+ Plus

Ducati Monster S4R

De afgelopen jaar geïntroduceerde S4Rs kreeg als eerste Monster de beschikking over het snelle Testastretta-blok. Deze basis-S4R krijgt nu hetzelfde kloppende hart, maar de Öhlins-veerelementen en dure carbondelen zijn evenwel niet voor hem weggelegd. Het Testastretta-blok in de S4Rs maakte tot dusver het verschil tussen de top uit het Monster-segment en de standaard S4R. Hongerig naar toeren klimt dat blok door zijn toerenbereik, katapulteert je onvergeeflijk hard uit de bochten en verwent met zowel een fantastische sound als een container vol karakter. Het blok vormt vanaf het nieuwe modeljaar nu ook de (prachtige) basis voor de wat goedkopere, nieuwe S4R. Motorisch gezien is de standaard R identiek aan zijn dure familielid met de naam Rs. Alleen de edele Öhlins-veerelementen en carbondelen maken het verschil. Ondanks deze exclusieve componenten bracht de S4Rs het er tijdens een eerdere vergelijkingstest in MotoPlus nummer 6/2006 niet al te best af. Dat was toen vooral te wijten aan het feit dat de Bridgestone BT014-banden totaal niet in harmonie werkten met het krachtige rijwielgedeelte. Daarnaast liet ook de demping van de veerelementen te wensen over. Voor veel te week en aan de achterzijde plankhard. En dat kon zelfs het hoogwaardige Öhlins-pakket niet meer recht breien. Bij de nieuwe R-variant kreeg Ducati de kans om deze twee zaken recht te zetten. Wat banden betreft heeft Ducati geluisterd naar de kritiek van de clientèle. Zowel de S4R als de S4Rs staan tegenwoordig op Michelin Pilot Power schoeisel, die duidelijk in betere harmonie leven met de Monster dan de Bridgestones. Niet alleen wat grip betreft, maar vooral qua stuureigenschappen. Kleine correcties vereist de S4R nog steeds, maar de neiging tot oprichten is behoorlijk afgenomen, terwijl de stuurprecisie een positieve impuls heeft gekregen. De veerelementen van de standaard R worden respectievelijk geleverd door Showa (voorvork) en Sachs (acherschokbreker). Vergeleken met de Öhlins-veerelementen natuurlijk stukken prijsgunstiger, desondanks nog steeds geen koopje. Net als bij de Zweedse componenten zijn de veervoorspanning en de in- en uitgaande demping volledig instelbaar. Toch is ook de basisafstelling van de S4R niet veel beter dan die van de Rs: voor is de demping wederom te zacht en ook aan de achterzijde is er weinig veranderd, te stug dus. Vergeleken met de Öhlins vering is er zelfs sprake van een nog gebrekkiger samenwerking met het rijwielgedeelte. Het verschil in prijs tussen de basis S4R en de Rs bedraagt echter € 2750,-, daarvoor neem je misschien de iets mindere rijeigenschappen wel op de koop toe. [KADER] TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MONSTER S4R MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder-viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende tandriem aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 50 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, accu 12V/10 Ah, hydraulisch bediende meervoudige droge plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 100,0 x 63,5 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 11,4 : 1 Max. vermogen 89,0 kW (121 pk) bij 9500 tpm Max. koppel 104 Nm bij 7500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motor als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdshoek 66,0°, naloop 94 mm, veerweg v/a 130/148 mm, zithoogte 800 mm, droog gewicht 181 kg, tankinhoud/reserve 15,0/3,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zilver/rood, rood Prijs NL € 13.999,- / B € 12.699,- INFO Nederland en België Ducati North Europe BV, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl [BILDUNTERSCHRIFT] Het verschil: achter een Sachs schokbreker en voor een Showa upside-down voorvork. Over de bijtgrage radiale Brembo remmen beschikken beide Monsters.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.