+ Plus

Compacttest Kawasaki Z800 Barracuda

De Barracuda: grote roofvis die die zich voornamelijk in de Grote, Atlantische en Indische Oceaan ophoudt. De Kawasaki Z800 Barracuda: middelgroot roofdier dat zich vooral op slingerend asfalt als een…nah ja…vis in het water voelt. Rond het Spaanse Girona gingen we op jacht naar prooien!

Een paar kilometer, een wereld van verschil! Gevoelsmatig is de parkeerplaats van het hotel net uit het zicht, toch is het landschap al dramatisch veranderd. Het chronisch, bijna klinisch  strak onderhouden golfresort heeft plaatsgemaakt voor de uitlopers van de Pyreneeën, een heerlijk rauw rotslandschap waar de weg van A naar B zich, door de natuur gedwongen, in allerlei bochten moet wringen. Een paradijsje voor de motorrijder kortom, een plek ook waar je zittend op een lekker potente naked à la Kawasaki Z800 eigenlijk zou willen dat er 48 in plaats van 24 uur in een dag zaten. Zeker op de versie waar we vandaag op zitten, de Z800 Barracuda, die om de feestvreugde compleet te maken ook nog eens is behangen met het afgelopen jaar geïntroduceerde Performance-pakket (€ 699,00). Ofwel: Akrapovic demper, flyscreen, tankpad en seatcover.
Die laatste kennen we dus al, de Barracuda uitrusting echter is helemaal nieuw. Rijst natuurlijk eerst de vraag: waarom er nog een extra accessoirespakket bij? Omdat op 80% van de afgelopen jaar verkochte Z800’s de Performance extra’s mochten worden geschroefd. De klant prefereert dus duidelijk een met lekkere accessoires behangen motorfiets boven een standaarduitvoering. Tenminste, wanneer de prijs er naar is. Dus niet de som der delen, maar in de vorm van een aantrekkelijke pakketprijs. In het geval van de Barracuda-uitvoering bedraagt deze € 799,00 en daarvoor krijg je legio fraaie Italiaans design extra’s. Meest in het oog springend zijn de scherp ogende aluminium spiegels, die, niet altijd even vanzelfsprekend bij Italiaanse ontwerpen, ook nog goed zicht naar achteren bieden ook. Ook het fatbar stuur, de exclusieve ogende handvatten en breed instelbare klaphendels (allemaal aluminium trouwen), zijn regelrechte blikvangers. Aan de achterzijde oogt de Z800 een stuk opgeruimder dankzij de korte kentekenplaathouder met de nieuwe Youdesign knippers, die je dankzij de verwisselbare behuizing/hulzen een heel eigen gezicht kunt geven. Op de Z800 Barracuda zijn ze voorzien van een luxueuze aluminium huls, wil je het wat bonter, dan staat er een heel scala aan kleuren tot je beschikking. Verder, wat minder opvallend, maar net zo mooi en strak afgewerkt als de overige accessoires, zijn de snelsluit tankdop en de van hard POM-C kunststof gemaakte remhendel protector. Een set valblokken en paddock bobbins tot slot, maakt het plaatje compleet!

En rijdt dat nu anders? Nee, natuurlijk niet. Anders voelen doet het wel. Een 4WD met dikke bullbar, robuuste treeplanken en vette mistlampen voorop voelt immers ook net even wat stoerder dan een standaard gebakje. Afijn, het met het brede stuur in de knuisten geklemd is het in de asfaltslingers rond Girona in ieder geval uiterst plezierig sturen. De 806 cc vier-in-lijn gaat tegenwoordig als middenklasser door het leven, maar bewijst met zijn 113 pk (voorzien van Akrapovic demper volgens Kawasaki goed voor 120 pk) dat je echt niet meer vermogen nodig hebt om flink van leer te kunnen trekken. Ondanks dat de Z800 met zijn 229 rijklare kilo’s niet tot de lichtgewichten behoort. Opgezweept door de Sloveense einddemper zwelt het viercilinder timbre enkel op de spaarzame rechte stukken aan tot helse hoogte, maar het gros van de tijd moet de 800 met hebben van zijn prima gevulde lage- en middentoeren gebied. En van zijn prima, uiteraard door ABS ondersteunde , remmerij, want het gaat al snel ongemerkt erg hard.
Krachtig blok met een elastisch karakter, actieve zit, sportief veerkarakter (zeker achter): Kawasaki’s Z800 is en blijft een stuurbeest pur sang. Voorzien van het Barracuda-pakket gaat ‘ie nog passender gekleed op pad ook. Laat die jacht maar beginnen!

Lees meer over

Kawasaki Z800

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...