+ Plus

Occasion BMW F800GS

Met 798 cc en 85 pk laat hij zich perfect over zand- en grindwegen jagen. In de tien jaar dat de BMW F800GS op de markt is werd de allroad BMW goed verkocht. Ook als gebruikte motor blijkt hij gewild.

Laten we beginnen door wat woorden te spenderen aan het rijden over goed verharde wegen: wie zich met 85 pk, 83 newtonmeter en amper 220 kilo op een meanderend asfaltband inferieur voelt, wordt of omringd door snelheidsduivels die levensmoe zijn, of mist het vermogen om snel met een motor te kunnen rijden. Snel rijden én ondertussen veel plezier hebben gaat met de 800 namelijk uitstekend. Daarmee is alles met betrekking tot het thema ‘straat’ wel gezegd en komen we meteen aan bij het hoofdstuk ‘onverharde wegen’. Hier geldt voor de van 2008 tot 2018 gebouwde F800GS: snel rijden en je ontspannen voelen, dat gaat helemaal prima. Ook op meer trial-achtige routes, waarbij een wat verfijndere manier van sturen gevraagd is om niet op je kant te vallen, laat de lichte en slanke middenklasse allroad zich prima rondsturen. Zeker in vergelijking met de grotere boxer-broer. Redenen achter deze goede offroad-kwaliteiten zijn onder andere een zeer homogene vermogensafgifte, goede grip dankzij een lange swingarm en bovenal het 21 inch voorwiel. Vergeleken met een 19 inch voorwiel van de meer straatgeoriënteerde allroads scheelt het ongeveer vier centimeter. Dit relatief kleine verschil zorgt echter voor veel meer comfort bij het rijden over groeven en hobbels. Daarmee is de F echt voorbestemd om te reizen naar plaatsen waar geasfalteerde wegen geen zekerheid zijn.
In de Adventure-scene geldt de 800 dan ook als een gevestigde orde. Iets dat ook in de verkoopcijfers terug is te zien. Maar ook veel soloreizigers die zich bij voorkeur over asfaltwegen voortbewegen, hebben de BMW in het hart gesloten: betrouwbare twee-in-lijn, prima bagagemogelijkheden, laag verbruik, ruime actieradius, gewoon top! Misschien is er vanaf 2013 iets meer aandacht besteed aan het minimale ontwerp en de optionele assistentiesystemen, maar afgezien van wat kleine aanpassingen is het basis-karakter van de motor nagenoeg onveranderd gebleven. Dat maakt de F als occasion niet alleen waardevast maar ook gewild. Hoe dat in de toekomst zal zijn, hangt natuurlijk ook af van het succes van haar opvolger: de dit jaar volledig nieuwe F850GS. Wat deze motor allemaal kan, lees je onder meer in de top- en vergelijkingstest die binnenkort in MotoPlus staan.

MARKTSITUATIE
Op de occasionmarkt is de F800GS een populaire motor, wat ervoor zorgt dat de prijzen voor de BMW verhoudingsgewijs hoog liggen. Naast bij professionele verkopers, staan er ook redelijk wat particulier aangeboden GS’en te koop. Zoek je een motor onder de € 7.000,- dan wordt de spoeling al vrij snel dun. Daarboven is vooral de kilometerstand leidend, en die ligt door het reislustige karakter van de motor al snel rond de 30.000 plus kilometers. Aan de meest nette exemplaren hangt in de regel een relatief flink prijskaartje. Maar dan heb je het over het algemeen gesproken ook over een tot in de puntjes onderhouden machine met minder dan 15.000 kilometer op de klok en in 99% van de gevallen ABS. Zoals altijd bij BMW zijn vooral de aangeklede modellen veelgevraagd.

Lees meer over

BMW F800GS

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...