+ Plus

BMW Vision Next 100

BMW viert haar honderdste verjaardag en heeft daarvoor een reeks ‘Vision Vehicles’ ontwikkeld, die BMW’s visie op de komende 100 jaar verbeelden. Nadat de Duitse grootmacht eerder al futuristische auto’s van BMW, MINI en Rolls-Royce liet zien, werd onlangs in Los Angeles de BMW Motorrad VISION NEXT 100 gepresenteerd; een motorfiets die volgens BMW in een jaar of dertig werkelijkheid zou kunnen zijn.

Edgar Heinrich, Head of Design van BMW Motorrad, dicht de motorfiets ook in de toekomst een grote rol toe; hij noemt motorrijden zelfs één van de laatste grote avonturen op aarde: “Normaal kijken wij op de ontwikkelingsafdelingen 5 a 10 jaar vooruit, maar dit keer nemen we een veel grotere stap in de toekomst. De BMW Motorrad VISION NEXT 100 geeft BMW’s visie weer van motorrijden over een jaar of dertig. Tegen die tijd wordt ons leven beheerst door computers en digitale technieken. Bijna alle voertuigen functioneren dan zonder bestuurder, maar juist het motorrijden zorgt dan voor een analoge beleving in die digitale wereld. Wij zijn er dus van overtuigd dat motorrijden ook in de toekomst zal blijven bestaan. Het wordt juist één van de ultieme manieren om te ontsnappen aan de waan van alledag: op het moment dat je opstapt, ben je vrij. De motorfiets is in onze ogen in de toekomst juist ‘The Great Escape’ binnen het aardse bestaan.”
Dat laatste wordt benadrukt door het feit dat je op deze toekomstdroom geen helm of dik motorpak vol protectoren hoeft te dragen. De VISION NEXT 100 zit vol met tal van veiligheidssystemen die de weg èn het overige verkeer continu bewaken en waar nodig ingrijpen. Zo worden ook de plaats op de weg en de snelheid continu bewaakt, zodat je bijvoorbeeld niet meer onderuit kunt gaan. Door al deze systemen hoef je geen helm of dik motorpak meer aan op de VISION NEXT 100, voor een ultiem vrij gevoel. Het motorpak zelf is net zo futuristisch als de motor: het is dun en flexibel, maar verwarmd bij kou en koelt in de zomer. En het dasboard zit niet meer op de motor, maar alle info wordt geprojecteerd op de vizierachtige bril die de bestuurder draagt.
Bij de vormgeving keek men goed naar het verleden: de BMW R32 uit 1923 stond model voor het futuristische, maar functionele voertuig, waarbij mens en machine één geheel vormen. Bijzonder is dat je eigenlijk nergens lagers en draaipunten ziet; de besturing geschiedt niet door een klassiek balhoofd, maar door een bepaalde flex in het carbon-frame. Daarbij wordt de vering verzorgd door de actieve banden. Als het stuur wordt gedraaid, zal het complete frame vervormen.
Het motorblok is gebaseerd op het vertrouwde boxer-blok, maar in feite wordt de VISION NEXT 100 elektrisch aangedreven. De ‘cilinders’ kunnen naar binnen en buiten bewegen, bij lage snelheid en stilstand is het blok compact, op snelheid wordt het blok breder om de rijder beschutting te bieden. Bijzonder is ook dat de machine een ingebouwd stabiliteitsysteem heeft waardoor hij vanzelf rechtop blijft staan. Stilstaand kun je de voeten dus gewoon op de steunen houden; een ingebouwde gyroscoop zorgt ervoor dat de motor dan niet omvalt. Alleen voor het parkeren is er een jiffystand aan boord.
Al met al heeft BMW een prachtig futuristisch prototype neergezet, waarvan we over dertig jaar pas kunnen zeggen of het inderdaad deze richting is opgegaan. Op www.motoplus.nl vind je een aantal aardige filmpjes (met rijbeelden) over de totstandkoming van de van de BMW Motorrad VISION NEXT 100.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-