+ Plus

Compacttest SWM Six Days 440

Dus u bent op zoek naar een chique en betaalbare machine die zowel in als buiten de stad zijn mannetje staat? Prima, dat is namelijk precies wat deze Six Days 440 van het Italiaanse SWM in de aanbieding heeft. Scrambler in stijl!

Het maakt niet uit waar hij opduikt, als deze stijlvolle Six Days 440 acte de présence geeft, dan drommen hele meutes samen om de rode schoonheid te bewonderen. Ja, deze stemmig ontworpen eencilinder weet duidelijk indruk te maken op de lieden. Die dan vaak wel met een schuin oog naar het merkplaatje kijken. SWM? Drie-letter-merken zijn in, dat bewijzen BMW en KTM, dus wellicht is er ook voor ‘Speedy Working Motors’ een mooie toekomst weggelegd. Zoals bekend produceert de firma in de voormalige Husqvarna faciliteit aan het meer van Varese, waar in 2017 toch zo’n 7.000 units van de band rolden. Best bijzonder, in ogenschouw genomen dat het merk pas in 2014 nieuw leven werd ingeblazen, nadat het tussen 1971 en 1984 in het noorden van Milaan al een eerste poging had ondernomen. Niet zonder succes, in die relatief korte periode won de firma bijvoorbeeld de Zilveren Vaas bij de Six Days, zeker in die tijd de meest prestigieuze enduro ter wereld. En precies die prestatie staat centraal in het design van deze retro.

De Italiaanse firma is een honderd procent dochter van het Chinese Shineray, dat de krachtbron levert, een 445 cc eencilinder met vier kleppen. Meteen de reden dat de machine is uitgerust met twee uitlaatbochten (en twee katalysatoren), die zich met prachtige lasnaden heel geraffineerd vertakken. Daarbij ploft de eencilinder heerlijk en beschaafd uit de twee rvs einddempers.
Aantrappen hoef je de eencilinder trouwens niet. Of moeten we helaas zeggen? Een druk op de knop voldoet. Onder de 3.500 à 4.000 toeren hakt het luchtgekoelde blok nog enigszins in de ketting, met name in de hoogste (lees: vijfde) versnelling. Hij wil graag toeren draaien en dat kan ‘ie ook. Het blok draait energiek en dapper door tot meer dan achtduizend toeren. Daarbij vibreert het wel heftig, het kriebelt flink op de bekende plaatsen. Hoewel niet bijzonder groot, perst de kleine gazelle er op de testbank toch een serieuze 31 paarden uit. En die hebben geen moeite met de 173 rijklare kilo’s. In het drukke stadsverkeer laat de retro zich met zijn smalle banden heerlijk speels door het drukke verkeer laveren en ook op rustige secundaire wegen voelt ‘ie zich als een vis in het water. En wie eens buiten de gebaande paden wil rijden, ook daarvoor is de 440 prima uitgerust: ofwel een breed stuur (met een voor scramblers obligate dwarsstang), forse metalen carterbeschermer, grof geprofileerde Pirelli MT60 banden (voor 19 inch!!) en getande offroad-voetsteunen met inlegrubbers. Zoals het hoort dus.
Daarentegen getuigen de veerwegen van 130 millimeter voor en slechts 109 mm van de stereo-schokbrekers achter dan weer totaal niet van enige offroad-ambities. Waarbij met name de telescoopvoorvork, van het niet bepaald tot de verbeelding sprekende ‘Fastace Performance’, zich als allesbehalve offroadcapabel presenteert. Die spreekt namelijk extreem schokkerig aan, heeft bij de met 318 kilometer op de teller staande, bijna nog maagdelijke machine enorme last van ‘stick-slip’. De achterschokbrekers hebben bovendien een behoorlijke straffe afstelling en het ABS (met de regelunit/pomp wat onconventioneel rechts achter het blok geplaatst) regelt nogal grof af. Dankzij onder meer de klassieke vorkpootrubbers, metalen beschermplaten en de deels ronduit nette afwerking wint de Six Days wat dat betreft eerder de schoonheidsprijs dan het wedstrijdelement.
De goedkope remklauwen en eenvoudige rempompen scharen we maar onder het kopje ‘rustiek’. Desondanks tordeert de voorvork wel licht bij heftig ankeren. Een echt negatieve invloed op de rijpret heeft dat trouwens nauwelijks. Je achterste wordt bijvoorbeeld verwend door een lekker comfortabel gepolsterde buddy en de knieën sluiten perfect aan op de rondingen van de tank. Enkel de voetsteunen zijn een tikje te ver naar voren geplaatst, waardoor het contact met de machine net niet optimaal is. Overigens verre van optimaal is de wat liefdeloos weggewerkte bedrading met deels blootliggende stekkers. Eenmaal tijdens het rijden liet het elektrische systeem het zelfs volledig afweten: geen stroom, geen remlicht, helemaal niets. Dat moet beter.

Wat niet beter hoeft daarentegen, de prijs. Voor € 6.490,00 staat deze Six Days 440 bij je thuis in de garage. En dat is ook voor een machine die weliswaar niet op alle fronten even goed weet te overtuigen, een heel nette prijs. Zeker omdat deze Italiaanse retro met Chinees hart onder de streep toch de juiste zenuw weet te raken!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-