+ Plus

Compacttest Triumph Speedmaster

Bescheidenheid is een deugd! En ondanks de stoere naam Speedmaster lijkt deze 55 pk sterke Triumph-cruiser niet te breken met die regel. Of is het toch een geval van valse bescheidenheid?In 2001 introduceerde Triumph de Bonneville nieuwe stijl, een op oude schoenen geleeste fiets met als rolmodel de in 1958 geïntroduceerde T120 Bonneville. De hang naar retro was ook bij Triumph hot rond de eeuw-wisseling. En als je dan toch teruggrijpt naar het verleden, dan neem je natuurlijk een legendarische fiets als voorbeeld. Basisingrediënt van de oorspronkelijke Bonneville’s was een staande 650 cc tweecilinder, en dat concept vormt ook de basis de nieuwe moderne Bonneville’s. Met dat verschil dat de cilinderinhoud groeide naar 790 cc.De ‘modern classic’, zoals Triumph de nieuwerwetse Bonneville noemde, werd een succes en dus besloot men in Hinckley om nog meer oude roemruchte Triumphs opnieuw uit te brengen rond de nieuwe 790-twin. Illustere namen als Thruxton en Scrambler werden van het stof ontdaan en prijken weer trots in Triumph’s prijslijst. En speciaal voor de Amerikaanse markt werd een klassiek ogende cruiser ontwikkeld, de Bonneville America, die er in 2003 weer een meer op Europa gericht broertje bij kreeg, de Speedmaster.Deze Speedmaster werd de eerste jaren voortgestuwd door de 61 pk sterke 790 cc tweecilinder van de nieuwe Bonneville. Bij de modelupdate in 2005 kreeg de Speedmaster echter het blok van de Thruxton: door een grotere boring (90 in plaats van 82 mm) steeg de cilinderinhoud naar 865 cc, wat zorgt voor meer koppel in het lage en het middentoerengebied. Vreemd is daarbij dat het topvermogen daalde naar 55 pk, waar er bij de Thruxton-aggregaat nog maximaal 70 paarden staan te trappelen. Één ding veranderde echter niet: het magistrale uiterlijk van de luchtgekoelde krachtbron. De authentieke koelribben contrasteren schitterend bij het van een matzwart jasje voorziene blok, terwijl het aparte koppelingsdeksel de illusie creëert dat je hier met een klassieke gescheiden versnellingsbak hebt te maken (inderdaad, zoals die oude Engelse machines), terwijl het in feite gewoon een modern ‘motorblok met ingebouwde versnellingsbak’ is. Die look sluit echter naadloos aan op de rest van de klassieke styling.De Speedmaster biedt zijn berijder een plaats zoals het op een cruiser betaamd: benen ver naar voren en de armen gestrekt over de tank naar het brede en lekker in de hand liggende stuur. De ruime goed gevulde buddy is niet alleen erg comfortabel, maar biedt ook nog wat reserves naar achteren waardoor ook langere bestuurders ontspannen kunnen zitten. De duopassagier komt er duidelijk minder goed vanaf: niet alleen is de duozit erg klein, voor behoud van het lijnenspel loopt deze ook nog naar beneden af. Dat oogt absoluut mooi, maar is in praktisch opzicht minder gelukkig. Een druk op de startknop wekt de tweecilinder in eerste instantie slechts kortstondig tot leven. Het door twee 36 mm carburateurs gevoede blok heeft in koude toestand nog wat last van ademnood, waardoor de hulp van een conventionele handbediende choke (met de chokeknop onder de carburateurs) nodig is. Vijf jaar geleden wisten we niet beter, nu heeft de benzine-injectie die choke volledig in de vergetelheid geduwd. Maar al na een paar honderd meter kan de choke er weer af en is het één en al enthousiasme wat de klok slaat. Het blok accepteert gewillig commando’s van de gashand en soepel en beheerst klimt hij als een echte gentleman door het hele toerenbereik. Rond de 6.500 tpm perst de tweecilinder het topvermogen eruit, maar imponerend wordt het met 55 pk natuurlijk nooit. Nu vraagt deze cruiser daar ook niet om: hij voelt zich het prettigst in de middelste toerenregionen, zeg tussen 2.500 en 5.000 toeren. Dan maak je ook het beste gebruik van het breed uitgesmeerde koppel en is een korte draai aan het gas voldoende om de vaart er in te brengen. De keuze van de technici om vermogen op te offeren voor meer koppel blijkt in de praktijk dus goed uit te pakken en het gemak waarmee de Speedmaster de bocht uitaccelereert is gezien z’n relatief lage vermogen gewoon opmerkelijk.Daarbij laat de vijfbak zich met lekker korte schakelwegen trefzeker bedienen. Een combinatie waarmee je je zelfs op een cruiser nog van een enigszins sportieve rijstijl kunt bedienen. Helemaal omdat de Triumph koersvast en lichtvoetig de bochten rondt. De schrapende voetsteunen kondigen daarbij al wel snel de limiet aan, maar als je met een normale rijstijl onderweg bent, zul je die limiet niet zo heel snel overschrijden.Om je al te sportieve rijstijl af en toe een halt toe te roepen zijn er twee stevige 310 mm schijven in het voorwiel en de 285 mm remschijf in het achterwiel aanwezig. Ondanks het enigszins ondefinieerbare drukpunt van de voorremmen is de werking wel uitstekend. De remmen zijn daarbij niet van het bijtgrage supersport-kaliber, maar ze zijn wel resoluut en doortastend waardoor ze veel vertrouwen wekken. En ook prima bij het relaxte cruisen passen.Ontspannen zie je op de Speedmaster het landschap aan je voorbij trekken. Rust is en blijft het steekwoord op deze Triumph. Eigenlijk doet deze machine alles opvallend onopvallend. Door gebruik te maken van een krukas met de kruktappen onder 270° (in plaats van de regelmatigere 180 of 360º) hebben de Triumph-technici met deze staande twin het V-twin-temperament weten te klonen, maar ondanks dat zijn er nauwelijks motortrillingen voelbaar. En dat komt dan weer op het conto van de twee balansassen die hun werk voorbeeldig – misschien zelfs wel iets te voorbeeldig – doen. Naast wat stoere trillingen mis je op de Speedmaster ook een krachtig uitlaatgeluid. De twee mooie chromen sidepipes wekken de indruk een overdadig en opzwepend deuntje te produceren, maar meer dan een discreet gepuf is het eigenlijk niet. Maar deze kleine zaken kunnen de pret van deze onopvallende karakterfiets nauwelijks bederven. Het past allemaal ook precies binnen het patroon van de aloude Engelse traditie: bescheidenheid is inderdaad een deugd.________________________________________ [KASTEN][TECHNISCHE GEGEVENS]TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH SPEEDMASTERMOTOR lucht- en oliegekoelde paralleltwin, twee balansassen, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, constant vacuüm carburateur Ø 36 mm, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 324 watt dynamo, accu 12V/10Ah, mechanisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, vijfversnellingsbak, X-ring ketting.Boring x slag 90,0 x 68,0 mmCilinderinhoud 865 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 40 kW (55 pk) bij 6500 tpmMax. koppel 69 Nm bij 4800 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met duo-schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 285 mm, tweezuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 2.50 x 18; 3.50 x 15Bandenmaat 110/80R18; 170/80R15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1655 mm, balhoofdhoek 56,7º, naloop 153 mm, veerweg v/a 120/105 mm, zithoogte 720 mm, rijklaar gewicht volgetankt 260 kg, max. belading 190 kg, tankinhoud 16,6 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6000 kmKleuren rood, rood/zwart, zwartPrijs NL € 9.990,- / B € 8.990,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux BV, tel. 072-541 0311, www.triumph.co.uk/holland________________________________________[UNTERSCHRIFTE][Unterschrift bei Blok]Moderne techniek is een ouderwets jasje: koppeling en versnellingsbak lijkt een los onderdeel, maar zit gewoon geïntegreerd in het blok.[Unterschrifte bei Details][Detail 1]Geheel in stijl van de retro-cruiser: klassiek ogende tellers en verder weinig poespas.[Detail 2]Niet alles is chroom wat er blinkt, de duo-schokbrekers aan de achterzijde echter wel.[Detail 3]Geraffineerd detail: de grote koplamp huist tussen twee subtiel conisch gevormde vorkpoten. [Detail 4]Van de oude stempel: een handmatige choke v

Lees meer over

Triumph Speedmaster

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-