+ Plus

Eerste Test Aprilia Dorsoduro 1200

Met een nieuwe importeur en een nieuw 1200 cc V-twin motorblok breken er nieuwe tijden aan voor Aprilia. Het import valt nu onder Piaggio-Vespa BV, het motorblok komen we voor het eerst tegen in de nieuwe zware Dorsoduro.Officieel neemt Piaggio Vespa BV, een in Breda gevestigd verkoopagentschap per 1 januari de taken over van de huidige Aprilia- en Moto Guzzi importeur Moto Tricolore. Achter de schermen is deze transfer echter al in volle gang. Heel erg vreemd is de overgang ook niet, aangezien beide Italiaanse merken immers al zes jaar tot het Piaggio-concern behoren en dat concern in de Benelux ook een eigen vooruitgeschoven post heeft. Het leek dus een kwestie van tijd tot Moto Tricolore werd bedankt voor de bewezen diensten. Uiteraard ging de overgang gepaard met keurige persberichten, waarin over en weer schouderklopjes werden gegeven, feit blijft dat Moto Tricolore het afgelopen decennium eigenlijk maar weinig (verkoop-)plezier heeft gehad van Aprilia. En juist nu het wat beter lijkt te gaan met het merk, raken ze het kwijt. That’s live…Dat het wat beter gaat met Aprilia heeft zeker te maken met de modellen. De hypersportieve RSV4 is natuurlijk om je vingers bij af te likken; Max Biaggi veroverde er ook de WK Superbike-wereldtitel mee en dat is een prestatie van formaat! En ook de nieuwe Dorsoduro 1200 moet de kassa’s laten rinkelen. Dit grote broertje van de sinds 2008 op de markt zijnde Dorsoduro 750 is uitgerust met een geheel nieuw, in eigen huis gemaakt V-twin blok. Een blok dat we in de toekomst ongetwijfeld ook in de Tuono zullen gaan tegenkomen.Nu is de Dorsoduro 750 al een uiterst vermakelijke machine, met zijn 130 pk (38 maar dan de 750) is de Dorsoduro 1200 helemaal een funbike. Een machine die naadloos past in het rijtje KTM Supermoto 990 en Ducati Hypermotard 1100. En motorisch gezien kan de Aprilia de handschoen zonder twijfel opnemen tegen die concurrenten. Voorafgaand aan de eerste test vertrouwde perschef Roberto Zerbi ons nog toe: “In eerste instantie wilden we een elektronische snelheidsbegrenzer inbouwen, want hij loopt dik 240. Maar het rijwielgedeelte bleek er geen problemen mee te hebben, zodat we daar dus vanaf hebben gezien.” Gelukkig…Gevoelsmatig zitten die 130 paardenkrachten er ook allemaal in, want de nieuwe 1200 voelt beresterk aan, zonder nerveus te zijn. Heel anders dan bijvoorbeeld de KTM V-twin, straalt de 1200 van Aprilia een bepaalde rust uit en neemt het vermogen mooi lineair toe, om bij 6.000 tpm nog even extra aan te zetten. Bij hogere toerentallen is de Aprilia niet zo sportief als de Ducati-vierkleps-desmo’s, maar in de praktijk past het motorkarakter subliem bij een heerlijke bochtige bergweg. Bij dat alles blijkt de Aprilia in de zesde versnelling af te wurgen tot 60 km/uur, waarna hij bij een draai aan het gas subliem en zonder tegensputteren oppakt.Het rijgedrag van de nieuwe Dorsoduro 1200 lijkt veel op dat van zijn kleine 750 cc broertje. Nu weegt de 1200 in totaal ook maar zes kilo meer en is het frame in grote lijnen ook gelijk aan dat van de – overtuigende – 750. Als een echte funbike tovert de 1200 dan ook al snel een glimlach op het gezicht van zijn bestuurder. Hij stuurt zonder veel kracht in, blijft in bochten mooi neutraal en voelt altijd strak, ook als het wat harder begint te gaan. En ook de remmen wekken vertrouwen, vooral door hun goede doseerbaarheid.Zelfs op het gebied van rijcomfort stelt de Dorsoduro niet teleur, iets wat vooral komt door de lange veerwegen en de fijn aansprekende voorvork en achterschokbreker. Vooral de direct gemonteerde Sachs-achterschokbreker voelt op de 1200 veel beter aan als op de 750. En gelukkig heeft Aprilia zich niet – zoals op de Hypermotard – laten verleiden tot een puur voorwielgerichte zitpositie. Door het goed gevormde, hoge stuur is de zithouding zelfs heel relaxted.Om het motorvermogen voor zo’n relaxte rijstijl wat in te kunnen dammen, zijn er drie rijmodi aan boord. Waarbij de Sportstand vooral bedoeld lijkt te zijn voor wheeliekings, want de gasreactie is daarin heel direct en spontaan. Voor normaal rijden en lekker toeren is de Touring-stand beter geschikt en voor een regenrit en andere moeilijke omstandigheden is de Rain-modus de aangewezen stand; daarin wordt het topvermogen begrensd tot 100 pk. Net als de Dorsoduro 750 is ook deze 1200 voorzien van ’ride-by-wire’ en met de drie rijstanden beïnvloed je vooral de ‘overbrenging’ van het gashendel en het daadwerkelijke openen van de twee enorme 57 mm gaskleppen. In zijn geheel lijkt de motor- en injectieafstelling van de 1200 trouwens beter geslaagd dan bij de 750.Als we terugkomen van onze eerst testrit, staat Zerbi ons alweer op te wachten. “En, alles OK? Tevreden? Of is er iets wat we beter hadden moeten doen?”, vraagt hij geïnteresseerd. Terwijl ik de helm afzet, zeg ik: “Alles OK, alleen voel ik bij 6.000 tpm wat trillingen in de linker-voetsteun.” Met veel Italiaans misbaar laat Zerbi weten dat dergelijke kritiek niet aan hem besteed is: “Pfff, als dat alles is…”TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA DORSODURO 1200MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 57 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 106,0 x 67,8 mmCilinderinhoud 1.197 ccMax. vermogen 96 kW (130 pk) bij 8.700 tpmMax. koppel 115 Nm bij 7.500 tpm RIJWIELGEDEELTE gecombineerd stalen vakwerkframe en aluminium gietstukken, volledig instelbare upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met volledig instelbare monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, radiale vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw.Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1528 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 108 mm, veerweg v/a 160/155 mm, zithoogte 870 mm, rijklaar gewicht met volle tank 209 kg, tankinhoud 15 liter. Garantie 2 jaarPrijs NNBINFO NEDERLAND EN BELGIЁ Piaggio Vespa BV, www.piaggio.nl[Kasten +/-]+Prestaties: soepel en beresterk motorblokZitpositie: lekker relaxedWegligging: lichtvoetig en zeer neutraal-Trilingen: in het middengebied voelbaar in voetsteunenPrijs: kon de nieuwe importeur nog niet noemen. Ook serviceintervallen en garantietermijn niet duidelijk.!ABS + Traction Control: als optie leverbaar[[kaderstuk interview]]INTERVIEW MAURIZIO ROMAN (54), HOOFD ONTWIKKELING VAN DE PIAGGIO-GROEP? In 2004 heeft Piaggio de merken Aprilia en Moto Guzzi overgenomen. Na zes jaar is er nog niet zo heel veel veranderd bij die twee merken, laat staan dat ze gegroeid zijn. Waar ligt dat aan?! “Het kost gewoon veel tijd om een succesvolle nieuwe koers en strategie voor deze twee merken te ontwikkelen. Met Aprilia zijn we nu zover. Nu de Dorsoduro 1200 er is, hebben we een modelreeks van 50 tot en met 1.200 cc, allemaal met eigen motorblokken. Dat is uniek in Europa en daar zijn we trots op.”? De huidige crisis zal ook Aprilia geraakt hebben. Hoe gaat de fabriek daar mee om?! ‘’In een crisis moet je als fabrikant dichtbij je klanten blijven staan en unieke motorfietsen met een eigen karakter aanbieden. Bij Aprilia hebben we drie pijlers waar al onze modellen op zijn gericht: sportiviteit, optimaal rijgedrag en overtuigende prestaties. Dat zijn de basisgegevens die je in alle Aprilia’s terug kunt vinden.”? En hoe zit dat met Moto Guzzi?! “Bij Moto Guzzi gaat het vooral om comfort, een premium design en gedoseerde prestaties. Bij Guzzi is een flink koppel veel belangrijker dan de allerlaatste pk. We werken daar achter de schermen heel erg hard aan een nieuwe aandrijflijn, waarbij de klassieke Moto Guzzi-architectuur behouden blijft, maar ook moderne elementen worden ingevoerd.”

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.