+ Plus

Eerste Test Harley-Davidson Road King

‘Oud beestje zeker?’ De vraag die me wachtend voor een spoorwegovergang door een KTM-rijder wordt gesteld, is misschien wel één van de grootste open deuren die de motorwereld rijk is. ‘Fonkelnieuw’, antwoord ik met een bescheiden tikje op de parelmoerwitte tank van de stationair ploffende Harley-Davidson Road King, modeljaar 2009. Met een compleet nieuw frame, standaard ABS en zelfs ride by wire. Tja, tijden veranderen, maar een mooier compliment had de KTM-man de Amerikaan niet kunnen maken. Terwijl de KTM-rijder na een goedkeurende knik even later over de overgang spurt en in een bescheiden stofwolkje aan de horizon verdwijnt, zet de Road King zich loom tokkelend in beweging, duidelijk in zijn nopjes met het zojuist ontvangen compliment. Open deur of niet, de zweem van nostalgie die als een oerherkenbaar aura rond het merk uit Milwaukee hangt, weet ook buiten de eigen vijver de zinnen te prikkelen en dat moet je de Amerikanen toch nageven. Knap staaltje ‘imagebuilding’.De Road King is misschien wel de meest voor de hand liggende exponent van dat zo zorgvuldig door Harley gecultiveerde en ronduit succesvolle imago. Loop er maar eens een rondje omheen. Groots aangezette, bijna meeslepende lijnen, die subtiel hinten naar tijden die al meer dan een half mensenleven achter ons liggen. Spatborden die een derde van het wiel aan het zicht onttrekken, een koplamppartij waarmee de conservator van het Spoorwegmuseum in Lieren wel raad zou weten, forse tankconsole, die typische smalle zijkoffers, de langgerekte uitlaten aan weerszijden van het achterwiel, de ‘handgeschreven’ merknaam op de tank en uiteraard de talloze chroomaccenten; alles ademt die sprankelende odeur uit de periode waarin een wulpse Marilyn Monroe haar jurk liet opwaaien boven een luchtrooster. Mooi is ook de haast onopvallende wijze waarop het ABS en het ride by wire (met draden in het stuur) in de Road King zijn verwerkt. Hightech met een bijzonder ‘cleane’ en authentieke uitstraling. Eigenlijk verraden bij een vluchtige inspectie alleen de armaturen met moderne knoppenwinkel de ware leeftijd van de Road King. Temidden van al die afzonderlijke aandachttrekkers hangt nog een glimmende nekkendraaier, het luchtgekoelde Twin Cam 96-blok met de inmiddels klassiek geworden 45° V-opstelling van de beide cilinders. Klassiek is het blok tegenwoordig allerminst, want het ademt bijvoorbeeld door de Euro3-regulaties al lang niet meer met carburateurs maar met een modern injectiesysteem, dat nu dus op volledig elektronische wijze de gascommando’s doorkrijgt. Een moderne gimmick die je op iedere sportfiets zou verwachten, maar niet op een ‘laid back’ Harley-Davidson Road King….Afgezien van de nieuwe lay-out van het uitlaatsysteem, waarbij de uitlaatbocht van de achterste cilinder niet langer over maar onder de versnellingsbak loopt om de hitte beter van de passagier weg te geleiden, bleef inwendig alles bij het oude aan het blok. De omlijsting van de Twin Cam 96 is evenwel behoorlijk gewijzigd, want de Road King heeft – evenals de andere Touring-modellen van Harley – een compleet nieuw ruggengraatframe met een aangeschroefd subframe. Vergeleken met zijn voorganger bestaat het nieuwe hoofdframe volgens Harley-Davidson uit de helft minder onderdelen en ook de totale lengte van alle lasnaden is met de helft geslonken. Belangrijker is echter dat het nieuwe frame 20% stijver is dan het 2008-frame. Ook de swingarm is compleet nieuw en deze is zelfs 60% stijver dan voorheen. De totale chassisstijfheid zou volgens Harley liefst 67% hoger uitvallen dan bij het vorige model. Een ingreep met een logisch doel: betere stuureigenschappen. In die opzet zijn de Amerikanen in ieder geval met vlag en wimpel geslaagd, want de Road King stuurt werkelijk beter dan ooit tevoren. Waar het oude model in het bochtenwerk best wat elastiekerig aan wilde voelen, is het aan boord van het 2009-model een even serene als verbazende rust die overheerst. De Road King nieuwe stijl presenteert zich als een uiterst stabiele machine, ook rechtuit, en is met opvallend gemak heel precies te sturen. Eenmaal op de gekozen lijn is de Amerikaanse V-twin zo koersvast als de bekende Amtrak trein, maar dat is ook niet zo verwonderlijk gezien het aantal rijklare kilo’s dat op één oor wordt gedirigeerd: 373 stuks, schoon aan de haak. Harley mag dan flink hebben bespaard op bijvoorbeeld het aantal frameonderdelen, wat de kilo’s betreft zijn ze nog steeds niet kinderachtig. Toch heb je eenmaal op snelheid niet echt het idee met zo’n enorme massa onderweg te zijn. Dat is enerzijds de verdienste van de framewijzigingen en anderzijds van een belangrijke verandering op rollend vlak, de wielen dus. De aluminium gietwielen zijn compleet nieuw en aan de voorzijde meet het wiel nu 17 inch in plaats van 16 inch. Een wijziging die overigens niet is doorgevoerd op de Road King Classic. Die rolt ook in 2009 door over het vertrouwde 16 inch exemplaar. Een stylingverhaal volgens Harley, aangezien de Classic hierdoor op de bekende, hogere ‘White wall’ banden kan blijven staan. Afijn, achter groeide de diameter van de speciaal voor de Touring-lijn ontwikkelde Dunlop D407 met 40 millimeter naar een dikke 180 millimeter. Met het grotere voorwiel maakt dat het stuurgedrag van de Road King met name een belangrijk stuk stabieler. Voor en achter werd ook de vering iets aangepast om goed aan te sluiten op de veranderingen aan frame, wielen en banden. Kleine wijzigingen, want in de basis voelen vering en demping net zo aan als voorheen, comfortabel dus. Prettig bij relaxed rondtoeren, maar geef je deze koning van de weg iets meer de sporen, dan valt er uiteindelijk in de voorvork toch een lichte onrust te bespeuren. Ook onder de voeten trouwens, want ondanks een hele procent extra grondspeling (ja, zo staat het echt in Harley’s persinformatie) schrapen de iets anders gepositioneerde treeplanken toch nog redelijk snel met stevig enthousiasme over het asfalt. Dat zijn wel de momenten dat de Road King je er fijntjes aan herinnert dat je met een slordige 370 kilo staal onderweg bent. Maar eigenlijk moet je altijd verdacht op het hoge gewicht zijn, want ook al stuurt de Amerikaan nog zo verrassend licht, de kilo’s zijn altijd latent aanwezig. Tijdens het remmen is het daarom niet verkeerd om ook de achterrem er steeds even bij te pakken. De remmen vertragen zeker niet slecht, maar vragen traditiegetrouw wel om een stevige hand. Standaard vanaf dit modeljaar is de aanwezigheid van ABS op de Road King. Het systeem regelt misschien een tikje grof, maar presteert verder zoals je mag verwachten, al zorgt het waarschijnlijk niet voor records qua remvertraging. Maar ja, een Road King heb je niet om records te verbreken. Of je moet zo relaxed mogelijk de recordboeken in willen rijden. Heb je aan deze Amerikaan in ieder geval een goede, want in het nieuwe zadel voel je je haast de koning te rijk. Comfort in hoofdletters. Alleen de ruit zorgde in mijn geval (met een lengte van 1.85 meter) bij snelheden boven de 100 km/uur voor vervelende wervelingen rond de helm. Die ruit is trouwens zonder het gebruik van gereedschap te demonteren. Het zitvlak wordt haast fijntjes gemasseerd door de vibraties die de dikke V-twin doorgeeft. Door de rubber ophangpunten van het herziene ‘engine-isolation system’ worden die trillingen geen moment storend. Misschien doet dat voor de purist afbreuk aan het echte, rauwe Harley-gevoel, prettig is het in ieder geval wel. De 1585 cc grote V-twin bleef ongewijzigd, of je moet de gemodificeerde ophanging van de voorste cilinder als een wereldschokkende noviteit zien. Geen nieuws, goed nieuws in dit geval, want de Twin Cam 96 sluit qua prestaties naadloos aan op het gebruiksdoel van de Road King: onbekommerd cruisen. Het maximale koppel van een dikke 131 Nm is al bij een lome 3.500 toeren beschikbaar en dat betekent dat je de Harley steeds lekker van onderuit voorwaarts kunt laten ploffen, waarbij de bak lawaaiig maar wel precies schakelt. De gasrespons van het ride by wire systeem is daarbij heerlijk soepel en direct. Om het acceleratiegevoel wat te vergroten is een groter achtertandwiel gemonteerd (68-tands in plaats van 66). De Road King schiet er allesbehalve schuchter door vooruit, maar een echte hardloper zal het natuurlijk nooit worden. Hoeft ook niet, want deze Amerikaan schenkt precies het beoogde gevoel: King of the Road. Daarbij stuurt de Road King door het nieuwe frame aanmerkelijk beter dan voorheen. En alhoewel de fabriek uit Milwaukee een fabriek van zorgvuldig gekoesterde tradities is, blijven de Yanks in technische zin zeker niet stilstaan, getuige het standaard ABS en het ride by wire. Ofwel: de techniek van nu met de nostalgische looks van toen. +Standaard ABSStuurkarakterGasresponsRuit zonder gereedschap demontabel-Hoog gewichtNiet echt praktische koffersBeperkte grondspelingGeluid versnellingsbak [Bild: HDavidsonroadking-6242]TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON ROAD KINGMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, ketting aangedreven dubbele onderliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydraulische klepstoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, 650 watt dynamo, accu 12 V/28 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, riemaandrijving. Boring x slag 95,3 x 111,1 mmCilinderinhoud 1585 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 60,0 kW (82 pk) bij 5.200 tpmMax. koppel 131 Nm bij 3.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen ruggengraatframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met stereovering, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.00 x 17; 5.00 x 16Banden 130/80B17; 180/65B16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.625 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 173 mm, veerweg voor 117 mm, veerweg achter 76 mm, zithoogte* 750 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 373 kg, max. belading* 244 kg, tankinhoud 22,7 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 8.000 kmKleuren zwart, blauw, rood, wit en diverse twotone-variantenPrijs NL v.a. € 23.495,- / B v.a. € 20.795,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Harley-Davidson Benelux, tel. +31 (0)71-581 37 37, www.harley-davidson.nl * MotoPlus-meting[BU’s bei folgende Bilder][HDavidsonroadking-6250]Dikke tankconsole met grote klok en schakelaar voor het ‘keyless’ startsysteem.[HDavidsonroadking-6255]Blinkende pijpen en nostalgisch ogende koffers, die door hun vorm trouwens onpraktisch in het gebruik zijn.[HDavidsonroadking-6257]Fraai: ambachtelijk aandoende merknaam op de twotone tank. [HDavidsonroadking-6261, logo auf dem Finger retouchieren]Eigenlijk niet meer van deze tijd: een niet afsluitbare tankdop. [HDavidsonroadking-6258]De remmen worden nu standaard

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.