+ Plus

Allroad Training Hechlingen

In het Zuid-Duitse plaatje Hechlingen ligt één van de mooiste offroad trainingsfaciliteiten van Europa: Enduro Park Hechlingen. Maar liefst 26 hectare ruig gebied, dat eind vorige eeuw door BMW Motorrad werd aangekocht als trainingscomplex. Wij sloten in deze voormalige steengroeve aan bij een allroad training van Bert Duursma, de enige buitenlandse BMW-gecertificeerde instructeur. Instructie van een bevlogen leermeester in je eigen taal.

Hoewel het een tweedaagse training betreft, moet je er toch meerdere dagen voor uittrekken. Met een afstandje van 660 kilometer vanaf Utrecht, ligt Hechlingen niet bepaald naast de deur. Met een F800GS Adventure voert het eerste deel van de reis over de snelweg tot aan Hockenheim, om vanaf daar via een prachtige binnendoor route, onder andere over de Romantische Strasse, naar het door BERRT besproken hotel Weisser Hahn in Wemding, op een steenworp afstand van Hechlingen, te rijden. Bert Duursma timmert al enkele jaren stevig aan de weg met zijn bedrijf BERRT. Wie denkt dat er een letter teveel in die naam zit, heeft het mis. Het staat namelijk voor Bert Evenementen, Reizen, Rallies en Trainingen. Als oud rally-amateur, groot offroad enthousiast en BMW-man van het eerste uur, komen alle passies van Duursma hier samen. Daarbij richt hij zich niet enkel op eendaagse trainingen in Nederland, maar zoekt het ook over de grens, waar dit Enduro Park in Zuid-Duitsland een goed voorbeeld van is. Om meteen maar even een misverstand uit de wereld helpen, het park mag dan in handen zijn van de Bayerische Motoren Werke, ook met een ander merk motorfiets ben je er welkom. Zolang deze maar aan de wettelijke eisen voldoet. Maar waarom zou je? Voor relatief weinig geld kun je elk type GS (650, 700, 800 en 1200) huren, inclusief benzine en allrisk verzekering, zonder eigen risico. Zelfs al ben je zelf in het bezit van een dergelijke machine, dan nog is het slim om er hier eentje te huren. Met een offroad training wil je de fiets immers nog wel eens op z’n kant leggen. Aangezien ik hier met een F800 Adventure ben gekomen, huur ik voor de training eenzelfde type, zij het in normale trim, dat wel.

Het programma van de eerste trainingsdag begint om klokslag 09.00 uur. Toch zijn alle cursisten al eerder aanwezig om zich op het gebeuren voor te bereiden. Voor wie niet over enduro laarzen beschikt, bestaat de mogelijkheid deze ter plekke te huren. Doen, want een steen of tak tegen je schenen is zeker niet ondenkbaar. Wat opvalt is dat niet alleen Europeanen hier trainingen volgen, maar ook Russen, Japanners en Amerikanen weten de weg naar Hechlingen te vinden. Het park heeft klaarblijkelijk een internationale faam in de offroad wereld. Na een warm welkom en wat nadere uitleg, volgt de verdeling van de cursisten over de instructeurs. Nog een instructiefilm in de grote zaal van het hoofdgebouw en dan is het eindelijk tijd om de motorfietsen op te zoeken. Deze staan, voorzien van de naam van hun berijder voor de komende dagen, keurig in het gelid opgesteld op het terrein voor de werkplaats. Bert begint met de basis uitleg van de verschillende motoren, waarbij onder meer alle bijzonderheden van het ABS en de tractiecontrole uitgebreid aan bod komen. Ook niet onbelangrijk is de techniek van het weer overeind zetten van de motorfiets, mocht je onverhoopt een keer vallen. Iets dat de komende dagen ongetwijfeld een keer of wat zal gebeuren. De beginnersfout van blind naar het voorwiel kijken is het beste recept om te vallen en beginners zijn er hier voldoende. All in the game zullen we maar zeggen. De eerste oefening is het staand slalom rijden. Net als op de weg is het zaak om goed te kijken waar je naartoe wilt, waarbij je al staand ook je bovenlichaam naar de gewenste richting indraait. De training in Hechlingen is gericht op basis offroad vaardigheden zoals stuurtechniek in korte bochten, remmen op losse ondergrond, heuvels op- en afrijden, stoppen en wegrijden op een helling, mul zand, grind, water, single track en meer van dat soort zaken. Bijna alles op techniek en niet zozeer op snelheid. Bij ieder onderdeel volgt eerst een korte instructie, waarna Bert het op zijn karakteristieke rustige manier eerst voordoet. Dan volgt een korte oefening en aansluitend wordt het geleerde meteen in praktijk gebracht met een ritje door het park. Geen ellenlange theorie dus, maar leren door doen. En daarvoor staat er een bijzonder enerverend complex tot je beschikking. Zoals gezegd is het geheel 26 hectare groot, met een hoogteverschil van maar liefst tachtig meter. Talloze paadjes met verschillende moeilijkheidsgraad wisselen elkaar in snel tempo af. Bijzonder daarbij is om te zien hoe snel een groep cursisten op elkaar ingespeeld raakt. Valt er één, dan is er altijd wel een ander in de buurt om een handje toe te steken, is er twijfel, dan helpt de groep je over de streep. Zo breng je elkaar spelenderwijs naar een hoger niveau.
Het is vandaag behoorlijk warm in de groeve en de oefeningen worden dan ook met enige regelmaat even onderbroken om de dorst te lessen. Na de middag wordt er uitvoeriger ingezoomd op het stoppen op een helling. Noodzakelijk, omdat het je zomaar kan overkomen wanneer je met te weinig snelheid of koppel probeert om boven te komen. De truc is om de motor dan in de versnelling af te laten slaan en vervolgens met behulp van de koppeling rustig terug rollen.
Bij het omhoog gaan rust de grootste druk op het achterwiel. Die druk is ook van belang bij het omhoog rijden, waarbij de truc is om een juiste balans te vinden tussen optimale druk op het achterwiel en een voorwiel dat contact met de grond blijft houden. Bij het naar beneden rijden rust juist de grootste druk op het voorwiel. Rustig dat wiel over de rand laten rollen en bijremmen met de voorrem, wel zorgen dat je de baas blijft over de grip. Grip op zich heeft immers geen voorkeur voor de richting. Alle tot noch toe geleerde vaardigheden worden uitvoerig gepraktiseerd tijdens ritjes door het park. Daarbij komen we ook over het zogeheten HoTsjiMin paadje. Hier waan je je in de jungle, er liggen nog net geen sluipschutters in de bosjes!
Dan wordt de tijd voor zandhappen, meer specifiek bij de oefening wegrijden in diep zand. Voor het oefenen van deze vaardigheid is speciaal een ongeveer honderd meter lange zandbak aangelegd. Wanneer wegrijden in de eerste versnelling niet meer lukt, doe je dat in de tweede, waarbij je de koppeling bruusk laat opkomen. Snelheid maken is het devies. Het voelt bij tijd en wijle bijna als rodeo, wanneer je koste wat kost overeind probeert te blijven. Na de nodige valpartijen echter, heeft iedereen ook dit kunstje weer onder de knie. Aan het eind van de dag worden alle oefeningen samengesmeed in een behendigheidsrit over het park, waarbij waterbakken, korte bochten, op en afdalingen allemaal de revue passeren. Dan mogen de oefenmotoren weer op stal. Tijd voor een gemeenschappelijke maaltijd waar de dag nog eens dunnetjes wordt herbeleefd.

Na een goede nachtrust kunnen we er weer tegenaan. We beginnen de dag gezamenlijk met een heuse ochtendgymnastiek op het pleintje naast het hoofdgebouw. Op de maat van de muziek maken de instructeurs er een leuke happening van. Als de spieren los zijn, halen we de motoren, die ook nu weer keurig in de rij staan te wachten, weer op. Het begint met een grote ronde door de groeve, waar alle vaardigheden van de dag ervoor nog eens rustig aan bod komen. Daarna pakken we hogere en langere hellingen waarbij de basistechnieken steeds verder worden fijngeslepen. Ook wordt er geoefend op de situaties waar er onder- of bovenaan een helling weinig ruimte is en je dus vrijwel direct moet wegdraaien. Wanneer we dit onder de knie hebben, volgen er meerdere hellingen kort achter elkaar. Heb je de ene net overwonnen, moet je meteen klaar zijn voor de volgende. Vooruit kijken en nadenken dus. Tijd om te lunchen en de motoren in het dorp af te tanken. Vervolgens maken we een rondrit van ongeveer veertig kilometer door de omgeving van Hechlingen over gravelpaden, bospaden en langs weilanden. Prachtige gelegenheid om even lekker uit te waaien en het geleerde eens echt in de praktijk te brengen. De gemiddelde snelheid gaat gedurende de trip dan ook flink omhoog. Bij terugkomst in het park pakken we de grindbak en nog enkele flinke hellingen met een hoge moeilijkheidsfactor. Door het vele oefenen met de balans, evenals een goede beheersing van gas, rem en koppeling heeft het begrip zware motorfiets ineens een heel andere betekenis gekregen. Voor wie zijn grenzen nog verder wil verleggen is er naast deze Basic Training ook nog een Advanced Training, waarbij de lat nog hoger wordt gelegd. Moe, maar voldaan komt er een eind aan deze tweede dag. De motoren worden weer ingeleverd en eenieder krijgt naast een certificaat ook nog een fraai T-shirt. Terug naar het hotel, heel wat leerzame ervaringen rijker. Morgen rest enkel nog de reis terug naar huis. Zou de TomTom ook een optie ‘Verharde wegen mijden’ kennen?

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-