+ Plus

Compacttest Triumph America/Speedmaster

Al sinds 2002, destijds nog met spaakwielen, heeft de America een plaatsje binnen het Triumph gamma, terwijl zijn ietwat peziger vormgegeven broer Speedmaster krap een jaar later, in 2003, een plek in de Britse familie veroverde. De jaren gingen voorbij en bijna alles bleef bij het oude. Tot nu dan, de Britse tweeling treedt met een fris nieuw uiterlijk in het voetlicht. Tijd voor een eerste kennismaking.In het relatief lange bestaan van de America en Speedmaster zagen de Triumph designers maar weinig reden om veranderingen aan de excentrieke Britten door te voeren. Waarom ook, met hun karakteristiek paralleltwin onderscheiden ze zich immers al genoeg ten opzichte van met een obligate V-twin uitgeruste concurrentie. De enige verandering wat dat betreft was het opwaarderen van de longinhoud van 790 naar 865 cc in 2005 (Speedmaster 2007). Waarbij tevens de carburateur ten faveure van de Euro3 norm moest wijken voor een injectiesysteem, dat overigens fraai werd weggewerkt in een naar carburateurs ogende behuizing.Voor 2011 werden beide customs evenwel eens goed onderhanden genomen. Officieel om ze een meer eigen gezicht te geven zodat ze niet in elkaars vaarwater zouden dobberen. Geen gemakkelijke opgave wanneer je de complete aandrijving, frame, tank, instrumentpaneel en ettelijke andere componenten met elkaar deelt. Veel van modificaties zijn echter niet eens zozeer op diversificatie gericht, maar veel meer op een toegankelijker dagelijkse omgang. De voetsteunen van beide bijvoorbeeld, kwamen 39 millimeter naar voren en hangen nu ook 27 millimeter dichter bij het asfalt. En voor een betere bereikbaarheid kwam ook de jiffy 190 millimeter dichter richting rijder.Het grootste verschil ten opzichte van de voorgaande modeljaren zit ‘m echter voor. Het voorwiel van de Speedmaster groeide naar 19 inch (was 18), waarbij het rubber een nieuw design kreeg, en bovendien zit er voor nu nog maar één remschijf. De America daarentegen cruist nu rond met 130/90-16 rubber om de velg in plaats van 110/90-18. En om de verwarring compleet te maken werd het stuur met 45 millimeter ingekort, terwijl dat van de Speedmaster zijn tentakels nu juist 63 millimeter verder spreidt. Het achterwerk zweeft op allebei nu met 690 millimeter overigens wel 3 centimeter lager dichter bij het wegdek.Door het minder gekromde stuur zit je op de Speedmaster nu meer in een aanvalshouding dan op de America, die je tot een wat inactieve zithouding dwingt. De bewegingsvrijheid is daarentegen op beide nul zodat je al na korte tijd snakt naar een pauze.Eveneens identiek is de 61 pk sterke twin, met de 270° krukas, van de Triumph telgen, met het verschil dat de America verchroomde carterdeksels kreeg. Een nostalgisch blokje dat met z’n koppelrijke karakter uitstekend past in beide stemmige motorconcepten. Al vanaf standgas stampt de tweepitter en gecultiveerd en krachtig op los. Krachtig voor zover je dat van een 865 cc-tje mag verwachten natuurlijk. Toeren draaien is overigens niet echt aan de twin besteed, maakt de krukas meer dan 5.000 omwentelingen per minuut dan is de fut er wel wat uit. Laag in toeren komt het blok veel meer tot z’n recht, waarbij hij zijn power via een niet al te precies schakelende vijfbak en O-ring ketting richting het achterwiel kanaliseert.Dankzij het smallere voorwiel stuurt de Speedmaster duidelijk lichtvoetiger en meer precies in dan de America, al kent ook het bochtengeluk van de Speedmaster snel zijn grenzen door de net als bij de America vrij beperkte grondspeling. Dienen de slingers zich te snel aan, dan kun je terugvallen op de ABS-loze remmen. Geen tweevingerwerk hier, al is de werking ervan verder best okay. Dat geldt overigens niet voor het domweg ouderwetse stuurslot aan het frame en de niet afsluitbare tankdop.Welke van de twee-eiige tweeling de voorkeur geniet hangt uiteindelijk puur af van je persoonlijke smaak. Helemaal omdat ook de prijskaartjes van beide hetzelfde bedrag vermelden, € 9.990,- om precies te zijn. Alhoewel je voor de twin colour uitvoering van de America met € 10.340,- toch iets meer moet neertellen. Verschil moet er zijn nietwaar.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS SPEEDMASTER (AMERICA)MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, 270° krukas, benzine-injectie Ø 37 mm, boring x slag 90,0 x 68,0 mm, cilinderinhoud 865 cc, max. vermogen 45 kW (61 pk) bij 6.800 tpm, max. koppel 72 Nm bij 3.300 tpm.RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met duoschokbrekers, veerweg v/a 120/96 mm, schijfrem voor Ø 310 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 285 mm, dubbelzuiger remklauw, bandenmaat 110/90-19, 170/80-15 (130/90-16, 170/80-15).MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.600 mm (1610 mm), zithoogte 690 mm, rijklaar gewicht volgetankt 250 kg, tankinhoud 19,3 liter.Garantie twee jaarPrijs America NL € 9.990,- (twin colour € 10.340,-) / B € 8.790,- (twin colour € 9.090,-Prijs Speedmaster NL € 9.990,- / B € 8.790,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux BV, tel. 072-541 0311, www.triumph.co.uk/holland________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Fat Boy slim: dik voorwiel, vet spatbord en breed stuur, de America maakt zich doeltreffend groot.Superglide stijl: het grote voorwiel met rank rubber en de slanke lijn maken de Speedmaster ten opzichte van de America bijn

Lees meer over

Triumph America Speedmaster

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-