+ Plus

13 Rugprotectoren getest

Veiligheid is een groot goed en goede handel. Maar omdat het zelf testen van je rugprotector behoorlijk pijnlijk kan zijn, deden wij het voor je. Dertien in totaal zelfs. Drie fabrikanten hebben echter intussen hun product alweer van de markt gehaald, in twee gevallen een heel verstandige keus. Maar ook in andere gevallen waren de testresultaten allesbehalve bevredigend….eerder verbijsterend. Net als in het echte leven zijn er bepaalde regels waar je je gewoon aan moet houden. Doe je dat niet, dan staat je een hoop ellende te wachten. Van de dertien geteste rugprotectoren voldeden er acht niet aan de door de Economic Commission for Europe (ECE) gestelde minimumwaarden. Oftewel acht van de dertien bieden je niet de bescherming die wettelijk wordt voorgeschreven voor rugprotectoren. Waar ligt dat aan? De testcriteria zijn bekend (zie kader), maar toch kampen de fabrikanten met twee basale problemen. Ten eerste is het door de protector beschermde vlak vaak te smal als het aankomt op het door de heup-schouder afstand (torsolengte) bepaalde beschermingsgebied. Natuurlijk is er niemand die een protector draagt om zijn rug warm te houden. Het gaat hier om je veiligheid en dan moet zo’n protector wel breed genoeg zijn om het minimale ECE-voorgeschreven stukje rug te beschermen. BMW’s protector bijvoorbeeld, biedt excellente bescherming in het gebied rond de wervelkolom. De door ons bestelde maat XL biedt volgens de fabrikant bescherming tot een torsolengte van 59 centimeter. Middels dit gegeven wordt de minimale beschermingszone bepaald en wanneer we dan de restwaarden van de impacttests binnen dat afgebakende gebied bekijken, blijkt dat de BMW rugprotector niet eens voldoet aan waarden die ECE stelt aan het lichtste beschermingsniveau Level 1. Andere fabrikanten geven gewoon een minuscule torsolengte op. Dat is wettelijk toegestaan, maar echt helemaal zuivere koffie is het niet. Waarom niet? Daarvoor pakken we de recentelijk uit productie genomen Götz X9 erbij. Op het etiket staat dat de rugprotector bescherming biedt tot een lengte van 45 centimeter. Toch is het gevaarte zelf 64 centimeter lang, redelijk nutteloos dus. Wat wil het geval? Het minimale beschermingsgebied wordt berekend aan de hand van de door de fabrikant opgegeven maximale torsolengte, waarbij het midden het uitgangspunt vormt. Hoe kleiner de maximale torsolengte, hoe compacter het testgebied. Een leuk foefje, dat de X9 evenwel weinig respijt bracht. Zelfs bij een stoot in het midden van de protector was de restkracht met 24,6 kN nog te hoog. En daarmee zijn we aanbeland bij het tweede probleem waar fabrikanten mee kampen: vaak is de schokabsorptiewaarde van de protectoren onvoldoende. Een goed voorbeeld hiervan is de Super Shield van Louis. Er wordt in de catalogus gerept over een CE-norm, maar op het etiket is hier niets over terug te vinden. Geen torsolengte aangegeven en geen CE-keurmerk gevonden. Wel een restwaarde van meer dan 37 kN en dat is ver beneden peil. We testten de protectoren conform de CE- richtlijnen eerst onbeschermd. Gewoon de kale protector tegen wat een opstaande stoeprand moet voorstellen. Maar omdat er niemand met alleen maar een protector op zijn body geplakt rondrijdt, deden we ook nog twee aanvullende tests met dezelfde, maar wel nieuwe protectoren. Deze werden met een representatief deel van een textiel jack en een leren combi afgedekt. Van enig verschil was in weinig gevallen sprake, alleen bij de protectoren van Rukka en Dainese werd de slagdempende waarde in een textiel jack merkbaar beter. CONCLUSIE De uitkomst van deze test is shockerend. Producten die de klant in goed vertrouwen koopt, blijken vaak niet over de beloofde eigenschappen te beschikken. Alles wat ‘protector’ genoemd wordt, moet op zijn minst aan de CE-normering voldoen. Dat zelfs aanbieders met beroemde namen de lager gekwalificeerde Level 1 norm niet halen is een zwaktebod en geeft ruimte voor kritiek. Zowel op de fabrikanten als op de wetgeving. [KADER] ACERBIS ATLANTIS 59 Importeur: Acerbis Benelux, tel. +32 (0)23-613 654, www.acerbis.it Maten / gewicht*: 1 / 780 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 51 cm Restwaarden in kN**: 19,4 / 12,5 / 14,4 / 33,5 / 29,1 Prijs: € 99,95 CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE In de kritieke gebieden is de gemiddelde restwaarde veel te hoog. De Acerbis voldoet daardoor niet aan de CE-grenswaarden. Ook ontbreekt elke vorm van informatie betreffende de maximaal toegestane torsolengte. Het gemiddelde van de vijf metingen is met 21,8 kN te hoog, daarom zou dit product niet onder de naam ‘protector’ aangeboden of verkocht mogen worden. ALPINESTARS TECH BACKPROTECTOR Importeur: Alpinestars S.p.a, tel. +39 (0)423-5286, www.alpinestars.com Maten / gewicht*: S, M, L / 900 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 58 cm Restwaarden in kN**: 18,0 / 24,5 / 10,2 / 19,6 / 20,2 Prijs: €139,95 CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE De aanduiding met de maximale torsolengte, de beschermingsklasse en de naam van de fabrikant conform de CE-richtlijnen zijn voorbeeldig. Helaas zijn ook bij dit Alpinestars product de afzonderlijke metingen en de gemiddelde waarden (18,5 kN) hoger dan de CE-keuringseisen toelaten. Wederom een product dat de naam ‘protector’ niet mag dragen. AXO BACKPROTECTOR Importeur: AXO Sport, tel. +49 (0)71-459 3620, www.axosport.de Maten / gewicht*: S, M, L / 760 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 42 cm Restwaarden in kN**: 17,0 / 13,3 / 11,5 / 32,4 / 24,3 Prijs: € 49,90 (excl. verzendkosten) CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE De lange en smalle AXO is dan wel van de goede informatie voorzien, maar de opgegeven 42 cm torsolengte komt overeen met een kindermaatje. En dat terwijl we de rugprotector in de grootste maat L hebben gekocht. Op grond van de hoge restwaarden (gemiddeld 19,7 kN) in de kritieke gebieden, voldoet ook dit product niet aan de norm. Wederom de naam ‘protector’ onwaardig. BMW RUGPROTECTOR2 Importeur: BMW Nederland, tel. 0800-099 2234, www.bmw-motorrad.nl Maten / gewicht*: S, M, L, XL / 1000 gram Bevestiging: nier-, schouder- en borstgordel Max. torsolengte***: 59 cm Restwaarden in kN**: 5,9 / 14,6 / 6,2 / 25,0 / 16,0 Prijs: € 142,- CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE Over dit erg prettig dragende, van correcte labelinformatie voorziene BMW product, wordt op de BMW site beweerd dat de restwaarde minder dan 5 kN zou bedragen. Dat bleek tijdens de test echter veel te hoog gegrepen. In het minst beschermde deel lagen de waarden zelfs onder de laagste grenswaarde van Level 1. Verder commentaar overbodig. BÜSE RUGPROTECTORVEST BELLUNO [[Logo MotoPlus Testwinnaar]] Importeur: Büse, tel. +49 (0)24 -711 2690, www.buese.com Maten / gewicht*: S, M, L, XL / 1200 gram Bevestiging: vest met geïntegreerde niergordel Max. torsolengte***: 58 cm Restwaarden in kN**: 5,1 / 5,1 / 5,1 / 11,4 / 5,7 Prijs: € 169,95 CE-schokabsorptietest: ***** Schokabsorptietest met leer:***** Schokabsorptietest met textiel: ***** Draagcomfort: ***** CONCLUSIE Zo ziet een winnaar eruit: schokabsorptiewaarden van topniveau (gemiddeld 6,5 kN) die probleemloos aan dan de strenge Level 2 eisen gecombineerd met een groot beschermingsgebied. Dankzij de meerdere, alleen in het midden verlijmde, lagen volgt het vest goed de contouren van je lichaam. Het draagcomfort is daardoor echt uitstekend. Ook de niergordel houdt alles perfect op zijn plek. Alleen een kritische noot betreffende de informatie op het label, dat moet duidelijker. DAINESE WAVE Importeur: Arie Molenaar Motors, tel. 030-688 1228, www.ariemolenaarmotors.nl Maten / gewicht*: S, 1, 2, 3 / 720 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 47 cm Restwaarden in kN**: 10,7 / 8,1 / 8,2 / 15,2 / 15,7 Prijs: € 139,50 CE-schokabsorptietest: *** Schokabsorptietest met leer: *** Schokabsorptietest met textiel: **** Draagcomfort: ***** CONCLUSIE De Wave draagt door zijn luchtige aluminium honingraatstructuur ook bij hoge temperaturen erg prettig. De nierbanden in verschillende lengten en de afneembare schouderband verhogen het comfort. Met een gemiddelde restwaarde van 11,6 kN biedt de protector een goede bescherming, ondanks het feit dat de maximale torsolengte van 47 cm aan de korte kant is. Door het geribbelde oppervlak scoort de protector hoger onder een textiel jack. ERBO P8 Importeur: Erbo MC Wear, tel. +49 (0)5-274 489, www.erbo.de Maten / gewicht*: P5, P6, P7, P8 / 1060 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 54 cm Restwaarden in kN**: 13,7 / 21,7 / 16,2 / 20,5 / 18,4 Prijs: € 93,- (excl. verzendkosten) CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE De Erbo is er dan wel in vier lengtes (de P8 is geschikt tot een ruglengte van 66 cm), maar de smalle strook beschermend materiaal is slechts geschikt voor een torsolengte tot 54 cm. Etikettering ontbreekt in zijn geheel. De gemiddelde restkracht ligt met 18,1 kN ook boven het toegestane niveau van de grenswaarde conform Level 1 eisen. Wederom een product dat door de mand valt. GÖTZ X9 Importeur: Götz Motorsport, tel. +49 (0)74-7693 3150, www.goetz-motorsport.de Maten / gewicht*: X7, X8, X9 / 1050 gram Bevestiging: nier- en schoudergordel Max. torsolengte***: 45 cm Restkracht in kN**: 26,6 / 19,0 / 15,8 / 25,2 / 17,4 Prijs: Niet meer leverbaar CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE Er staat uitgebreide informatie op het etiket, maar de door Götz opgegeven maximale torsolengte komt niet overeen met de totale lengte van 64 centimeter van de protector zelf. Ook de gemiddelde restwaarde van de vijf schokabsorptietesten is met 20,4 kN veel te hoog. Götz heeft de X9 inmiddels van de markt gehaald en ons inziens niet onterecht. HEIN GERICKE PRO SPORTS SAFETY SHIRT Importeur: Hein Gericke NL, tel. 076-514 9552, www.hein-gericke.nl Maten / gewicht*: S, M, L, XL / 1250 gram Bevestiging: vest met elleboog- en schouderprotectoren Max. torsolengte***: 48 cm Restwaarden in kN**: 8,1 / 9,3 / 8,1 / 8,6 / 8,8 Prijs: € 149,50 CE-schokabsorptietest: **** Schokabsorptietest met leer: **** Schokabsorptietest met textiel: **** Draagcomfort: **** CONCLUSIE Het Gericke shirt voldoet met een restkracht van gemiddeld 8,6 kN als tweede onderzochte product aan de Level 2 eisen. Ook de informatie op het etiket is in orde. Het prettig zachte schuim is bovendien anatomisch gevormd. Wel jammer is dat het vest door het ontbreken van een niergordel wat slobbert. De mouwen zijn van hoogwaardige, uitneembare protectoren voorzien. Veilig, maar dat gaat wel ten koste van het draagcomfort als je het vest gebruikt onder een textiel of leren jack. Held Backprotector Importeur: Uvex Sports NL BV, tel. 078-681 4845, www.uvex-sport.de Maten / gewicht*: S, M, L / 840 gram Bevestiging: nier- en schoudergordel Max. torsolengte***: 63 cm Restwaarden in kN**: 10,4 / 18,0 / 9,7 / 25,2 / 19,9 Prijs: Niet meer leverbaar CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE De grote en brede Held Backprotector is gevoerd met klimaatregelend Outlast-materiaal. Het infolabel is rijkelijk beschreven, helaas niet met de door de CE-richtlijnen voorgeschreven informatie. Ook blijkt de schokabsorptie van één bepaalde zone niet te voldoen aan de grenswaarde van de lichtere Level 1 eisen. Onvoldoende dus en daarom een goede zet van Held om de Backprotector uit haar productgamma te halen en te vervangen door een nieuwe. LOUIS SUPER SHIELD Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nl Maten / gewicht*: S, M, L, XL / 700 gram Bevestiging: nier- en schouderbanden Max. torsolengte***: 51 cm Restwaarden in kN**: 33,1 / 27,5 / 37,3 / buiten meetbereik / buiten meetbereik Prijs: € 69,95 CE-schokabsorptietest: Schokabsorptietest met leer: Schokabsorptietest met textiel: Draagcomfort: CONCLUSIE De restkrachten waren zo hoog dat de meting afgebroken moest worden om de apparatuur niet te beschadigen. Elke vorm van CE-etikettering ontbreekt, ondanks dat er in de catalogus wel over wordt gesproken. Als protector zou de Super Shield nooit aangeboden mogen worden, hoogstens als rugwarmer. POLO PROLIFE Importeur: Polo Motorrad, tel. +49 (0)211- 979 6699, www.polo-motorrad.de Maten / gewicht*: S, M, L / 760 gram Bevestiging: nier- en schoudergordel Max. torsolengte***: 51 cm Restkracht in kN**: 5,7 / 6,1 / 12,3 / 5,8 / 10,6 Prijs: Niet meer leverbaar CE-schokabsorptietest: **** Schokabsorptietest met leer: *** Schokabsorptietest met textiel: **** Draagcomfort: *** CONCLUSIE De goed gelabelde Prolife overtuigt met uitstekende schokabsorptiewaarden die resulteren in een gemiddelde restwaarde van 8,1 kN. Aangezien de restwaarde van één protectiezone boven de 12,0 kN ligt, voldoet de protector niet aan de beloofde Level 2, maar aan de minder zware Level 1 eisen. De Prolife is inmiddels vervangen door de Polo Safemax, die € 69,95 kost. RUKKA AIRPOWER Importeur: Hocoparts, tel. 0342 412 290,www.hocoparts.nl Maten / gewicht*: M, L / 1160 gram Bevestiging: nier-, schouder- en kruisbanden Max. torsolengte***: 58 cm Restwaarden in kN**: 9,3 / 10,0 / 10,7 / 11,3 / 12,5 Prijs: € 99,- CE-schokabsorptietest: *** Schokabsorptietest met leer: *** Schokabsorptietest met textiel: **** Draagcomfort: *** CONCLUSIE Met een gemiddelde restkracht van 10,8 kN loopt de Rukka de vier sterren net mis, maar gedragen onder een textiel jack scoort het beter. De protector is stijf en past zich nauwelijks aan het lichaam aan. Ondanks de honingraatstructuur en de stoffering met klimaatregelend Outlast-materiaal valt het draagcomfort wat tegen. De maat en CE-labeling ontbreken. Gemiddelde restwaarde <18 kN: 1 ster; <15,25 kN: 2 sterren; <12,5 kN: 3 sterren; < 9,75 kN: 4 sterren; <7 kN: 5 sterren; *Grootst leverbare maat; **Getest conform CE 1621-2 richtlijnen; ***Niet door de fabrikant aangegeven, daarom de voor de protector grootste en meest zinvolle oppervlakte getest. [KADER TEST BEIM TÜV RHEINLAND] TESTEN VOLGENS CE-RICHTLIJNEN Om maximale objectiviteit en een zo groot mogelijke professionaliteit te waarborgen, zijn de CE-tests uitbesteed. De tests werden uitgevoerd op basis van de voor rugprotectoren geldende richtlijn CE 1621-2. Producten met de naam ‘rugprotector’ moeten wettelijk aan deze richtlijn voldoen. Het voorzien van de juiste aanduidingen valt ook onder deze normering. Op de protector moeten de CE-norm, de naam van de fabrikant, het soort protector en het kwaliteitsniveau – Level 1 of Level 2 – vermeld staan. Daarbij is een pictogram van de corresponderende torsolengte (de afstand tussen heup en schouder) verplicht. Alleen op die manier kan de eventuele koper zien of het product voldoet aan de eisen. De torsolengte bepaalt tevens de afmetingen van het kruisvormige minimale beschermende deel. Binnen die vastgestelde zone worden vijf genormeerde impacttests met een stoeprand nagebootst. Eén klap moet daarbij het midden van de beschermde zone raken en twee andere op vier en zes centimeter van de buitenlijn. Minstens twee andere klappen belanden in de zwakke zones binnen het beschermingsgebied. Dit is conform de norm, maar de tester bepaalt zelf waar de klap precies terecht komt. Als de gemiddelde restkracht van vijf slagen onder de 18 kN ligt en er afzonderlijk geen enkele boven de 24 kN komt, dan voldoet de protector aan de Level 1 criteria. Level 2 houdt in dat de gemiddelde restkracht onder de 9 kN ligt en er geen enkele klap harder aankomt dan 12 kN. Als een protector niet voldoet aan de Level 1 eisen, dan blijft het product in gebreke. Tijdens de CE-tests valt het testgewicht direct op de naakte protector. Wij wilden echter ook weten of de dempende waarden ook beïnvloed worden door een textiel of een leren jack. Daarom volgde ook nog een aanvullende test met speciaal geprepareerde monsters. [[Unterschrifte]] De vijf impactpunten worden voor de test precies aangegeven op het testmonster. Buiten de kale CE-test werden de monsters ook ‘aangekleed’ met een leren (foto) en textiel jasje onderworpen aan een klap.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-