+ Plus

Eerste Test Ducati Streetfighter 848

Je zou het inmiddels een echte Ducati-traditie kunnen komen. Eerst de meute voeren met een woeste en angstaanjagende high-end machine en vervolgens een meer geciviliseerd broertje lanceren. Ook de recente komst van de Streetfighter 848 pas in dat plaatje.Slechts 198 kilo rijklaar gewicht en een gemeten 159 pk vermogen, Ducati’s Streetfighter sloeg drie jaar terug in als een bom. Ook op de weg was deze brute naked met 1198-blok zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Heftig in hoofdletters luidt nog steeds het adagium aan boord van dit kanon. Breekt het kleine broertje met die karaktereigenschappen? Deels, want de kleinere 849 cc V-twin is beduidend vriendelijker van aard dan zijn grote broer. Dat komt voornamelijk door de 11°-kuur die het blok onderging, waarbij de klepoverlap werd gereduceerd van 37° naar 11°. Dat gaat ten koste van het topvermogen, maar zorgt tegelijkertijd voor een meer gelijkmatige vermogensontplooiing in het middengebied en in de regel ook voor gunstiger verbruikscijfers.Dat verschafte trouwens eerder al het 1198-blok een wat meer geciviliseerd karakter voor gebruik in de Multistrada en de Diavel. Maar nu dus ook de kleinere 848-twin, die 8 pk verliest ten opzichte van de 848 EVO maar meer koppel in het middengebied levert en dat bovendien gelijkmatiger uitsmeert. Van 3.000 toeren begint de Streetfighter 848 er al behoorlijk aan te sleuren, bij 7.500 gaan de kolen echt goed op het vuur en bij 10.500 toeren is het helaas al weer voorbij, begrenzer. Maar zover hoef je de twin in de praktijk ook niet door te trekken. En we moeten ook eerlijk zijn: de 132 pk die bij 10.000 beschikbaar is, heb je ook helemaal niet nodig op de bochtige wegen die we rond het Italiaanse Modena rijden. Gewoon lekker in de vrij lange derde of vierde versnelling rond de 6.000 toeren blijven surfen. Dan hoeft de van de grote broer overgenomen tractiecontrole ook niet in actie te komen en genieten van de directe, maar zeker niet giftige gasrespons en de heerlijke draai-eigenschappen van het blok. De grote Streetfighter is er voor de pure high-end adrenaline-junks en deze kleine voor iedereen die zich daar niet toe rekent. Punt. In navolging van het blok hebben ze in Bologna ook de scherpe kantjes van het rijwielgedeelte en de ergonomie gevijld. De belangrijkste daden: een 20 millimeter hoger stuur en de minder kopzware afstelling van het rijwielgedeelte. De nieuwe Marzocchi voorvork duikt bij remmen niet zo ver in als de Showa vork van de grote Streetfighter. En daarnaast is de Sachs achterschokbreker (was Showa) achterschokbreker minder hard, wat in het grotere geheel zorgt voor een neutraler instuur- en bochtengedrag. Daar dragen overigens ook de smallere banden (achter in het nieuwe formaat 180/60 in plaats van 190/55) aan bij. De Streetfighter 848 laat zich bovendien niet zo snel van de wijs brengen en dat was met zijn grote broer wel anders op met name hobbelige ondergrond en bij remmen onder hellingshoek. Over de remmen gesproken: de Brembo Monoblock remklauwen hebben plaats gemaakt voor tweedelige exemplaren, die net als voorheen twee 320 millimeter schijven in de kraag vatten en dat doen ze krachtig. Een Streetfighter waardig en dat geldt ook voor de zitpositie. Die is door de hoge kont nog steeds vrij radicaal, het hogere stuur is nog steeds breed en staat ook nog steeds ver naar voren, de verbeterde voetsteunen zijn nog steeds glad en te kort en het perspectief vanuit het zadel is ook nog steeds vrij eendimensionaal met een cockpit die in het grote niets lijkt over te gaan. Comfort op de lange baan of speelse lichtvoetigheid? Dan moet je echt even verder winkelen.Nee, de Streetfighter is meer van het korte aanvalswerk en doet dat met brille. Maar er is meer waar een mens blij van wordt: de nieuwe Streetfighter 848 heeft niet alleen langere service-intervallen (van 12.000 naar 24.000 kilometer), maar staat deze maand al voor € 13.990,- bij de dealer. [BU’s][details p. 23 van boven naar beneden]De cockpit is licht gemodificeerd en informeert je ook over rondetijden en de tractiecontroleDe voetsteunen zijn met tien millimeter verbreed, maar zijn nog altijd te kort voor grote voeten.Het stuur is 20 millimeter hoger, maar de zit is er net als voorheen een van aanvallen.TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI STREETFIGHTER 848MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, accu 12 V/12 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 42 : 15.Boring x slag 94,0 x 61,2 mmCilinderinhoud 849 ccMax. vermogen 97,0 kW (132 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 94 Nm bij 9.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met tweezuiger remklauw.Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.475 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 103 mm, veerweg v/a 127/127 mm, zithoogte 840 mm, drooggewicht 169 kg, tankinhoud 16,5 liter.Garantie 2 jaarService-intervallen elke 24.000 kmKleuren geel, rood, zwartPrijs NL € 13.990,- / B € 12.590,-INFO NEDERLAND EN BELGIËDucati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl

Lees meer over

Ducati Streetfighter

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-