+ Plus

Compact JvB R nineT Racer

De wat overstrekte zithouding van de BMW R nineT Racer is voor verbetering vatbaar. Specialbouwer Jens vom Brauck ging er mee aan de slag en ging nog een klein beetje verder.

Het moet gezegd, met de R nineT Racer heeft BMW een prachtige retro-sportieveling met een seventies-sausje op de wielen gezet. Maar met de haast liggende zitpositie zijn de Duitsers misschien iets te ver gegaan. Een behoorlijk kwelling voor rug en polsen en goed een bocht doorkijken blijkt ook lastig. Authentiek of onnodig voor een 110 pk sterke straatfiets? “Onnodig”, vindt Jens vom Brauck en dus heeft de specialbouwer er maar zijn eigen draai aan gegeven met een verbeterde ergonomie. Maar allereerst springt de opvallende lak in het oog. “Ik experimenteer graag met kleuren”, licht de 48-jariger designer toe. “Babyblauw in contrast met duister zwart vind ik een heel lekkere combinatie.” Daar passen de carbon kappen in de wielen in ieder geval perfect bij, alsof er echte schijfwielen zijn gebruikt. Jens credo luidt dan ook: “Met zo min mogelijk inspanning veel verandering en bijzondere effecten bewerkstelligen.” Er zit uiteraard ook een praktische kant aan, in dit geval de LSL clip-ons boven de nieuwe kroonplaat, ook van LSL trouwens. Het resultaat is enorm: de zithouding is zo veel meer ontspannen. Je zit nu sportief compact en in de motor geïntegreerd. Minder spanning op het bovenlichaam, waarbij de kniehoek zeker niet te extreem is. Het eenpersoons zadel zit wat hoger en er is ruimte om naar voren te glijden. “Daardoor zit je dichter op de stuurhelften en minder in een kuil”, licht Jens toe.
Deze houding doet een beetje denken aan sportfietsen uit de jaren 80. Oldschool of retro-look? Hm, verfrissend, zouden we het eerder willen noemen. Je kunt nu zonder pijnlijke polsen door de stad cruisen, comfortabel en aangenaam, en ontspannen snel sturen als het kan. Het volle geluid uit de Arrow-einddemper trommelt daarbij heerlijk op de trommelvliezen.
Stuurprecisie en handling bevallen nu echt goed, gevoelsmatig heb je meer hevelwerking met het stuur. Alleen de stugge stuurdemper merk je nog bij laag tempo. De luchtinlaten heeft Vom Brauck trouwens ook aangepast. “De standaard geborstelde aluminium exemplaren vind ik te dominant, ik heb een hoekige zwarte versie gemaakt, een beetje in lijn met het kontje.” Opvallend is ook het extreem korte voorspatbord. Het geheel is passend gegarneerd met een mooie LED-koplamp en hoge banden, waardoor ook de voorvork nog dikker lijkt, terwijl de klepdeksel door een bijzondere manier van stralen nu op magnesium exemplaren lijken. Meer info: www.jvb-moto.com

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-