+ Plus

Eerste test Harley-Davidson 2013-modellen

Harley-Davidson viert weer eens een feestje. Ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan presenteren de Amerikanen niet alleen een aantal nieuwe kleuren en speciale uitvoeringen, maar ook een gemodificeerde Street Bob en met de 1200 Custom CA/B ook twee nieuwe varianten in de Sportster-familie. Happy Birthday Harley,. Sinds 110 verkoopt het merk een manier van leven en daarbij ook nog wat motoren. Waar de beide Sportster-modellen 1200 Nightster en XR1200X als ook de Electra Glide Classic uit het programma werden gestreept, brengen de Amerikanen een 1200 Custom als nieuw model. Deze is als Limited Edition in twee uitvoeringen (XL1200CA en XL1200CB) leverbaar. Het CA-model is er een NASCAR-look met een dynamisch kleurpatroon en coole gietwielen, terwijl de CB-variant chopper- en bobber-stijlelementen verenigt. In tegenstelling tot de CA rolt de CB op draadspaakwielen en is hij voorzien van een mini-apehanger stuur. Bovendien heeft Harley de populaire Dyna Street Bob een update gegeven. MotoPlus mocht alvast exclusief op stap met die nieuwe Street Bob en de Sportster 1200 Custom CA Limited Edition (what’s in a name…). Bij het bestijgen van de Street Bob voelt bijna alles vertrouwd aan. Bijna alles. Wie bekend is met het voorgaande model zal constateren dat het mini-apehanger stuur wat hoger bouwt. Mensen met korte armen merken die verandering met name bij het keren, want je moet verder reiken. Het stuur zelf is niet gewijzigd, maar is middels een andere stuurklem in rubber gelagerd. Het geheel bouwt daardoor ongeveer 30 millimeter hoger vergeleken met de eerdere Street Bob. Het moet vibraties tegengaan en de wat langere ritten draaglijker maken. In het alledaags gebruik valt er in ieder geval weinig van te merken. De veel geprezen ‘Good Vibrations’ zijn nog altijd present. Op langere snelwegetappes voel je echter dat de rubberdemping fijnmazige vibraties elimineert. En dat is wel zo prettig. Door deze nieuwe stuurklem is het eveneens eenvoudiger geworden om desgewenst een ander stuur te monteren. De andere updates aan de Street Bob hebben niet zozeer betrekking op de rijdynamiek als wel op het voorkomen van de Yank. Zo zijn de flanken van de bovenste drie koelribben van iedere cilinder nu gepolijst, is het onderste deel van de vorkpoten zwart en is ook de accubak nu gespoten. Daar houd je van, of niet. Daarnaast heeft de Street Bob ook geen conventioneel achterlicht meer. Net als bij een aantal andere Harley-modellen zijn achter- en remlicht in de beide knipperlichten achter geïntegreerd. Dat resulteert in een mooie cleane look van de achterpartij en schreeuwt er daarnaast om, om de kentekenplaat naast het achterwiel te positioneren. Deze nieuwe uitstraling ziet er net even wat cooler uit. Belangrijk, want Street Bob rijders zijn in de regel extreme puristen. Gebleven is de 1.585 cc metende V-twin, waarvan de 76 pk vermogen bij 5.250 toeren garant staat voor potente klappen en een goed humeur. Het geluid is door een klep in het uitlaatsysteem heel netjes en de remprestaties zijn ondanks een enkele schijf in het voorwiel voldoende. Net als voorheen geldt voor de Street Bob: een beheersbaar vermogen, een enkele zitplek, voldoende veerweg en een coole zitpositie. Vanaf € 15.695,- zit je zelf in dat zadel. Voor de 1200 Custom in de CA-uitvoering moet € 13.795,- op tafel worden gelegd. Deze speciale uitvoering weet te bekoren met zijn indrukwekkende gietwielen, die wat doen denken aan de wielen van Amerikaanse ‘muscle cars’ uit de jaren zeventig en waarvan een groot deel van de vijf spaken verchroomd is. Deze zogenaamde NASCAR-look (National Association for Stock Car Auto Racing), een hommage aan deze succesvolle raceserie, wordt door een speciale tweekleurige kleurstelling zoals bijvoorbeeld het ‘Candy Orange/Beer Bottle’ van deze testmachine onderschreven. Daar passen de bandenmaten 130/90 voor en 150/80 achter, die bij een verhoudingsgewijs meer sierlijke machine wat lomp zouden ogen, ook helemaal bij. Maar ook met die dikke worsten stuurt de CA overwegend licht. Maar deze 1200 Custom laat zich sowieso heerlijk makkelijk rijden. De lage zitpositie van slechts 710 millimeter zorgt in combinatie met de in het midden gepositioneerde voetsteunen en het goed in de hand liggende Drag-Bar-stuur voor een ergonomische driehoek, die met name kleinere rijders zal bevallen. Die zitten heerlijk ontspannen en zijn meester over iedere situatie. Veel comfort moet je door de beperkte veerwegen echter niet verwachten. De 54 millimeter veerweg achter absorbeert putdeksels en kleine hobbels, maar met een passagier achterop is het snel gedaan met de pret. Charmant blijft de tijdloze flair die de 1.200 cc V-twin ademt en schenkt. De 67 pk bij 5.700 toeren zijn nog altijd voldoende voor een lekkere vlucht uit de alledaagse sleur. Tot slot nog een kleine uitsmijter: als verjaardagscadeau schonk Harley zichzelf de enorm gepimpte CVO Breakout (€ 33.595,-). Van deze exclusieve machine worden er slechts 1.800 geproduceerd, waarvan er maar 300 naar de regio’s Midden Oosten, Afrika en Europa komen. Onze gelukswensen naar diegenen die er een hebben weten te bemachtigen! [BU’s] [p. 32] [boven actie klein] Op de foto rechts de Sportster 1200 Custom CB met apehanger en draadspaakwielen. [details] De knop om van info te wisselen is slecht bereikbaar door een plek onder het instrumentarium. Het achterrempedaal is nog steeds niet verstelbaar, dat wordt wel eens tijd. [aanzicht] De Sportster Custom 1200 CA in NASCAR-look: laag, gedrongen en ‘dynamisch gespoten’. [actie] Even een handtekening in het asfalt krassen, de grondspeling is erg beperkt. [p. 33] [actie] Clean: het nieuwe kontje van de Street Bob ziet er zonder separaat achterlicht opgeruimder uit. [aanzicht] Lang, puur en authentiek, de Street Bob is het ideale speelgoed voor de moderne ‘Lonesome Rider’. [details] De risers van het 2013-model zijn in rubber gelagerd en moeten zo vibraties dempen. Achter- en remlicht zijn geïntegreerd in beide knipperlichten, het achterspatbord is wat korter. TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER 1200 CUSTOM LIMITED MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, vier onderliggende tandwielaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydrostoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, ongeregelde katalysator, 357 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 88,9 x 96,8 mm Cilinderinhoud 1.202 cc Compressie 10,0 : 1 Max. vermogen 49,0 kW (67 pk) bij 5.700 tpm Max. koppel 98 Nm bij 3.200 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 39 mm, stalen swingarm, stereo achterschokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 292 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 260 mm met enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.00 x 16; 3.00 x 16 Banden 130/90B16; 150/80B16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, balhoofdhoek 60,0°, naloop 105 mm, veerweg v/a 105/54 mm, rijklaar gewicht volgetankt 265 kg, max. belading 189 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren oranje/bruin Prijs NL € 13.795/B € 11.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, +31 (0)70-757 49 00, www.harley-davidson.nl TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON DYNA STREET BOB MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, twee onderliggende kettingaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydrostoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator, 493 watt dynamo, 12 V/19 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 95,3 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.585 cc Compressie 9,2 : 1 Max. vermogen 56,0 kW (76 pk) bij 5.250 tpm Max. koppel 124 Nm bij 3.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 49 mm, stalen swingarm, stereo achterschokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm met dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.50 x 17 Banden 100/90B19; 160/70B17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.630 mm, balhoofdhoek 61,0°, naloop 119 mm, veerweg v/a 127/80 mm, rijklaar gewicht volgetankt 305 kg, max. belading 187 kg, tankinhoud 17,8 liter. Garantie 2 jaar Kleuren matzwart, uni, twotone Prijs v.a. NL € 15.695/B € 13.695,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, +31 (0)70-757 49 00, www.harley-davidson.nl

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.