+ Plus

Bandentest Bridgestone

Om de ultrasnelle ontwikkeling van sportmotoren bij te houden, ontwikkelde Bridgestone een opvolger voor haar BT-014 en BT-015. Bridgestone claimt al haar ervaring van vijf seizoenen MotoGP in deze BT-016 te hebben verwerkt en dit komt het beste tot uiting door het gebruik van maar liefst drie compounds in het loopvlak van de achterband.Bridgestone doopt deze nieuwe achterbandtechniek 5LC; 5 Layer Compound. De achterband is opgebouwd uit vijf stroken rubber: eentje in het midden met een relatief harde compound voor een goede levensduur en stabiliteit, dan de schouders van een wat zachtere compound, welke maximaal bestand is tegen de combinatie van aandrijf- en dwarskrachten en aan de uiterste drie centimeter een zachte compound voor zeer veel zijwaartse grip. Dit geeft drie compounds en vijf stroken rubber (zie tekening). De voorband heeft twee soorten rubber: in het midden een hardere soort en aan de zijkanten wat zachter, dus drie stroken rubber en dus heet dat 3LC.Pirelli introduceerde onlangs de Diablo Rosso welke bewust zowel voor als achter slechts uit één compound bestaat en Takaki Hayashi, hoofdtestrijder, legde uit dat je – wat betreft Bridgestone – geen acceptabele levensduur van de achterband kunt halen met één compound. De voorband is nog interessanter. Ten eerste is het verschil in compounds van midden en zijkant niet heel erg groot, minder dan 10%, dus het remvermogen wordt nauwelijks nadelig beïnvloed, maar vooral zorgt die hardere compound van de middenstrook voor een veel directere respons op stuurcommando’s en daar kan ik me iets bij voorstellen. Een zachtere compound zal meer puddingachtig sturen. Hierdoor hoeft Bridgestone een minder “puntige” contour te kiezen en daardoor kan de band neutraal en tóch snel sturen. Opvallend: Cap&Base is niet meer toepast, zoals wél bij de vorig jaar geïntroduceerde BT-021. Hierbij bestaat de looplaag aan de zijkant niet door en door uit de zachte compound, maar slechts uit een dun laagje waaronder de hardere compound van het middenvlak doorloopt en zo stevige ondersteuning geeft. Bridgestone meldt dat het vloeiende profiel van de BT-016 voor een gelijkmatiger slijtage zorgt dan het hoekiger profiel van de BT-014 en juist dát was inderdaad een kritiekpunt op die BT-014: nieuw een prima band maar eenmaal half versleten (vooral de voorband) nam de stuurprecisie danig af.De BT-016 is een hypersportband en kun je dus tussen de sporttoerband BT-021 en de raceband BT-002 plaatsen. We kunnen testrijden op zowel het circuit van Jerez de la Frontera als op bergwegen daar in de omgeving, op een uitstekende selectie machines. Alle machines staan op normale vervangingsmarkt banden, dus zonder verdere toevoegingen. Bandendruk (koud) op het circuit was 2.3 voor en 2.2 achter. Allereerst rij ik op de Ducati 848 en dat valt me niet helemaal mee: het stuurt niet erg licht en als je wat rustiger rijdt, wil de machine zich bij remmen nogal oprichten in de bochten. Hierna stap ik op de nieuwe ZX10-R en alle beloften worden ingevuld: prachtig licht sturend, neutraal, precies en een goede remstabiliteit. Wát een fijne fiets is die Kawa! Wel merk je dat de grip achter tegen de limiet aanloopt, maar dan trek je er al flink aan. Helaas schudden alle dikke duizends wat met hun kop bij het opkomen van het rechte stuk, maar nooit venijnig. Vervolgens rij ik op de beste sportmotor van dit moment: de Triumph Daytona 675 en mijn mond valt wederom open van verbazing. Wát een machine! Het lijkt wel of je op racebanden rijdt, zoveel precisie, vertrouwen en grip. Top! Ook onder de KTM RC8, de GSX-R600K7 presteren die BT-016’s prima. Op de GSX-R1000K7 kan ik de BT-014 en BT-016 vergelijken en da’s interessant. Weinig verschil qua grip, maar wel verschil in opbouw: het grip verliezen is bij de 014 echt wegstappen, waar de 016 veel rustiger “wegsmeert” en de band komt veel rustiger terug. Een gevoel van geweldige controle! De BT-016 voorband is duidelijk beter tijdens het remmend een bocht insturen. Het koudgedrag is erg goed: acceptabele grip gecombineerd met een erg goed grensbereik. Sommige banden zijn koud verraderlijk, maar niet de BT-016’s. Een belangrijke eigenschap voor een straatband!Tijdens een pittige testrit op de weg blijft een nieuwe Hayabusa ook bij 300 op de teller nog prachtig rustig aanvoelen (maar is vreemd genoeg rustig kruisend met 180 heel licht wiebelig) en in de bergen sturen achtereenvolgens de Street Triple 675, Z1000, B-King en een Multistrada 1100 allen heerlijk neutraal en vertrouwenwekkend. Op wat nat wegdek geven de BT-016’s zelfs voldoende vertrouwen om volop sportief rijplezier te beleven. De BT-016’s lijken prima banden voor de sportieve straatrijder die zich ook op het circuit wil uitleven. Een mooie stap voorwaarts, waarbij de prijzen ten opzichte van de BT-014 ongeveer 4% hoger liggen. Wat ons betreft een welkome nieuwkomer![Unterschriften][Gross: Actie ZX10R Bridgestone BT-016 3161]Onder de Kawasaki ZX-10R voelen de BT-016’s licht, neutraal en enorm precies. [Remactie Bridgestone BT-016 3151]De remstabiliteit van de nieuwe Bridgestones is voorbeeldig.[5LC REAR_tirelayers]De vijf stroken van de 5 Layer Compound in beeld. Het loopvlak is relatief hard en de schouders zijn zacht. [Slijtagebeeld BT016]De BT-016’s tekenen bijzonder mooi. [Kasten]LEVERBARE MATENVOOR- 130/70ZR16M/C- 110/70ZR17M/C- 120/60ZR17M/C- 120/70ZR17M/CACHTER- 150/60ZR17M/C- 160/60ZR17M/C- 170/60ZR17M/C- 180/55ZR17M/C- 190/50ZR17M/C- 190/55ZR17M/C - 160/60ZR18M/C

Lees meer over

Ducati Kawasaki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...