleken. Alleen achter zou de schokbreker wat comfortabeler mogen zijn, terwijl de wat houterig aanvoelden IRC banden slechts in beperkte mate duidelijke feedback leveren. En nu we toch aan het mekkeren zijn: de spiegels zouden wat meer zicht mogen bieden en de remmen wat meer bite. Wel is de 300 voorzien van ABS, een ander teken dat de kleine Ninja meer volwassen is geworden. Optisch en technisch aantrekkelijker is deze Kawasaki na de update in ieder geval. TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI NINJA 300 MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 32 mm, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 42:14. Boring x slag 62,0 x 49,0 mm Cilinderinhoud 296 cc Compressie 10,6 : 1 Max. vermogen 29,0 kW (39 pk) bij 11.000 tpm Max. koppel 27 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 37 mm, stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning verstelbaar, schijfrem voor Ø 290 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 4.00 x 17 Banden 110/70R17; 140/70ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 63,0°, naloop 93 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 785 mm, drooggewicht 174 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren groen, zwart Prijs n.n.b. INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasakik Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nl [BU’s] [opening actie, geen bu] [dash] Nieuwe cockpit: voor sprintjes snakt ook deze 300 naar toeren. Bij 13.000 toeren staat de rode streep. [blok] Twintig procent meer cilinderinhoud heeft in dit geval ook twintig procent meer vermogen tot gevolg, de twin is nu goed 39 pk. [aanzicht, alleen nieuwe model links] Stroomlijn, tank, wielen, kontje en uitlaat zijn nieuw. Een prijs is nog niet bekend.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...