+ Plus

Compacttest BMW C400X

Als de hemel zo blauw, deze BMW C400X is het. Tenminste als je daar in de uitgebreide optielijst een kruisje bij gezet hebt. Deze lijst biedt namelijk een flink aantal manieren om de relatief lage basisprijs van de motorscooter tot grote hoogtes te laten reizen.

Aangezien we meteen bij het thema zijn aanbeland: ook de BMW C400X is een echt kind van het huis dat BMW heet. Net als bij alle andere tweewielers uit Beieren vertelt de kale catalogusprijs slechts de helft van het verhaal. Neem de motorscooter zoals wij hem getest hebben. Die bevindt zich met zijn basisprijs van €8.084,00 inclusief BPM, BTW registratie en de kosten voor het rijklaar maken, precies in het midden van het Umfeld. Maar een BMW is geen BMW zonder zijn opties. Een opsomming van alle extra’s die op deze motorscooter zitten: de blauwe kleur (€ 59,00), ledkoplamp en rijverlichting (€ 259,56), Keyless Ride (€ 365,74) en het Connectivity-pakket met TFT-display (€ 713,79). Dat brengt het totaal op € 9.947,91 inclusief. Toch een flinke slok op de borrel, zeker omdat de volledig in China geproduceerde motorscooter niet voor iedereen geschikt is. Lange mensen, zoals ondergetekende (1,86 m), krijgen het op den duur namelijk zwaar, bijvoorbeeld om de voeten achter het ver doorlopende kuipwerk, of op de zeer smalle treeplanken te houden. Bijkomend nadeel is dat de knieën vol in de wind zitten, waardoor je onvermijdelijk ver achterop het getrapte zadel – dat overigens heel vriendelijk is voor een eventuele passagier – komt te zitten. Het resultaat is dat de auteur na een halfuur op pijnlijke wijze aan het bestaan van zijn stuitje wordt herinnerd. Ook is het bij een snelheid van zo’n 100 km/uur zo gehorig achter het kleine windschermpje, dat je van de motor niets meer hoort. Jammer, want de goed klinkende en niet opdringerige eencilinder van de C400X levert goed werk. De 34 pk topvermogen is meer dan toereikend, zeker bij het doortrekken van 60 naar 100 km/uur waar deze BMW 5,0 seconden over doet. Op de snelweg tikken we zelfs een topsnelheid van 140 km/uur aan. Het verbruik van de motorscooter is volgens fabrieksopgave 1 op 27. En hoewel motorscooters er niet bepaald bekend staan als machines die je flink de sporen kunt geven, is het wel fijn om te weten dat de vering van de C400X er prima mee overweg kan. De stevige basisafstelling met goede demping zorgt, in combinatie met het Pirelli Angel Scooter-rubber, ervoor dat de BMW zich eenvoudig en neutraal door de bocht laat sturen. De Chinees/Duitse-combi is daarnaast gezegend met een ruime grondspeling. Alleen als er in een bocht plotseling geremd moet worden, of er een gat opduikt, kan de zeer praktische jiffy wat bodemmonsters nemen. Wie het niet zover wil laten komen, kan de motorscooter eenvoudig met twee vingers middels de niet-verstelbare hendels afremmen. Onder het zadel is plek voor ten minste een jethelm. Staat de scooter stil, dan is er door de flexibele bodem, ook plek voor een integraalhelm. Aan de voorzijde zijn tevens twee afsluitbare opbergvakken geplaatst. Handig, maar de BMW C400X is in haar opzet eerder een motorscooter voor hen die meer waarde hechten aan een actieve rijstijl, dan aan bergruimte. Detail daarbij is wel dat de bestuurder bij voorkeur niet langer is dan 1,70 m, tot die grootte is er namelijk voldoende ruimte. Iets dat door meerdere, wat kleinere, collega’s wordt bevestigd. Daarnaast moet je ook geen angst hebben voor grote getallen. De volledig aangeklede motorscooter zoals wij hem getest komt qua aanschafprijs akelig dicht in de buurt van de tien mille. ‘Oef’ is het woord dat je nu zoekt…

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...