+ Plus

Eerste Test Husqvarna Nuda 900

Offroad-specialist Husqvarna richt de blik op de weg met de nieuwe Nuda 900, die Duitse techniek met Italiaanse styling vermengt. We maken de eerste meters met deze nieuwe funbike op Sardinië.De essentie van motorrijden, dat moet de nieuwe Nuda 900 in de woorden van Husqvarna belichamen. Zo stilstaand voldoet de brute naked daar helemaal aan en is het nauwelijks te geloven dat er achter de agressieve looks doodnormale BMW-techniek schuiltgaat, want de basis wordt gevormd door de F800 van de Duitsers. In principe is het blok een opgeboorde versie van de paralleltwin van de R-variant. Maar om de brave BMW tot een vurige Husqvarna te transformeren, zijn onder andere de kruktappen 45° verzet. Resultaat: geen gelijktijdig op en neer gaande zuigers meer, maar zuigers die in het ongelijkmatige ritme van een V-twin staan te stampen. En zo klinkt het blok ook, ondanks het feit dat het er met zijn twee staande cilinders niet zo uitziet. Het heeft niets meer weg van een pruttelende F800, maar lijkt eerder op een bassende Ducati. Levendig en fris! Datzelfde enthousiasme legt de Husky ook in de eerste meters al aan de dag, want het voorwiel wil maar wat graag de lucht in en die wheelies laten zich ook nog eens met speels gemak controleren. Alsof je met het gashendel niet het vermogen doseert, maar de hoogte van het voorwiel. Wat een precisie. Maar er is meer dan de loepzuivere gasrespons en het volledig uitblijven van lastwisselreacties. Een enorm krachtig middengebied bijvoorbeeld. Vanaf 2.000 toeren pakt de Italiaan al boterzacht op, om vanaf 5.000 toeren echt lekker met de hamer te zwaaien. Doordraaien tot 9.000 toeren is geen enkel probleem, dat doet ‘ie trouwens ook trillingsarm, maar het echte vuurwerk knalt in het middengebied. Daar stond BMW’s F800 natuurlijk al om bekend, maar de Husky doet er nog een flinke schep bovenop. Dat komt natuurlijk niet in de laatste plaats door de 100 cc extra longinhoud, het gevolg van twee millimeter meer boring en 5,4 millimeter extra slag. Ook de kop is gemodificeerd en heeft grotere kleppen, een andere timing en grotere inlaatkanalen. Resultaat? Een prikkelende 105 pk vermogen en een onderhoudende 100 Nm koppel. Meer dan genoeg op de buitenwegen van Sardinië, maar minder zou ook jammer zijn. De Husky knalt in de tweede versnelling onbedaarlijk hard uit de hoeken, om op de aansluitende rechte stukken indruk te maken met zijn probleemloos schakelende bak. Je gaat je bijna afvragen waarom er in hemelsnaam ook nog een regen-mapping met een nog zachtere vermogenskarakteristiek op zit. Het rijwielgedeelte levert ook een belangrijke bijdrage aan de bochtenpret. Het stalen vakwerkframe is evenals de swingarm afkomstig van de F800GS. Om het wat handelbaarder te maken is het chassis vijf centimeter korter gemaakt en afgetopt met Sachs veerelementen. Voor huist een 48 millimeter dikke vork, die in de basisversie geen stelmogelijkheden kent, en achter een schokbreker waarvan de veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar zijn. Volgetankt blijft het totaalgewicht nog onder de 200 kilo en dat merk je. De Nuda vliegt vingervlug door het bochtenwerk en dat komt deels ook door de radicale bouwwijze, want de Husky is klein en gedrongen, een beetje als een supermoto. En zo zit het ook: breed stuur, smalle tank en een vlak zadel. Dat vraagt om actieve en sportieve rijstijl. Nerveus is het allerminst, want de Husky laat zich extreem makkelijk sturen en ja, zelfs langzaam rijden is geen probleem. Geen kritiek? Jawel, de veer-setting van deze voorserie-testmachines lijkt wat demping te missen, waardoor de grens bij stevig gebruik al snel wordt bereikt. De voorvork wil bij oneffenheden in het wegdek onderin schieten, terwijl de achterkant de neiging krijgt om te gaan pompen. Ook hadden de remhendels van deze machine een grote vrije slag. Dat moet bij de uiteindelijke productiemodellen verholpen zijn. Overigens is de duurdere R-versie voorzien van een volledig instelbare (ook in hoogte) Öhlins achterschokbreker, een eveneens volledig instelbare Sachs voorvork, Brembo Monoblock remklauwen en een kortere eindoverbrenging. Maar de radiaal gemonteerde Brembo’s vertragen wel snoeihard. Bovendien hebben ze een heldere feedback en zijn ze heerlijk te doseren. Minpunt: er is nog geen ABS. Ondenkbaar bij een BMW, maar acceptabel voor de gemiddelde Husqvarna-adept. Die denkt wat compromislozer en daarmee komen we weer bij de essentie van motorrijden. Dat belichaamt de Nuda 900 in ieder geval volkomen. TECHNISCHE GEGEVENS HUSQVARNA NUDA 900 (R)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 390 watt dynamo, 12 V/14 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 84,0 x 81,0 mmCilinderinhoud 898 ccMax. vermogen 77,0 kW (105 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 100 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 48 mm (R-versie: volledig instelbaar), aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar (R-versie: volledig instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm met enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 101 mm, veerweg v/a 210/180 mm, zithoogte 870 (875 – 895) mm, rijklaar gewicht volgetankt 195 kg, tankinhoud 13,0 liter. Garantie 2 jaarKleuren zwart (rood)Prijs n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIË Motomondo B.V., www.motomondo.nl [Beeld + BU’s][opener wheelie met twee inzetten, Actie onder en actie tweede spread weg]Italiaanse chic met Beiers hart: link de standaard Nuda 900 en rechts de R-versie met volledig instelbare vering en Brembo Monoblock remmen. [beeld gestripte machine]Volledig gestript zie je pas hoe radicaal het concept is: alle massa concentreert zich rond het zwaartepunt, waardoor de Nuda handelbaar en wendbaar is.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.