+ Plus

Compacttest Aprilia SRV850 ABS/ATC

MEESTER VAN DE RING…
…der motorscooters wil hij zijn, Aprilia’s SRV850. Met een maximum vermogen van 76 pk is hij op dit moment in ieder geval de sterkste, en met ABS en tractiecontrole staat hij ook op elektronicagebied zijn mannetje. En verder? Verder gaat de SRV850 gewoon door met waar hij het afgelopen jaar mee begonnen is. Vooral met sportief zijn dus, in de basis is Aprilia’s maxiscooter immers niet veel meer dan een moderner ogende, agressiever gestylde Gilera GP800, die zich in 2007 in het voetlicht reed. In het vooronder ligt dan ook exact dezelfde tweecilinder, die met zijn cilinderinhoud van 839 cc en maximum vermogen van 76 pk van de SRV niet alleen de sterkste en grootste scooter van dit moment maakt, maar ook de snelste. Van nul naar honderd gaat het in een tamelijk flitsende 5,9 seconden, terwijl er qua top maximaal een trotse 193 km/uur in het vat zit. Kijk, dat zijn toch waarden waarop de concurrentie, ook de nieuwe BMW’s, zich flink op stuk bijt. Maar alle superlatieven ten spijt, de optisch sterk aan Aprilia’s superbike RSV4 refererende SRV kreeg bij zijn introductie wel wat kritiek over zich en dus is er nu al een kleine update. Geen elektrisch instelbare ruit, maar wel eindelijk een goed werkend ABS. En daar blijft het niet bij, zoals het een goed vermogende machine tegenwoordig betaamt, is de rijklaar een dikke 281 kilo wegende SRV850 ook uitgerust met – jawel – tractiecontrole (Aprilia Traction Control, kortweg ATC). Uitschakelbaar ook nog. Niet dat dit systeem bij de opgegeven 76 pk direct heel erg noodzakelijk was trouwens, op droog asfalt heeft het Pirelli Diablo Strada schoeisel namelijk niet bepaald moeite om de vermogenserupties in toom te houden. Heel anders ziet het er natuurlijk uit wanneer er los grind op de weg ligt of wanneer Pluvius de hemelsluizen open zet. Op een gravelweg gooit de SRV zonder tractiecontrole wild met zand en grind om zich heen, met het systeem ingeschakeld echter voel je de elektronica heftig regelen, maar wel met een flinke, constante portie tractie als resultaat. Bovendien kent het ATC ook nog een Sport-modus, dat een veel grotere mate aan wielslip van het achterwiel toestaat. Niet alleen qua blok en hulpsystemen laat de Aprilia zich van zijn goede kant zien, ook het rijwielgedeelte past bij het concept. Sportief straf afgestemd dus, met messcherpe rijeigenschappen als tastbaar resultaat. De lekker ontspannen, maar toch actieve zit (veel minder passief dan op de meeste maxiscooters het geval) zorgt er daarbij voor dat je je van een heerlijk sportieve rijstijl kunt bedienen. In dat geval stelt het tweecilindertje zich nog altijd tevreden met één liter Euro 95 per twintig kilometer, maar dat is een heel rekbare waarde, wie het wat rustiger aan doet sleurt er met gemak nog wat extra kilometers per liter uit. Minder rekbaar daarentegen is de mogelijke hellingshoek. Kun je rechtsom nog aardig boenderen, linksom maakt de middenbok al rijkelijk vroeg een eind aan de feestvreugde. Weinig vreugde overigens ook op het gebied van opbergruimte, naast een (te) klein helmvak heeft de SRV geen verdere opbergvakjes of iets dergelijks te bieden. Iets dat de praktische inzetbaarheid toch best wat verhoogd had, wat ook geldt voor een onderhoudsarme riemaandrijving. Maar SRV850-eigenaren zullen eens in de zoveel tijd toch echt de bus spray ter hand moeten nemen om de ketting te smeren. Goed nieuws is er wel wat betreft de prijs, met € 10.599,- onderbiedt de rappe Italiaan de concurrentie namelijk behoorlijk. Fijn om te weten in deze economische tijden! ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA SRV850 ABS/ATC MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas met vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 450 Watt dynamo, accu 12V/14Ah, centrifugaal koppeling met CVT, O-ring ketting. Boring x slag 88,0 x 69,0 mm Cilinderinhoud 839 cc Compressieverhouding 10,5 : 1 Max. vermogen 56 kW (76 pk) bij 7.750 tpm Max. koppel 75 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragen deel, telescoop voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauwen, remschijf achter Ø 280 mm, enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 4.50 x 15 Bandenmaat 120/70R16; 160/60R15 Banden in test Pirelli Diablo Strada MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.585 mm, balhoofdhoek 64,5°, veerweg v/a 122/135 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 281 kg, max. belading* 179 kg, tankinhoud/reserve 14,0/3,0. Garantie twee jaar Kleuren zwart en wit Prijs NL € 10.599 / B € 9.749,- INFO NL EN B Piaggio Benelux, tel. 0162-447500, www.piaggio.nl *MotoPlus-meting ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] De elegante cockpit informeert je rijkelijk over het wel en wee van de SRV. Met de rechter duim bedien je de tractiecontrole: uit, aan of Sport. De scherpe, agressieve lijnen onderstrepen het karakter van de SRV: sportief manneke!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...