+ Plus

Bandentest: 5 paar allroadbanden

ABS en tractiecontrole zijn tegenwoordig geweldige hulpmiddelen om zware allroads als de BMW R1200GS veilig over natte wegen te dirigeren. Maar wat nog veel behulpzamer is: de juiste banden. Vijf merken allroadbanden mogen laten zien welke de beste grip heeft – en dat natuurlijk niet alleen in de regen.

Hoe kun je een goede motor nog beter maken? De meest simpele, maar ook zeer effectieve ingreep: leg er gewoon een set modernere, betere banden op. Deze ‘tuningsmaatregel’ is wel afhankelijk van wat de bandenfabrikanten in de benodigde maten uit de mallen laten rollen. Dat valt of staat dan weer met de verkoopaantallen in de betreffende categorie. Waarvan weinig wordt verkocht, daarvoor loont duur ontwikkelingswerk niet.
Motoren als de BMW R1200GS – zowel de oude als de nieuwe modellen – zijn echter al jaren verkoopsuccessen, wat betekent dat er een alsmaar groeiende afzetmarkt is voor dit type banden. Temeer omdat allroadrijders over het algemeen behoorlijke kilometervreters zijn en dus vaker banden wisselen.
Nu we het dan toch over kilometervreters hebben, zullen we meteen maar even de zwakke plek van deze test aanstippen: slijtagewaarden zul je op de volgende pagina’s helaas niet vinden. In de toerbandentest van het afgelopen nummer heb je waarschijnlijk al een kleine indruk gekregen van hoeveel werk het is om de levensduur van motorbanden te testen. Vooral als de test niet alleen een realistisch praktijkbeeld moet geven, maar de resultaten onderling ook nog volledig vergelijkbaar moeten zijn.

2015 was eigenlijk een prima jaar geweest om de allroadbanden ook op dit onderdeel weer aan uitgebreide metingen te onderwerpen. Van de zes grote merken zijn er immers drie die met volledig nieuwe types op de markt zijn gekomen. Maar helaas heeft Bridgestone de nieuwe Adventure A40 als opvolger van de sterk verouderde Battle Wing zo laat geïntroduceerd, dat zelfs half april – toen we met deze test begonnen – er nog steeds geen banden beschikbaar waren. Daarom vind je de A40 alleen als kanttekening in deze test terug en niet in de puntentabellen. Pas in de eindfase van de test konden we nog even een set A40’s laten meerijden om te vergelijken met de concurrentie. Aangezien de belangrijke test op nat wegdek al lang en breed was afgerond, bleef het bij een rij-indruk onder ideale omstandigheden (zonnig, warm en droog) op binnenwegen en de snelweg. Op de laatste pagina van deze test is dit in een notendop kort samengevat.
De overige vijf banden konden we veel intensiever uittesten. En omdat de laatste slijtagetest voor deze bandencategorie nog niet zo lang geleden is (MotoPlus 15/2013, getest op de Triumph Tiger Explorer), kunnen we daar nog enige verwachtingen omtrent de levensduur uit extrapoleren.
In alfabetische volgorde staat onder C met de Continental TrailAttack 2 een oude bekende op het startveld. In onze bandentesten vallen de banden van de Duitse bandenbakker uit Hannover telkens weer op door sportiviteit en lichtvoetigheid. De TA2 (met de voorband in speciale ‘Z’-versie voor de R1200GS) vormt daarop geen uitzondering. Vooral omdat hij zich op de BMW nog beter thuis voelt dan op de hard afgeveerde Triumph twee jaar geleden. Daar trad een nadrukkelijk shimmy-effect (‘wiebelend stuur’ bij lage snelheden) op, iets waarvan dit jaar op de GS niets viel te merken. Alleen op het punt rechtuitstabiliteit laten de hyperactieve Conti’s in onze testen traditioneel te wensen over. Met hoge snelheid over rechte wegen denderen is ook niet het sterke punt van de TrailAttack 2; daarentegen hunkert de Conti naar alle mogelijke soorten bochten. Rijders die dezelfde passie hebben, die zullen met de Conti zeer gelukkig worden. Waarbij het dan liever niet regent, want de Conti’s houden niet echt van nat wegdek. Overigens moet je de laatste plaats in de natte test dit jaar een beetje relativeren. Twee jaar geleden liet de TA2 zien dat hij het in de regen duidelijk beter doet dan zijn voorganger. Dit jaar is hij echter de dupe van het feit dat de twee nieuwkomers sterk zijn verbeterd op dit vlak.

Zo komen we bij de D van Dunlop, de eerste nieuwkomer in deze vergelijkingstest. Tot onze verbazing hoorden we begin dit jaar dat Dunlop de in 2011 met succes geïntroduceerde Trailmax TR91 alweer uit het programma had genomen. De TR91 wordt volledig vervangen door de Trailsmart (zie ook introductie in MotoPlus 6/2015) en zal helaas ook niet als goedkopere band worden door geproduceerd.
Natuurlijk voel je bij de opvolger duidelijk de genen van de TR91 doorschemeren. Die band wist op binnenwegen al een overtuigende indruk te maken en de Trailsmart blijft dit sportieve karakter met succes trouw.
Hetzelfde positieve beeld zien we in de regen, waar de Trailsmart je een zeker gevoel geeft. Het minpunt van de TR91 was zijn snelle slijtage, wat Dunlop nu dan ook als voornaamste verbeterpunt heeft aangepakt. Met een nieuwe rubbercompound en verbeterde silicaverbinding, maar vooral met een groter contactvlak door een nieuw gevormd, stabieler groevenpatroon met groter aandeel rubber. Hiermee moet de levensduur nu duidelijk zijn verbeterd. De vraag of dat daadwerkelijk is gelukt, kunnen we helaas nog niet beantwoorden. Over een jaar weten we meer….

Bij de volgende twee banden in ons assortiment kunnen we deze vraag wél beantwoorden. Onder de M vinden we de Metzeler Tourance Next en de Michelin Anakee III; beide traden twee jaar geleden ook al aan in onze test en hebben op de Triumph Explorer de 4.000-kilometer-test ondergaan. De Metzeler hield zich daarbij verbazingwekkend goed. Het resultaat na de toenmalige slijtagerit op de stroeve wegen in de Cevennen was een sterke tweede plaats: ,,Een pluspunt qua kilometerprijs’’, was op dit criterium het oordeel in 2013. De enige die het nog beter deed was de Michelin Anakee III, die pakte op het onderdeel levensduur de eerste plaats. Conclusie in de test toen: ,,Het loopvlak ziet er niet alleen uiterst robuust uit, het is ook nauwelijks onder de indruk van de 4.000 zware kilometers’’.
Deze resultaten kunnen we prima combineren met de ervaringen qua rij-eigenschappen op de R1200GS dit jaar. Hierbij neemt de Tourance Next overigens duidelijk afstand van de Anakee III. De allroadband van Michelin kan puur qua rijprestaties op droog en nat asfalt namelijk niet echt meekomen. Op binnenwegen stuurt hij te traag, in de regen mis je een veilig gevoel. De Metzeler is wat dat betreft heel anders. Zijn grootste pluspunt is zijn evenwichtige combinatie van eigenschappen, iets wat veel rijders op binnenwegen zullen waarderen. Ook op nat wegdek klopt het geheel. Daarbij komt een uitstekende rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Samen met de ervaringen van de slijtagetest klinkt dat al bijna als een winnende combinatie.

De volgende grote bandentest in deze categorie belooft in elk geval heel spannend te worden. Op het gebied van pure rij-eigenschappen legt de nieuwe Pirelli Scorpion Trail II de lat namelijk enorm hoog! Voor de R1200GS is deze band een van de beste modificaties die je kunt doorvoeren. Nou was de GS nooit een sloom sturende motor, maar na de bandenwissel naar de Scorpion Trail II zou je bijna gaan denken van wel, zo sportief als hij ineens stuurt. En op nat wegdek rijdt de Pirelli rondjes om de concurrentie. De winnaar van deze 2015-bandentest heeft nog helemaal geen minpunten. Maarrr: zijn voorganger was laatste op het onderdeel levensduur. Dat zou de Scorpion Trail II naar verluidt beter moeten doen. Onze ervaring zegt ons in ieder geval: zo veel grip heeft zijn prijs. En meestal kost het veel rubber. Hoe veel, dat is afwachten.

Lees meer over

BMW Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-