+ Plus

Caféracer festival Montlhery

Al enkele jaren is er in het motorgekke Frankrijk een opmerkelijke verschuiving bezig in de toch al levendige motorscene. Klassieke en moderne caféracers zijn er een ware hype. De Engelsen mogen in de jaren vijftig en zestig dan wel aan de wieg van deze stroming hebben gestaan, maar momenteel zijn de Fransen de ‘leading party’ in Europa bij deze revival. Het eerste ‘Caféracer Festival Montlhery’ was daar afgelopen zomer een mooi voorbeeld van.  

In Frankrijk zijn ze momenteel druk bezig om het begrip ‘caféracer’ opnieuw uit te vinden. Er worden grote stappen gezet en daar profiteert uiteraard ook de ingezakte motorhandel van, die uit deze revival op diverse manieren nieuwe inkomsten genereert. Zo starten er momenteel veel nieuwe bedrijven uit een ongebreidelde passie om te creëren, en daarnaast produceren bekende bestaande bedrijven weer volop onderdelen als frames en benzinetanks op basis van oude kennis en technieken.

Deze toenemende interesse in caféracers vindt natuurlijk ergens zijn oorsprong, al is het lastig om die exact te duiden. De recessie lijkt in ieder geval een rol te spelen in deze bevrijdende zoektocht van de motorrijder naar zijn roots. De mens staat weer centraal en niet per se zijn motor. Met andere woorden: het maakt niet langer wat voor motor je rijdt, maar hoe je hem rijdt. De afgelopen jaren zijn er in Frankrijk in ieder geval vele goede en levensvatbare initiatieven op het gebied van klassieke motoren en caféracers gestart. Onafhankelijk van elkaar worden er tal van evenementen georganiseerd, waarbij liefhebbers van klassieke racers ruim baan krijgen om weer met hun machine het circuit op te gaan.

Tijdens deze evenementen, waaronder de eerste editie van het Caféracer Festival Montlhery, wordt er in de regel ook voldoende ruimte gemaakt voor de hobbyrijder die zijn klassieker eens op het circuit wil loslaten. Deze evenementen breidden zich al snel als een olievlek over een Frankrijk uit, dat gelukkig ook over meer dan voldoende circuits voor dit soort festiviteiten beschikt. Logisch ook, want fun, betaalbaarheid, een ontspannen sfeer en onderlinge verbondenheid zijn nu eenmaal zaken die grote groepen motorrijders aanspreken. En dan is de stap naar een eigen caféracer ook wel een keer gemaakt.

Er is inmiddels sprake van twee stromingen binnen deze groeiende gemeenschap.

Aan de ene kant heb je de hobbyisten, die naast hun motor de meeste waarde hechten aan die onderlinge band en de beurzen en treffens rond hun hobby. Daarnaast heb je gedreven rijders. Die willen nog steeds zo hard mogelijk vooruit, maar dan wel in het zadel van een originele ‘vintage’ racer. Aan die laatste groep zie je onmiddellijk dat er in Frankrijk in het verleden een enorm clubrace-cultuur moet zijn geweest, want er komen nog steeds de meest fantastische motoren uit garages en schuurtjes tevoorschijn.

Evenementen die het inmiddels goed doen zijn bijvoorbeeld de Coupe Moto Legende, Iron Bikers en de Classic Endurance racecompetitie. Die laatste wordt inmiddels in meerdere landen georganiseerd. Ook het evenement ‘Wheels and Waves’ in Biarritz (zie ook MotoPlus 17/2013) is een goed voorbeeld van een evenement dat goed in dit rijtje past. De ontwikkelingen op het gebied van klassieke racers en caféracers hebben door de Franse input in ieder geval een enorm boost gekregen.

Ook in de Franse tijdschriftenkiosk zie je deze ontwikkeling terug met bladen die helemaal aansluiten op deze vernieuwende trend. Bladen als ‘Moto Heroes’, ‘RAD’ en ‘Caféracer Original’ bedienen nu een groot deel van de Franse markt. Een van die bladen, Caféracer Original, bezocht in het kader van een reportage de oude kombaan van Linas Montlhery, zo’n dertig kilometer onder hoofdstad Parijs en de enige in Frankrijk, waar het idee ontstond om een groot festival rond de caféracer-cult op poten te zetten. Het moest een evenement worden, waarbij iedereen op losse en vrijblijvende wijze kennis moest kunnen maken met de vele specialistische bedrijven uit binnen en buitenland, die in deze groeiende markt actief zijn.

Op de eerste editie van het Caféracer Festival Montlhery waren zo’n zestig bedrijven present en niet de minste: Mr. Martini, RAD Ducati, Moto Martin, Pure, Badass, Raspo, KMP en ook ons eigen Star Twin uit Loenen was er bij.

Naast het ‘commerciële’ gedeelte moest er natuurlijk ook gereden kunnen worden. Dat werd dan ook volop gedaan, waarbij sommige onbevreesde helden hun motoren ook hoog bovenin de kombaan in de rondte joegen. Het rechte stuk van het racecircuit was het decor voor sprint-shootouts tussen in de caféracer-scene bekende machines. Volop spektakel voor het publiek dus. Ook de nieuwe BMW  R90S-special van Roland Sands, die eerder ook al op het festival in Biarritz opdook, was van de partij. De creatie van Sands werd beslist niet gespaard, maar dat iets nieuws niet per se snel is, werd ook al snel duidelijk. De R90S werd al in zijn eerste run uitgeschakeld door een oude Triumph Speedtwin. De ervaren dragracer aan boord van de Triumph verspilde nadat de startgirl haar handen liet zakken geen seconde over de afstand van tweehonderd meter.

Al met al is het Caféracer Montlhery zeker een aanwinst voor deze groeiende scene en voor de echte liefhebber al helemaal. Het heeft tijdens deze eerste editie laten zien dat er met een attractieve mix van statische presentaties, circuitrijden en sprintwedstrijden een prachtig evenement kan worden neergezet. Het geheel wordt omlijst met live muziek, lekker eten en drinken en genieten van ambachtelijke demonstraties als pinstriping aanbrengen en aluminium smelten en gieten. De 2014-editie staat ongetwijfeld al in de agenda van veel Franse fans, maar ook vanuit Nederland is het evenement prima te bereiken, want het is slechts vijf à zes uurtjes rijden vanuit het midden van het land. Vrouw en kinderen kunnen natuurlijk gezellig mee, maar vlakbij lonkt ook pretfabriek Euro Disney. Kun jij lekker motoren kijken en wie weet ook nog even een rondje knallen op de kombaan.

Lees meer over

BMW Ducati Triumph

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-