+ Plus

Column Nikki van der Spek MP15-2012

Hanen hebben een sterke, natuurlijke neiging om elkaar te bevechten, terwijl een kippetje een leefomgeving nodig heeft waarin ze alles kan doen en laten wat ze wil. Hm, volgens mij rijden ze beide toch echt motor. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kom ze vaak genoeg tegen op de motor. Of het nu over auto- of motorrijden gaat, altijd blijft de vraag: ‘wie rijdt er beter? Man of vrouw?’. Of ik er een antwoord op heb? Als ik op de weg zit en iemand blijft structureel links rijden, kan ik je verzekeren dat het óf een hoogbejaarde is óf een vrouw. Die laatste kijkt vaak wel goed in haar spiegel, maar dan met het doel klonten mascara uit haar ooghoeken te graven. Het is maar net waar je prioriteiten liggen natuurlijk. Zijn het eens mannen, dan hebben ze volgens mij last van een identiteitscrisis. Ze rijden vaak in auto’s met een goedgelovig visje op de kont en anders zijn het wel stickers van Madurodam of Ponypark Slagharen, als blijvende herinnering aan een regenachtige dag met drie jankende kinderen in een pretpark. Conclusie: ga naar rechts en laat mij erdoor! De verschillen tussen beide seksen komen altijd goed naar voren tijdens een motortraining. Mannen knikken tijdens het stukje theorie steevast ja en amen en snappen altijd precies wat je bedoelt. Schadevrij terugkeren en rijden op eigen tempo schijnt voor een man de normaalste zaak van de wereld te zijn…tot hij zijn helm opzet. Mannen hebben helaas een klein knopje op hun hoofd, dat bij het opzetten van de helm wordt ingedrukt en een soort van ‘control, alt, delete’ activeert. Ofwel: het territoriumgedrag en de pikorde komen naar boven. Kale mannen schijnen hier trouwens minder last van te hebben. De één zegt dat het verstand met de jaren komt, maar ik denk dat het bewuste knopje automatisch onklaar wordt gemaakt als ze de weinige resterende haren van hun hoofd scheren. Vrouwen zeggen daarentegen nooit ‘Ach, dat kan ik wel’ of “Dat doe ik even’ en zijn eerder geneigd om de problemen die ze onderweg tegenkomen op tafel te leggen. Dat heeft als voordeel dat ze makkelijker kunnen werken aan hun zwakke punten en dat maakt ze uiteindelijk betere motorrijdsters. Nadeel bij de meeste vrouwen (ik scheer andere en mezelf niet over één hanenkam) is dat ze vaak wat langer nodig hebben om het juiste gevoel met de motor te ontwikkelen. Of komt dat omdat wij niet zo’n knopje op ons hoofd hebben? Nu moeten de mannen niet denken dat ze superieur aan ons zijn, want de meeste mannelijke motorrijders worden door schade en schande wijs. Zou ik dan stiekem toch zo’n knop hebben, want ook ik heb het met vallen en opstaan geleerd. Puur en alleen omdat ik aanvankelijk dacht dat ik Rossi-genen in mijn lijf had. Dat resulteerde in een flinke schuiver in een bocht, een ambulancerit (tot groot genoegen van mijn ouders) en een gebroken stuitje. Van de bijbehorende spierpijn heb ik nog een half jaar lang plezier gehad. Maar goed, motorrijdende mannen zitten net als haantjes graag op de beste en hoogste plek in het hok. Kijk maar eens naar de motorkeuze van een gemiddeld getrouwd motorechtpaar. De man zit op een ‘echte’ grote motor en vrouwlief rijdt op een kleinere machine van hetzelfde merk. Op trainingen kom je ze veel tegen. De man op een BMW R1200GS en de vrouw volgt braaf op de kleinere F650GS. Vaak is de vrouw dan ook nog meegesleept door de man en heeft ze eigenlijk helemaal geen zin in zo’n dag. Maar ja, samen de lusten van zo’n Duits snavelbekdier, betekent ook samen de lasten delen en daar hoort dan vaak het rijden van zand- en grindpaden bij. Tenslotte hebben we allemaal de ‘Long Way Down’ voor ogen, toch? Nu is zo’n grote motor natuurlijk stoer en mooi om naar te kijken, maar als je nog geen 25% van het werkelijke vermogen en kunnen gebruikt, dan heeft die vrouw niet eens zo’n heel gekke keuze gemaakt. In de praktijk rijdt het kippetje op het eind van zo’n trainingsdag dan ook vaak beter dan haar haan. Met een motor die je goed ligt en voldoet aan jouw manier van motorrijden gaat het in de regel nu eenmaal een stuk makkelijker. Een antwoord op wie er beter rijdt, heb ik niet. Als je maar lol hebt, of dat nu op een snavelbekdier of een grasmaaier is. Al zie ik wel eens vrouwen rijden, waarvan ik denk: volgens mij rijd je motor omdat je (v)echtgenoot dit graag wil en vind je er zelf eigenlijk geen hol aan. Hetzelfde geldt overigens voor mannen die een motorfiets dusdanig toetakelen, dat je hoopt dat ze hun vrouw thuis met iets meer tact berijden. Drive safe…. [streamer] SCHADEVRIJ TERUGKEREN EN RIJDEN OP EIGEN TEMPO SCHIJNT VOOR EEN MAN DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD TE ZIJN…TOT HIJ ZIJN HELM OPZET

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-