+ Plus

BMW – en Triumph-modificaties

De aandrijflijn van de BMW F800 kreeg nogal wat kritiek te verduren. BMW ging daarmee aan het werk en heeft de koppeling en aandrijving nu gemodificeerd, zodat de motor beter schakelt en soepeler en stiller rijdt. Het testoordeel over de F800 luidde vorig jaar als volgt: ‘’De F800 klinkt niet alleen als een Boxer, hij “klonkt” net zo en maakt eveneens een hoop herrie in het vooronder tijdens schakelen, bij lastwisselingen en zelfs als je de fiets gewoon laat rollen.” Er werden duidelijke woorden gebruikt om dit euvel te beschrijven: ‘’Zelden en uitsluitend onder volle concentratie lukt het om zonder al te veel herrie te schakelen, maar ook na 2500 testkilometers kunnen we niet aangeven hoe je de bak het best kunt bedienen. Vast staat alleen dat je stilstaand, nadat je het luidruchtige stationair toerental hebt overwonnen, zonder klachten kunt schakelen.” Ongezouten kritiek dus voor een motorfiets waarvan niet alleen BMW hoge verwachtingen had. En nu dus het goede nieuws: BMW heeft toegegeven dat deze kritiek gegrond was en heeft erop gereageerd. De oorzaak van de luidruchtige en houterige lastwisselingen ziet BMW als een combinatie van de lage bewegende motormassa en een, in verhouding, hoge draaimassa van de secundaire aandrijving. Aangespoord door de ongelijkmatigheid van de motor bij lage toerentallen ontstaan resonanties in de aandrijving die door de getande riem, die in trekrichting een vergelijkbare hoge stijfheid heeft als een cardanaandrijving, ongefilterd naar de bak worden doorgegeven. Om het probleem te ondervangen past BMW voortaan een transmissiedemper in het voorste tandwiel van de tandriem-aandrijving toe. Het schakelen is daarnaast verbeterd door een frictieplaat in de koppeling te vervangen door een simpele onderlegschijf. Het idee van die frictieplaat was dat deze tijdens het koppelen de ingaande as van de versnellingsbak af zou remmen, om zo het storende klakgeluid te elimineren op het moment dat de eerste versnelling werd ingeschakeld. Maar deze frictieschijf remde de ingaande as echter ook af als de andere versnellingen werden gekozen. Daardoor werd de bak logischerwijs als stroef en houterig beoordeeld. Nu de frictieschijf dus voortaan achterwege blijft, kan de bak veel soepeler draaien. We kregen inmiddels kort de gelegenheid om met een gemodificeerde F800 proef te rijden. Tijdens het kiezen van de eerste versnelling gaat er nu wel een schok door de motor, precies zoals we kennen van de meeste Japanse motorfietsen. Voordeel is echter dat de andere versnellingen nu licht en precies kunnen worden ingeschakeld. Bovendien zijn de lastwisselreacties (dus even het gas dicht en open draaien onder het rijden) lang niet meer zo luidruchtig als voorheen. Deze worden nu door de transmissiedemper merkbaar goed gefilterd. Al met al hebben deze modificaties dus tot een duidelijke verbetering van de F800-aandrijflijn geleid. BMW is inmiddels druk doende om alle F800’s van deze modificaties te voorzien. Motoren die al bij dealers staan worden voor verkoop aan klanten nog gemodificeerd, motorrijders die al met een F800 rijden kunnen hun motor gratis laten modificeren bij een dealer. [Unterschriften] [MRD 1/2007 Seite 62 links] De modificatie van het voortandwiel. Onder het oude exemplaar, boven de nieuwe tweedelige versie met ingebouwde rubber dempers. [MRD Seite 63] De grote schijf (links) remde de koppeling af en komt nu te vervallen. Voortaan wordt een kleinere normale onderlegschijf (rechts) gebruikt. Text fur Kasten seite 43 (halbe seite stehend rechts) TRIUMPH TERUGROEPACTIES NIEUWE TIGER EN SPRINT ST NAAR DE WERKPLAATS Triumph heeft twee terugroepacties in gang gezet, na mankementen die onder meer in onze testen aan het licht kwamen. Zo krijgt de Sprint ST een sterkere bout in het hevelsysteem van de achtervering en worden de voorremmen van de nieuwe Tiger 1050 nu al gewisseld! Tekst Gert Thöle | Foto’s Triumph, Wagner Om te beginnen met de Triumph Tiger 1050: al direct bij de eerste rij-impressies van de machine maakten de voorremmen geen geweldige indruk en dat kwam ook in de Toptest in MotoPlus nr. 1/2007 van 10 januari j.l. naar voren. “Als het op remmen aankomt is er kritiek op de gevoelloze remblokken”, zo is er in die test te lezen. Triumph trok zich die kritiek meteen aan en ging op onderzoek uit. Het euvel bleek echter niet in de remblokken zelf te zitten, maar in de zuigers van de remklauwen, die met teveel weerstand in de klauw bewogen. De Tigers worden per direct dan ook voorzien van andere remklauwen, waarvan de remzuigers een oppervlaktebehandeling hebben ondergaan, zodat ze wat soepeler kunnen bewegen. De nieuwe remzuigers hebben een donker oppervlak, in plaats van de huidige verchroomde zuigers. Dit moet volgens de fabriek voor veel verbetering zorgen; toekomstige testen zullen dit moeten uitwijzen. Overigens geldt voor de al uitgeleverde Tiger 1050’s een terugroepactie: deze eigenaren worden door Triumph benaderd om andere remzuigers te laten monteren. Het remprobleem van de Tiger is des te vreemder wanneer je bedenkt dat de Speed Triple in 2006 exact dezelfde problemen kende. In eerste instantie werd de dealers geadviseerd om daarvan de remzuigers in te vetten met speciaal remmenvet, maar dit bleek niet altijd afdoende. Daarna besloot Triumph de zuigers bij ontevreden klanten alsnog te wisselen. Nu heeft de Tiger 1050 dus exact dezelfde vreemde kuren. Naast deze remperikelen heeft de Triumph-dealer nog een klusje te doen, want ook een serie Sprint ST-machines (modeljaar 2005 tot 2007, type 215NA met de serienummers 221423 tot 298255) moet terug naar de werkplaats voor een terugroepactie. Bij de modellen uit deze serie kan de bout van de trekstangen van het hevelsysteem van de achtervering krom buigen. Door dat krom buigen kan het naaldlager in het hevelsysteem niet meer goed draaien, waardoor de juiste werking van de achtervering in het gedrang komt. De dealers zullen de bout en de bijbehorende huls in het hevelsysteem kosteloos vervangen door een sterker exemplaar. [[bild-unterschrifte]] In een terugroepactie gaat Triumph de zuigers van de voorremklauwen van de nieuwe Tiger 1050 vervangen voor een beter aansprekend remgedrag. De bout van het hevelsysteem van de Sprint ST-achtervering kan krom buigen en moet dus vervangen worden.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.