+ Plus

Column Sebastiaan Labrie 22-2009

Elk jaar uitkomen met een nieuw model motor lijkt me een enorme opgave. Elk type van een bepaald merk moet zijn eigen stijl hebben. Het groeiende karakter van een bepaald type blok verlangt een parallel lopende groei qua uiterlijk. Eentje, waar ze jaren op kunnen doorontwikkelen. Poeh, Ik geef het je te doen. Altijd maar alles weer in een nieuw jasje te moeten steken. Waar haal je de inspiratie vandaan? Wat betreft het motorblok begrijp ik het wel. De techniek wordt elk jaar beter en dus ook de prestaties. Hoe houdt je echter de looks ook steeds weer spannend? Da’s moeilijk. Begrijp ik volledig. Het is alleen geen excuus voor sommige dingen die ik op de snelweg voorbij zie komen. Begin deze week reed ik ’s avonds op een pikkedonker weggetje langs het IJsselmeer. Het waaide zo hard dat de horizontale, striemende regen mij rechts het water probeerde in te duwen. Het zicht was slecht en zo ook het wegdek. Daarbij reed ik met een langzaam leeglopende achterband. Concentratie was een vereiste. Maar gek genoeg geniet ik altijd wel van dit soort situaties en ik hield het gas er dan ook goed op. Dat geeft me een gevoel een die hard te zijn, of zoiets. Ach, je moet wat als man. Deze prettige, simpele focus werd verstoord door een enorme klets licht van een tegenligger. Volledig verblind hing ik aan mijn voorrem, remde bij met de achterrem, begon wat te glijden en ontweek net, maar dan ook echt net de grasrand. Eenmaal tot stilstand gekomen, vervloekte ik via mijn spiegel direct de grootlichtrijder. Het had echt weinig gescheeld of ik had aan diggelen gelegen. Niets irritanter dan mensen die vergeten hun grote licht uit te zetten. Zeker als er geen straatverlichting is. Je ziet gewoon een paar seconden echt geen moer. Nu bleek deze bestuurder een goede peer te zijn, want hij had zich al omgedraaid en kwam checken of ik in orde was. Tot mijn verbazing bleek de enorme stoot licht van een BMW R1200RT te komen. "Als je naar de linkerkant van je stuur kijkt, zie je dat er een knop zit waar je het grote licht mee kunt uitzetten". Hij keek me even aan, glimlachte en drukte doelbewust zijn linker wijsvinger op de knop. De hoeveelheid licht, die vervolgens uit die ene lamp kwam was verbluffend. Bij de 1200RT is BMW serieus als het om groot licht gaat. Je kan er een vliegtuig veilig mee naar de grond toe loodsen. Nu is dit type motor al een tijdje op de markt, maar met dat idiote voorlicht was ik nog niet erg bezig geweest. Het zal wel extra veilig zijn, maar het ziet er niet uit. Wie bedenkt dat? A. Komt er achterlijk veel licht uit, in mijn ogen eerder gevaarlijk, dan veilig. B. Het is monsterlijk lelijk. Welke ontwerper drinkt zijn koffie in een Turks koffiehuisje, kijkt omhoog en denkt: "potdomme, toch best mooi, dat tl-licht…." en verwerkt het vervolgens in z’n design? Zo kan ik me ook ergeren aan de licht gemaakte R1200GS. Waarom die plastic meuk aan de zijkant? Da’s toch suf. Ja, de vorm van de tank van de 1100 en de 1150GS was mooi, maar moet dat dan zo gecompenseerd worden?Nu wil ik als trouwe BMW-rijder dit merk niet dissen, maar begrijpen doe ik het niet. Net zoals de kleurcombinaties op sommige racers. Zijn er nu echt mensen, die een motorzaak binnen lopen en graag een zwart met gifgroene en zachtroze strepen snelheidsmonster bestellen? Ik neem aan dat het gaat om de prestaties van de fiets, niet het monsterlijke uiterlijk. Nu heb ik maar een paar voorbeelden genoemd, maar er zijn er legio. Ik vraag me af en toe af of het constante moeten doorontwikkelen van een nieuwe look zijn doel niet voorbij schiet. Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind weer dingen fraai, waar anderen mij hard om uitlachen. Maar toch. Soms vraag ik me af waar de ontwerpers mee bezig zijn. Wat jij?[Streamer]WELKE ONTWERPER DRINKT ZIJN KOFFIE IN EEN TURKS KOFFIEHUISJE, KIJKT OMHOOG EN DENKT: "POTDOMME, TOCH BEST MOOI, DAT TL-LICHT…." EN VERWERKT HET VERVOLGENS IN Z’N DESIGN?

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-