+ Plus

Eerste Test Bimota DB6 Delirio

Wie een kleine 23 mille in een droommachine wil steken, zou in Bimota wel eens een zeer geschikte partner kunnen vinden. De fabrikant uit Rimini staat namelijk aan de wieg van de nieuwe DB6R Delirio, een bovenmodale funfiets voor de dikke portemonnee. Een motorfiets met nog geen 90 pk voor een kleine 23.000 euro! Gek? Nee, Bimota. De kleine Italiaanse edelsmid voor mensen met veel gevoel voor bijzondere dingen. En laten we dat kleine puntje dat financiën heet dan maar even buiten beschouwing laten. Gewoon vergeten dat je voor hetzelfde geld een nieuwe CBR600RR plus de nieuwe Monster 696 op de stoep hebt staan, met tweeduizend resterende euro’s in de achterzak voor brandstof. Met dergelijke praktische bezwaren laat een Bimota zich niet benaderen, enkel met een gevoel dat recht uit het hart komt. En met oprechte vreugde voor een wat ongewoon design, briljant handwerk en een geluidje, waarmee zelfs de grootste motorfabrikant zich zou stukbijten op de EG richtlijnen. Hoe de DB6 bij het accelereren z’n keel roert, onder deellast gorgelt als een verkouden draak en stationair monter voor zich uit borrelt, is domweg fantastisch. V-twin geluidstechniek van de bovenste plank!Die klankorgie heeft overigens op prestatiegebied niets extra gebracht. Een vrolijk spelende Ducati Hypermotard met hetzelfde aggregaat in het vooronder, legt twee pk extra op de plank. Niet dat je op kleine wegen wat tekort komt trouwens. Tussen de drie- en zevenduizend toeren is de twin helemaal in zijn element. Hangt spontaan en fanatiek aan het gas en heeft genoeg power om er een sportief uitje van te maken. Ook omdat de lang gespatieerde zesbak, met een iets te lange eindoverbrenging, strak schakelt en altijd de goede versnelling paraat lijkt te hebben. Het schakelen tovert sowieso een glimlach op je gezicht. Mocht de nood aan de man zijn, dan kun je enkel door het gas iets terug te draaien, zonder koppeling een tandje hoger gaan. En met een peut tussengas terugschakelen resulteert in een wonderschoon concert uit de twee dikke einddempers.Maar nu over naar de kern van de zaak. Als geen ander wervelt de Bimota over kleine secundaire wegen. De volgetankt slechts 195 kilo wegende en ultraslanke Italiaanse schone laat zich domweg brutaal door de slingers jagen. Datgene waar de naam Bimota in de jaren ’80 al voor stond – excellente rijwielgedeelten – heeft nu weer vaste grond gevonden in de DB6. De handelbaarheid is voortreffelijk, en dat in combinatie met een overweldigend gevoel van kracht. Neutraal onder iedere mogelijke hellingshoek, zonder daarvoor aan rechtuitstabiliteit in te boeten. Bovendien geeft de machine perfect de informatie over de toestand onder de banden door en biedt voldoende reserves wanneer het asfalt plotsklaps te wensen over laat. Dat deze fantastische rijeigenschappen een voortvloeisel zijn uit een combinatie van een schitterend vakwerkframe, lekkere dikke Ø 50 millimeter voorvork en een elegante swingarm, is echt in de traditie van de kleine Italiaanse firma. Diezelfde traditie van gedetailleerde, optische perfectie, is meteen ook de reden dat Bimota op andere fronten duidelijk steken laat vallen. De grootste in dit geval is de buddy. Wat heeft Bimota designer Robbiano bezield? Hij rijdt in ieder geval zelf duidelijk geen motor, anders had hij niet de kortste buddy ooit ontworpen. En al helemaal niet in combinatie met een nogal ongelukkig gevormde tank, waarmee rijplezier al snel verandert in duurzame pijn. Ook iets minder slim: de droge koppeling. Het ratelen mag je dan nog levendig noemen, de hoge handkracht en het nerveuze pulseren bij het inknijpen is dat zeer zeker niet. Zeker gezien het feit dat de Delirio in de eerste versnelling verdomd snel op z’n achterste benen springt. Nog net acceptabel daarentegen is de achterschokdemper. De ingaande demping daarvan moesten we volledig dichtdraaien, wilde deze ook na wat langere ritten nog goed dempen. Oorzaak is de plaats direct boven de uitlaatbocht van de staande cilinder, waardoor de boel nogal snel warm wordt.Maar genoeg geneuzeld. Tijd om het prachtig omklemde, brede stuur bij de horens te vatten en hartstochtelijk gas te geven. En die 22.800 euro? Er zijn legio winkels waar je voor dat bedrag enkel een horloge koopt. En daar kun je alleen maar naar kijken! [KASTEN +, -]+Soepele vermogensontplooiing Handelbaar en neutraal rijwielgedeelteLiefdevolle afwerking tot in detail-Zware droge koppelingWel erg korte buddyMoeite met starten en koude loop [KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS BIMOTA DB6R DELIRIOMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, één bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, accu 12V/10Ah, hydraulisch bediende meervoudige droge plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 98,0 x 71,5 mmCilinderinhoud 1079 ccCompressie 10,5 : 1 Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 103 Nm bij 5.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, stalen vakwerk swingarm, schokdemper direct afgeveerd, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger remklauw.Gesmede wielen 3.50 x 17+ 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Continental Race AttackMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.425 mm, balhoofdhoek 66,0º, naloop 100 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 840 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 195 kg, max. belading* 165 kg, tankinhoud 17,0 liter.Garantie twee jaarKleur witPrijs NL € 22.800,- / B € 19.965,-INFO NEDERLAND The Motorcycle Company, tel. 0186-629 393, www.themotorcyclecompany.nlINFO BELGIË Kockelmans Motorcycles, tel. +32 (0)87-275 266, www.francorchampsmotos.beMETINGEN [[Als Excel Datein vorhanden]] [[TEXT BEI LEISTUNGSDIAGRAMM]]VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in Nm64,3 Kw (87 PK) BIJ 6.700 TPM100 Nm bij 5.300 tpm* MotoPlus metingen; ¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFTE]De bijzonder hoogwaardige afwerking en wonderschone, gefreesde componenten getuigen van liefde voor detail. De schokdemper boven de uitlaatbocht wordt erg snel heet.Gesmede wielen, radial

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.