+ Plus

BMW motornieuws 2007

Nadat KTM zich een paar jaar terug op de markt van tweecilinder all-roads stortte met de BMW GS als voorbeeld, lijken de Duitsers nu terug te slaan op het KTM-gebied: de ééncilinders. Met de nieuwe G650X opent BMW de aanval! Met de nieuwe G650X-serie heeft BMW drie heel nieuwe ééncilinders in huis. De G650Xcountry, G650Xmoto en G650Xchallenge komen naast de huidige F650GS en F650GS Dakar op de markt. De nieuwe machines zijn motorisch ook gebaseerd op die F650’s: de basis van het F650-motorblok bleef gelijk, wel werden er diverse aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd. Zo kreeg de krukas andere lagering, werd de dynamo lichter en de cilinderkop vernieuwd. De bediening van de vier kleppen van de G650X bleef ongewijzigd (dubbele bovenliggende nokkenassen met nokvolgers). Twee bougies zorgen voor de ontsteking en het nieuwe BMS-CII systeem voor de benzine-injectie. De olietank voor de dry-sump-smering zit nu achter de cilinder om de massa meer te centraliseren. Het ééncilinderblok levert nu een maximum vermogen van 53 pk bij 7000 toeren en een maximum koppel van 60 Nm bij 5250 tpm. Daarmee is het blok bijna drie pk sterker dan voorheen, maar volgens BMW zit het verschil vooral in het sportievere karakter en de accurate reactie op het gashendel. Het blok hangt onder een compleet nieuw rijwielgedeelte met een frame dat is opgebouwd uit stalen en aluminium componenten. Het aluminium achterframe is aan het hoofdframe geschroefd. De achtervork is tweezijdig en van giet-aluminium. De voorvork is van het upside-down-type en kreeg 45 mm vorkpoten. Opmerkelijk is dat de veerweg van de vork op alle drie nieuwe G650X-modellen (de Xmoto, de Xchallenge en de Xcountry) verschilt. Op de eerste twee types is de demping ook in- en uitgaand instelbaar. Bij de opbouw van de machine was een laag gewicht het doel. Uiteindelijk wegen de G650X-modellen droog tussen de 144 en 148 kilo. Duidelijk zichtbaar is dat de benzinetank nog nadrukkelijk onder de buddyseat is weggewerkt. Naar goed BMW-gebruik zijn de machines optioneel leverbaar met ABS. Daarnaast heeft BMW nu al een complete accessoirelijn samengesteld voor deze G-modellen. De nieuwe G650X-machines worden geproduceerd bij Aprilia in Italië, net als de allereerste F650-serie. De G650Xmoto is bedoeld als supermoto voor de openbare weg, de G650Xcountry is een scrambler en met de G650Xchallenge kun je het lichte terrein in. Goedkoop worden de nieuwe G650-ééncilinders trouwens niet: de goedkoopste Country gaat 9300 euro kosten, de duurste Moto bijna 10.000 euro en de Challenger zit daar tussenin. Bovendien worden de machine in principe alleen op bestelling geproduceerd. [[kasten 1 + 1 Bild]] BMW K1200R SPORT De K1200R Sport is overduidelijk gebaseerd op de K1200R, BMW’s 163 pk sterke naked-bike. Een extra halve stroomlijn op deze Sport maakt hem duidelijk beter geschikt voor langere afstanden. De K1200R Sport vult daarmee perfect het gat tussen de K1200R naked bike en de K1200S met zijn volle stroomlijn. Vergeleken met die K1200S is de zitpositie op de nieuwe R Sport wat meer rechtop. De nieuwste loot aan de K1200-stam wordt leverbaar in maart 2007 en gaat precies 16.000 euro kosten, en dat is 1400 euro meer dan de R en 2000 minder dan de S. [[kasten 2 + 1 Bild]] BMW HP2 MEGAMOTO De Megamoto is afgeleid van de HP2 Enduro. Al sinds de introductie van die immense boxer-terreinmachine leverde BMW optioneel ook een setje gewone wielen met wegbanden voor deze speciale machine. Maar met de montage van die wielen kwam je ook tot ontdekking dat de veerwegen eigenlijk te lang waren voor een vlotte rit over het asfalt en de enkele remschijf in het voorwiel het ook nauwelijks aankon. Vandaar dat je nu af-fabriek ook kunt kiezen voor de HP2 Megamoto. De veerweg voor is daarbij beperkt tot 160 mm (was 270) en achter moest de luchtvering met 250 mm veerweg plaats maken voor Öhlins-demper met 180 mm veerweg. De velgen meten nu 17 inch en hebben 120/70ZR17 en 180/55ZR17-banden. En een dubbele schijfrem zorgt nu voor de vertraging. Ook de totale aankleding werd aangepast aan het weggebruik. De gemonteerde Akrapovic-uitlaat zorgt verder voor een toename van de trekkracht bij lagere toerentallen. [bildunterschrifte] [[bild 1 linksunten gross, G650Xmoto]] De nieuwe G650Xmoto lijkt veel op de KTM Duke. [[bild 2, linkerseite klein, G650Xcountry]] De G650X is bedoeld als leuke stadsmotor. [[bild 3 linkerseite klein, G650Xchallenge]] De G650Xchallenge is een echte off-road, vergelijkbaar met de KTM LC4. [[bild 4, G650x naakt]] De nieuwe G650 is gebouwd rond het bestaande F650-blok. Goed te zien is dat de benzinetank onder de buddyseat zit.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-