+ Plus

Column Maarten Siffels 21-2009

Zet ze bovenaan je paklijst: natte doekjes. Natte doekjes zijn onmisbaar als je een keer een rondje op een circuit gaat rijden. Véél natte doekjes. En na gebruik de verpakking goed sluiten, anders beschik je alsnog over droge doekjes en daar heb je niks aan. Die conclusie durf ik aan na een zomer circuits testen in Nederland, België en Frankrijk. Ik loop de geteste banen even langs:CROIX-EN-TERNOISLief klein baantje aan de westkant van Noord-Frankrijk. Je hoeft net de tolweg niet op. De omgeving is meer Vlaams dan Frans. Op het dorpsplein staat een friteskraam en ze drinken er bier. De baan (1,9 km) heeft een recht stuk, maar echt hard gaat het nooit en het asfalt heeft betere tijden gekend. Kamperen kan op het kale parkeerterrein, met sanitair en douches in een Pipo-wagen die soms open is. Op zondagmiddag komen lokalo’s kijken. Leuk uitzicht vanaf een bruggetje over de baan. Aanrader!Natte doekjesverbruik: bijna een pakje, vanwege een verdwaalde uitlaatklep bij de motormaat.Gereden via www.art-motor.de, € 195,- voor twee dagen.SPA-FRANCORCHAMPSWaanzinnige baan in de Belgische Ardennen, waarvan de vergunning gevaar loopt. Heeft op je lichaam hetzelfde effect als een dag Six Flags, gevolgd door intensieve seks met een sumoworstelaar. Bij de eerste keer door Eau Rouge komt je ontbijt gegarandeerd boven. Maar als je één keer met 180 blind een linkerbocht bent in gegaan met je knie aan de grond, wil je nooit meer anders. Parkeerterrein met bomen en elektriciteit, dus bijna toeristisch verblijven. Erg strenge Belgische organisator. Voordringen in de rij? Hij trekt het nummer van de motor en je mag naar huis! Natte doekjesverbruik: toch al gauw anderhalf pakje, vanwege dat boven komende ontbijt.Gereden via www.bikersdays.com, € 399,- voor twee dagen.ZOLDER De fameuze omloop van Terlamen. Ik ben er nu twee keer geweest en ik snap er nog steeds niks van. Het voelt als een stop & go-baan, waar ik rondjes rij zonder ooit in een lekker ritme te komen. Het parkeerterrein is sfeerloos. Oké, een sfeervol parkeerterrein moet ik nog tegenkomen, maar in Zolder voel ik me echt verdwaald: een bedrijventerrein op zondag. Ik was er via een Belgische BMW-dealer, maar die heb ik niet meer gezien. Kan aan m’n Aprilia gelegen hebben, natuurlijk.Natte doekjesverbruik: ongeopend weer mee naar huis! Via diverse aanbieders (even googlen) voor € 125,- per dag.ECUYERSStel, je hebt in de buurt van Reims een riante herenboerderij en je hebt een veld over. Dan kun je daar een circuit neerleggen! En dat is in 2007 gebeurd. 3,7 km lang, maar heel compact gebouwd, dus je rijdt zo’n beetje alles in z’n tweede versnelling. Om je heen ruisen de bossen. Naast het miniparkeerterreintje waar je kunt kamperen, grazen de koeien en uit de kraan in de twee (2!) toiletten komt bruin water. Van heel diep waarschijnlijk. Maar je wordt ’s morgens gewekt door het zingen van de vogels, rijdt beide knieën aan de grond en krijgt van Eybis na afloop nog een biertje of een frisje!Natte doekjesverbruik: niet aan te slepen, vanwege bruin water en brandnetels en zo. Gereden via www.eybis.com, € 195,- voor twee dagen.ZANDVOORTAls kind heb ik een paar jaar in het dorp gewoond, dus het voelt een beetje als thuiskomen. Een van de mooiste baantjes die ik ken. In de duinen vlak aan zee, met niveauverschillen, bijna altijd goed weer en van die onderkoelde Zandvoortse meiden in het café. Ze heten allemaal Paap, Keur, Zwemmer of Molenaar. En dat op nog geen half uur van mijn voordeur! Moet er elke zomer minstens drie keer naartoe, ondanks een keertje grindbak. Tip voor de verder perfecte organisatie: zet een wandje lockers neer, waar ik mijn spulletjes in kwijt kan. Dat betaalt zich zo weer terug. Natte doekjes verbruik: eentje, voor de tranen van geluk.Via www.motorsportlifestyle.nl, € 135 per dag. Maarten SiffelsMaarten Siffels werkt in de media, rijdt al ruim dertig jaar motor en laat jaarlijks zo’n 20.000 fun-kilometers onder zijn wielen verdwijnen. Hij maakt elke zomer een rondje door de Alpen en rijdt de laatste tijd regelmatig een knie aan de grond op een circuitdag. De BMW waarmee hij hier nog op de foto staat is verkocht met wat glijschade; hij heeft nu een hele fraaie Aprilia RSV1000R Factory, waarmee de eerste rondjes alweer gereden zijn, zo laat de bijgaande foto zien.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...