+ Plus

Compacttest BMW F800R

Het leven bestaat vaak uit zware beproevingen. Zoals wanneer je heel veel tekst moet vullen, maar eigenlijk maar weinig te zeggen hebt. Er is namelijk niet veel verandert bij de facelift die de 2012-editie van de BMW F800R heeft ondergaan. Toch proberen we alle details op een rijtje te zetten. We beginnen bij het voorspatbord. Dat is tegenwoordig mee gespoten in dezelfde kleur als de lak van de motor. Voorheen zag het spatbord er treurig zwart uit. Simpel kunststof, zonder lak. Het gekleurde spatbord zal echter niemand direct overtuigen deze BMW te gaan kopen. Ook het feit dat de veer van de achterschokbreker in rood is gehuld, is geen daverende vooruitgang. De afwerking is wel een lust voor het oog, want de pittige rode lak ziet er strak uit. Dat geldt ook voor de witte knipperlichtglazen, voorheen optioneel. Onze testmachine was overigens voorzien van de optionele LED-knipperlichten. Daarmee komen we dichter bij het hoogtepunt van de cosmetische opwaardering van de BMW: de gloednieuwe beschermkappen aan de zijkant van de tank en radiateur. En die zijn eveneens in een nieuw kleurtje gespoten. Voordat het sarcasme echt van de woorden afspat, willen we benadrukken dat dit het uiterlijk van de F800R een stuk aantrekkelijker maakt. Echt. Hetzelfde geldt voor het nieuwe fly-screen ‘Sport’, dat voorheen alleen tegen bijbetaling leverbaar was. Nu is het een stukje standaard uitrusting en eerlijk is eerlijk: dit onderdeel maakt deze rijimpressie toch de moeite waard. Het scherm houdt je niet helemaal uit de wind, maar enige beschermende werking kan het niet worden ontzegd. Op het oog is dit ruitje een nuttige opwaardering, die voorheen al door veel F800R-rijders als accessoire werd besteld. Het stuk kunststof is bevestigd aan de ophangbeugeltjes van het dashboard. Dat klokkenspel is in rubber opgehangen en dat betekent dat ook het fly-screen vrolijk op en neer danst als er over oneffenheden in het wegdek wordt gereden. Voor de rest bleef de 800 onveranderd en daar valt weinig tegenin te brengen. De F800R is in zijn klasse niet alleen een goede, maar zelfs uitstekende machine. Een winnaar met een stabiel rijwielgedeelte en een koppelrijk en toerenhongerig blok. De BMW heeft karakter en een sound, die hij niet onder stoelen of banken steekt. Goedkoop is de Beier in zijn nieuwste gedaante echter niet. Standaard kost de F800R € 9.350,- en als je er ABS en een paar andere extra’s tegenaan gooit, klimt de prijs al flink boven de tien mille. Ai. TECHNISCHE GEGEVENS BMW F800R MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 82,0 x 75,6 mm Cilinderinhoud 798cc Max. vermogen 64,0 kW (87 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 86 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, Ø 43 mm, aluminium swingarm met monochokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm met enkelzuiger remklauw. Banden v/a 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 205 kg, max. belading* 200 kg, tankinhoud 16,0 liter. Kleuren zwart/wit, rood/zilver, zilver Prijs NL € 9.350,- / B € 8.650,- Prijs testmotor** NL € 10.694,- *Motoplus-meting **incl. LED knipperlichten, boordcomp

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.