+ Plus

Eerste Test Bimota DB7

Waanzin en genie, de Bimota’s van voor de millenniumwisseling hadden van beide een evenredig deel door de aderen stromen. Tegenwoordig is het taboe om deze steekwoorden in combinatie met het merk uit Rimini te gebruiken. In plaats daar van spreken we tegenwoordig over functionaliteit en schoonheid.Nog voordat we ook maar een meter hebben gereden is één ding al kraakhelder, de Bimota DB7 is – in de eerste plaats voor Bimota zelf – een uitermate belangrijk, zeg maar doorslaggevende motorfiets. De eerste echt gespierde superbike van de firma, sinds deze zich in 2003 opnieuw op de motormarkt stortte. Bijna vijf jaar lang was de luchtgekoelde tweeklepper van Ducati de enige krachtbron die de bouwers uit Rimini in hun edele machines frommelden, waarbij ze zich tevreden stelden met krap 100 pk. Ze namen dus ruim de tijd om iets moois te ontwikkelen rondom een vierkleps Ducati-blok.En daar staat ‘ie dan in al z’n schoonheid! Eerst nog rustig, maar na een korte druk op de knop blaast hij al flink van de toren. Nog altijd bijzonder potent, maar in vergelijking met de Ducati 1098 gedraagt de 90º V-twin zich toch een stukje beschaafder. Laag in toeren, maar desondanks zonder bokken geleidt de Testastretta Evoluzione de voelbaar lichte machine de pitstraat uit het circuit van Magione op. Een piste met wijde bochten, lastige krappe passages en meerdere snelle krappe bochtencombinaties, die het een beetje de reputatie van een Micky Mouse-baantje geven. Toch is het geen kort baantje, want met de Superstock-DB7 doen professionele coureurs 2.14 minuten over een volledige ronde; ondergetekende heeft nog acht tellen meer nodig.Tijdens de eerste rondjes vallen de puzzelstukjes nog niet echt op hun plaats. Golven in het asfalt verstoren de ideale lijn en de goede versnelling voor de verschillende passages is nog niet gevonden. Tijdens deze fase van de testrit bewijst zich al wel de door Bimota zelf ontwikkelde nieuwe afstelling van het 1098 blok. De nieuwe mapping was noodzakelijk door een andere uitlaatconstructie en omdat de plaats van het blok in het Bimota-chassis een nieuwe airbox vereiste.Al meteen blijkt de motor met nieuwe periferie en afstelling een stuk minder agressief dan in de originele Ducati-trim. Met name voor wat betreft souplesse en lineaire vermogensafgifte heeft Bimota grote stappen voorwaarts gezet. Zelfs onder de 3.000 tpm in de tweede versnelling dendert de twin vol passie het rechte stuk op, waarna hij met de rechterhand in de volgas-stand gretig door het toerenbereik klimt. En dat bijna compleet zonder vervelende lastwisselreacties. Naast het circuit, waar veel strengere maatstaven gelden, mag je het dan misschien iets anders ervaren, maar in de basis ontbreekt het de Bimota motorisch gezien aan helemaal niets. Deze voorstelling biedt natuurlijk geen garantie dat de afstelling van het blok onder alle omstandigheden – koel of koud weer en op verschillende hoogtes – net zo goed tot z’n recht komt als hier in het 35º warme en laaggelegen Magione. Een veelbelovende start is het in ieder geval wel.Voor de tweede sessie wordt op verzoek door de monteur de stuurdemper verwijderd. Deze bleek zelfs in de meest lichtdempende afstelling nog zoveel demping te genereren dat dit ten koste ging van een helder stuurgevoel en daardoor de stuurprecisie negatief beïnvloedde. Helemaal in combinatie met de uitermate actieve, naar voren gerichte zithouding iets waar je niet op zit te wachten. De DB7 reageert namelijk, ondanks de halve graad minder steile balhoofdhoek dan de 1098, behoorlijk nerveus wanneer de te straffe stuurdemper provoceert tot het zetten van onnodig veel kracht bij het insturen. Het blijkt een goede zet, met het lichtvoetiger stuurkarakter en iets meer veervoorspanning voor laat de DB zich heel makkelijk op één oor leggen. En hiermee luiden we het allerbeste deel van deze testdag in. Of het nu de dubbele rechterknik aan het eind van het rechte stuk betreft, de snelle rechts-links-rechts-links combinatie waar je de machine razendsnel van de ene maximale hellingshoek in de andere kogelt, of het langzame gedeelte dat doet denken aan een 30 km/uur zone, de DB7 verbaast met onmogelijk geachte manoeuvres. De hogere veervoorspanning komt ook het remmen ten goede. Weliswaar komt de achterkant door de geweldige bite van de Brembo monoblocs nog altijd knap snel omhoog, de fractie meer tijd tot het loskomen zorgt ervoor dat de rem een stuk beter te doseren is. Op de openbare weg, en dan helemaal wanneer je onverhoopt wordt overvallen door een enorme plensbui, zou een wat milder karakter van de remmen, bijvoorbeeld met wat minder agressieve remblokken, best welkom zijn. Voor circuitgebruik echter, zijn ze evenwel piekfijn in orde. Helemaal in combinatie met de nieuwe Continental Race Attacks, die een mooi homogeen geheel vormen met het rijwielgedeelte. De voorzichtigheidshalve gekozen zachtere compound had weliswaar zichtbaar onder de hitte te lijden, het rijwielgedeelte bleef echter snaarstrak sturen, waarbij de banden bijna aan het wegdek vastgelijmd leken.De tot dusverre op bochtige trajecten vaak nogal moeilijk te bedienen versnellingsbak kreeg een aangepaste overbrenging: de hevel op de versnellingspookas is langer dan die op de 1098 en daardoor zijn de bedieningskrachten duidelijk verminderd, de schakelweg werd als gevolg van deze ingreep echter wel groter. Toch is het een compromis dat in de praktijk goed uitpakt.Dergelijke kleine oplossingen maken dat tijdens het rijden die zaken naar de achtergrond verdwijnen, die de DB7 in stilstand zo midden in de schijnwerper zetten. De edele uitstraling van de vele uit één stuk aluminium gefreesde delen, de liefdevol aangebrachte lakpartij, het respect voor detail en de zorg voor de elektrische- en koelwaterinstallatie. Het bewijs dat de ontwerpers de praktische kant van het motorrijden ditmaal net zo serieus hebben benadert als de esthetische. Deze gelukte combinatie springt misschien aan de achterzijde nog wel het meest in het oog, dankzij het zelfdragende, volledige gesloten carbon kontje. Stabiel geconstrueerd, uiterlijk hoogwaardig volgens Bimota standaard en prachtig afgewerkt, letterlijk een nieuw tijdperk in vergelijking met de labiele constructie van de eerste SB6 en SB7 exemplaren.Met deze DB7 – en vooralsnog ligt de klemtoon hier op ‘deze’ – heeft de kleine fabriek uit Rimini een zeer hoge standaard gezet. De vraag is echter, kunnen ze dit niveau vasthouden? De continuïteit tussen met de hand gemaakte, in serie gebouwde, machines is nu eenmaal veel minder groot dan die van een lopende band. Bovendien heeft dit fabricageproces ook invloed op het prijskaartje van de DB7, dat met een bedrag van rond de 35.000 euro best ‘exclusief’ genoemd mag worden. Daar krijg je evenwel niet alleen een bijzondere en schitterend afgewerkte machine voor terug, ook een goed doordachte en praktische! ________________________________________[KASTEN TECHNISCCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS BIMOTA DB7MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas, vier kleppen per cilinder, desmodromisch bediende kleppen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 60 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende meervoudige droge plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 104,0 x 64,7 mmCilinderinhoud 1.099 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 117,6 kW (160 pk) bij 9.750 tpmMax. koppel 120 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met gefreesde aluminium verbindingsdelen, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, stalen vakwerk swingarm met hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.435 mm, balhoofdhoek 65,0º, naloop 100 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 800 mm, drooggewicht 170 kg, tankinhoud 16,0 liter.Garantie twee jaarKleur rood/witPrijs NL ca. € 35.000,- / B € 27.225,-INFO NEDERLAND The Motorcycle Company, tel. 0180-556 328, www.themotorcyclecompany.nlINFO BELGIË Kockelmans Motorcycles, tel. +32 (0)87-275 266, www.francorchampsmotos.be________________________________________[KASTEN + UND -]+Blok loopt en klinkt gecultiveerdVermogen ontvouwt zich lineairAfwerking onovertroffen-Prijs pijnlijk hoogStuurdemper te stug________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 18]En hoogwaardige constructie van een vakwerkframe met aangeschroefde aluminium delen behoort tot de specialiteiten van Bimota. Zelfs de kettingspanners zijn mooi gefreesd.[MRD SEITE 21 LINKS NACH RECHTS]Deze fraaie aluminium schetsplaat geleidt de krachten van swingarm en vering naar het motorcarter.Het digitale scherm kent drie ‘stages’ met telkens belangrijke informatie voor het rijden op straat, voor rijden op circuit en voor analyse achteraf.In- en uitgaande demping van de Extreme-Tech-schokbreker zijn telkens high- en lowspeed verstelbaar. [MRD SEITE 23]Geringere bedieningskrachten (met langere schakelwegen) door de aangepaste overbrenging van de schakelset. Rechts de al vaak geprezen radiale Brembo monoblocs, die nog steeds verbazen met een ongelooflijke vertraging.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.