+ Plus

Eerste Test Bimota BB3

De nieuwste Bimota draagt het blok van de BMW S1000RR en hoort daardoor bij de sterkste superbikes. Op een klein Italiaans circuit maken we exclusief kennis met deze Italo-Duitser.

De prachtige gefreesde onderdelen bepalen de totale uitstraling van de BB3, de derde Bimota met BMW-blok, sterker dan bij ieder ander actueel model. Het imponerende frame en de flinke swingarm vallen behoorlijk op en alhoewel deze aluminium sculpturen al lang niet meer zoals voorheen in eigen huis worden gemaakt, maar van toeleveranciers worden betrokken, zetten ze een traditie voort die Bimota beroemd heeft gemaakt. Ook andere tradities als een spectaculair design, handgemaakt kuipwerk en hoogwaardige lak sieren eveneens deze BB3. Een beresterk donorblok is een ander kenmerk van Bimota, en in dit geval is dat de ongeveer 200 pk sterke vierpitter van de S1000RR, die compleet met injectie, airbox en elektronica is overgenomen.
Dat is mooi meegenomen voor eventuele kopers, want het bespaart ze de eenduidig op circuitgebruik en op het lokale klimaat van Rimini afgestemde afstelling van Bimota’s van vroegere jaren. Vermogen is geen thema, zeker niet op het nieuwe Circuito Tazio Nuvolari in de buurt van Pavia, waar de BB3 eigenlijk te sterk voor is. De baan ligt dusdanig vol met korte en krappe draaiers, dat het BMW-blok uit kan blinken met zijn loepzuivere gasaanname en daardoor zijn berijder in staat stelt om de enorme dynamiek die het blok herbergt heel gedoseerd te gebruiken. Zelfs het 800 meter lange rechte stuk verwordt door de BMW –power tot een korte spurt.
Na dat stuk volgt de enige wijde bocht van het circuit, een hoogtoerig in drie genomen knik naar rechts. Hier geeft de Bimota het vertrouwen direct een boost. Door de stugge veerelementen worden oneffenheden voelbaar doorgegeven, maar ze brengen de Bimota niet van de wijs. In de volgende korte bochten rust er relatief veel gewicht op de onderarmen en is het even flink werken. Op het volgende, vloeiende links/rechts-gedeelte is de BB3 heel precies langs de binnenste curbs van de bochten te mikken en laat hij zich razendsnel van de ene op de andere kant gooien. Vervolgens geen momentje onderstuur, maar gewoon lekker hard uitaccelereren. Maar opgepast, de volgende series bochten volgen elkaar binnen een paar honderd meter op. Accelereren op het door rubber vervuilde start/finish-gedeelte is dankzij de tractiecontrole een koud kunstje.
Onder deze niet optimale omstandigheden kan de BB3 af en toe een flits laten zien waar toe het rijwielgedeelte in staat is. Maar door de hoge zit en laag geplaatste clip-ons vergt de Bimota best wat fysieke arbeid. Daarbij lijkt de BB3 korter en ook steiler op het voorwiel te staan dan de BMW S1000RR. Daarmee geconfronteerd bleek Andrea Acquaviva, constructeur van de BB3, zeer verrast en wees er op dat het rijwielgedeelte van de BMW juist een steilere balhoofdhoek, een kortere naloop en een kortere wielbasis heeft (66 in plaats van 65 graden, 106 in plaats van 98,5 mm en 1.417 in plaats van 1.430 mm). Misschien dat een minder voorwielgerichte zitpositie de voordelen van de Bimota-geometrie beter uit de verf laat komen. Stelmogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg.

Aan het eind van de testdag blijkt dat niet alleen de rijders, maar ook de motoren de hitte en de karakteristiek niet zonder kleerscheuren hebben overleefd. Een op de vier BB3’s bleef met elektronische problemen staan, terwijl de remmen van de overgebleven drie de gemoedsrust niet ten goede kwamen door onregelmatig aangrijpen en luid piepen. Aan het eind van het rechte stuk veroorzaakten ze ook duidelijk waarneembare chatter voor. Overdrijven moet je dit niet, weten echter wel. Een prijs voor de BB3 is nog niet bekend, maar zal vermoedelijk boven de € 45.000,- komen te liggen.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.