+ Plus

10 Systeemhelmen getest

De vraag naar systeemhelmen stijgt gestaag, evenals het aanbod ervan. En voor iedere portemonnee is er wel wat weggelegd, want de prijzen beginnen al bij een kleine € 80,-. Wij onderwierpen tien uiteenlopende exemplaren, van spotgoedkoop tot peperduur, aan een uitgebreide laboratorium- en praktijktest. De systeemhelm is bezig aan een flinke opmars. Logisch, want uit praktisch oogpunt biedt een systeemhelm heel wat voordelen ten opzichte van de vertrouwde integraal. Denk bijvoorbeeld aan het gemak voor de brildragende motorrijder, die niet meer de brilpoten in de helm hoeft te proppen, maar simpel de bril opzet en het kinstuk omlaag klapt. Maar ook tijdens een korte stop, hetzij voor tanken, hetzij voor een plaspauze, heeft de systeemhelm een streepje voor. Voor de broodnodige frisse lucht is het niet meer nodig om de helm af te zetten, maar voldoet een kleine klik met een korte handbeweging. Frisse lucht is ook het steekwoord wanneer je hartje zomer in de file staat of voor een rood verkeerslicht moet wachten. Weer op weg uit veiligheidsoverwegingen er wel voor zorgen dat het kinstuk naar beneden is geklapt en vergrendeld is. Niet alleen omdat het gezicht anders onbeschermd is, maar ook aangezien het scharnierende gedeelte bij een valpartij ergens achter kan blijven haken. Het kinstuk lijkt alleen een praktische functie te hebben, toch biedt deze net zoveel bescherming als een integraalhelm. Begrijpelijk, want een systeemhelm moet aan dezelfde ECE-eisen voldoen als een integraal- of jethelm. Het voldoen aan de ECE-keuringseisen is één van de vele testcriteria waaraan MotoPlus de volgende tien kandidaten onderwierp: Airoh, Bayard, BMW, HJC, Lazer, Nexo, Nolan, Schuberth, Shoei en Vemar. Naast de actieve, werd uiteraard ook gekeken naar de passieve veiligheid. Daarbij zijn onder andere de sluiting van de kinriem en het vizier belangrijk. Goedkope plastic mechaniekjes deugen minder dan robuuste metalen sluitingen of de alom bekende dubbel-D sluiting. De ECE-keuring en de veiligheidseigenschappen van de verschillende helmen zijn samengevat onder het criterium ‘schokabsorptie/veiligheid’, waarbij twintig van de in totaal honderd te vergeven punten zijn te verdienen. De overige punten zijn verdeeld over de volgende testcriteria: ?¡ PASVORM (max. 20 punten): meerdere testpersonen geven hun mening over het algemene draagcomfort van de diverse helmen. Daarbij letten ze op de pasvorm, knelpunten en of de helm wel overal goed aansluit, bijvoorbeeld bij de wangen. Daarnaast wordt ook gekeken naar het comfort van de binnenvoering en de kinriem. Shoei neemt bij dit onderdeel het voortouw door een nagenoeg perfect zittende helm te fabriceren. Dit in tegenstelling tot Nexo en Vemar. ?¡ GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID (max. 15 punten): hoe makkelijk laat het kinstuk zich openen en sluiten, hoe bedieningsvriendelijk is het sluitmechanisme? Daarnaast tellen ook de functionaliteit van de kinriemsluiting en het feit of de helm makkelijk op en af te zetten is. De volle vijftien punten behaalde Nolan met de technisch doordachte N102. ?¡ AERODYNAMICA EN AKOESTIEK (max. 10 punten): bij het rijden op de autosnelweg heeft de rijwind wisselende invloed op onze testhelmen. Wij testten de weerstand bij een snelheid van 150 km/uur, zowel bij rechtuit kijken als met gedraaid hoofd. Daarnaast werd ook de mate van binnendringend geluid tijdens het rijden beoordeeld. Schuberth blijkt het punt geluidsisolatie prima onder de knie te hebben, maar had wel meer last van de luchtweerstand dan de modellen met een kleine buitenschaal. ?¡ VENTILATIE EN BEDIENING (max. 10 punten): tijdens het rijden keken we eveneens naar de ventilatiemogelijkheden en de bedieningsvriendelijkheid ervan. Alleen al voor de in de praktijk erg belangrijke hoofdventilatie vielen vijf van de in totaal tien punten te verdienen. Het restant wordt verdeeld over de kin- en vizierventilatie en de algemene bedieningsvriendelijkheid van de knoppen. Dit laatste laat zich alleen goed testen met handschoenen aan. Vaak zijn de bedieningsknoppen moeilijk te vinden tijdens het rijden en blijven ze vaak haken. Hoe het wel moet, laten Nolan, HJC en Schuberth zien. Die laatste biedt samen met de Systeemhelm 5 van BMW ook nog de beste ventilatiemogelijkheden. ?¡ VIZIER (max. 10 punten): onder het kopje ‘vizier’ vallen onder andere de volgende punten: de anticondens-eigenschappen, verwisselen van het vizier, bediening, scharnieren/vastzetten en als laatste nog het blikveld. Indien aanwezig zijn er twee van de in totaal tien punten weggelegd voor een zonneklep. Airoh, HJC en Shuberth bieden een geïntegreerde versie, bij Nolan kan deze er naderhand worden opgezet. ?¡ GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID BRIL (max. 5 punten): dit is een van de belangrijkste redenen voor veel motorrijders om tegenwoordig een systeemhelm te kiezen. Alleen wat heb je eraan wanneer de pootjes van je bril zelfs met geopend kinstuk maar met moeite achter de oren willen verdwijnen? Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VXD College van Vemar. Bij BMW, Nolan en Shoei daarentegen gaan de pootjes zonder tegenstribbelen naar hun plaats. ?¡ AFWERKING (max. 5 punten): dikke naden aan de binnenvoering, ruime kieren bij het kinstuk en slecht passende kunststofdelen resulteren in puntenaftrek. Ook reden voor puntenderving: bij de Tourstar van Nexo laten de lijmnaden al na één keer gebruiken los. De afwerking van de helmen van BMW, Schuberth en Shoei is perfect, een trapje daaronder staan HJC en Nolan. ?¡ GEWICHT (max. 5 punten): constructietechnisch één van de kritieke punten binnen het systeemhelmsegment. Het kinstukmechaniek brengt in vergelijking tot de reguliere integraalhelm een aantal extra grammen met zich mee. Wenselijk zou een helm zijn met een gewicht onder de 1500 gram, maar zelfs de meest lichte uitvoeringen van Airoh en Shoei zitten daar nog boven. Nolan, Nexo en HJC zijn met een gewicht van boven de 1800 gram rijp voor een dieetsessie. ?¡ CONCLUSIE: enkele van de geteste systeemhelmen kunnen zich op het gebied van draagcomfort meten met de heersende garde binnen het integraalsegment. Alleen wat gewicht betreft lopen ze nog wat achter. De meeste indruk van alle kandidaten maakte de verbazingwekkend sportieve Multitec van Shoei, op korte afstand gevolg door Schuberth, Nolan, BMW en HJC. Het betreft hier ook meteen de duurdere modellen, waarmee maar weer duidelijk wordt dat je bij de aanschaf van een degelijke systeemhelm niet op een paar centen meer of minder moet kijken. [[KASTEN]] AIROH Mathisse RS Importeur: Xtravus BV, tel. 0413-387 079, www.xtravus.nl Prijs: Vanaf € 209,95 Maten: XS t/m XXL Kleur: zwart mat PLUS Aangename pasvorm met veel ruimte bij de kin; comfortabele binnenvoering; kinstuk sluit soepel; praktische ratelsluiting kinriem; makkelijk op en af te zetten (ook met gesloten kinstuk); kleine maar goed bedienbare ventilatieknop aan de bovenkant; goede vizierventilatie; stabiele vizierblokkering; brilvriendelijk; geïntegreerde zonneklep; laag gewicht. MIN Te weinig voering bij de wangen; kinstuk haakt bij openen; bij draaien van het hoofd tocht het aan de achterkant; lawaaiig; kinventilatie niet regelbaar; vizier beslaat; wisselen van het vizier alleen met gereedschap; zwakke punten bij de schokabsorptietest; kunststof sluitmechanisme van het kinstuk. CONCLUSIE De lichtste helm uit de test past gezien zijn racy uiterlijk goed bij een naked bike of supersport. De geïntegreerde zonneklep is bijzonder praktisch, maar de duidelijk zwakke punten bij de schokabsorptietest en de slechte ventilatie van het vizier zetten de Airoh toch een eind terug in de totaaluitslag. [Unterschrift] Met een schuifknop aan de linkerkant wordt de zonneklep bediend. De ventilatieknop bovenop de helm is klein, maar wel goed bedienbaar. [Logo MotoPlus]-oordeel: Voldoende BAYARD FP-60 Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 853, www.motoport.nl Prijs: Vanaf € 199,00 Maten: XS t/m XXL Kleur: zwart PLUS Goede gelijkmatige pasvorm zonder knelpunten; veel ruimte bij de kin; fijne nauwsluitende helm zit stevig; kinstuk makkelijk te openen en sluiten; makkelijk op en af te zetten (ook met gesloten kinstuk); goede geluidsisolatie; vizier makkelijk te verwisselen. MIN Ventilatie nauwelijks merkbaar; vizier beslaat; brilonvriendelijk; kunststof sluitmechanisme van het kinstuk. CONCLUSIE Kwestie van opzetten en het voelt direct goed, een ervaring die velen zullen delen na het opzetten van de FP-60. Jammer dat het imago van de enorm goede pasvorm een deuk oploopt door een aantal kleine maar toch belangrijke onvolkomenheden. En ongelooflijk dat het vizier van een helm in deze prijsklasse toch nog beslaat. [Unterschrift] De gangbare schuif-snelsluiting van de kinriem. Een kunststof haak vergrendelt het kinstuk. [Logo MotoPlus]-oordeel: Voldoende BMW Systeemhelm 5 Importeur: BMW Nederland BV, tel. 0800-099 2234, www.bmw-motorrad.nl Prijs: Vanaf € 485,00 Maten: 48/49 t/m 64/65 Kleur: blauw, grijs, rood, zwart en zilver PLUS Voldoende vrije ruimte bij de kin; gestoffeerde kinriem voelt erg comfortabel aan; comfortabele binnenvoering; kinstuk soepel te openen en sluiten; aangenaam op en af te zetten; goede geluidsisolatie; merkbare ventilatie; vizier erg makkelijk te wisselen; vizier beslaat niet; brilvriendelijk; degelijke afwerking; stabiel metalen sluitmechanisme van het kinstuk. MIN Snelsluiting van de kinriem niet goed bereikbaar; ventilatieknoppen zwaar te bedienen; blikveld iets beperkt door de hoge wangkussens; kinstuk zwakke punt bij schokabsorptietest. CONCLUSIE De duurste en vrijwel bekendste systeemhelm komt niet ongeschonden uit de test. Het zwakke kinstuk, de slecht bereikbare kinriemsluiting en het hoge gewicht passen niet bij de perfect afgewerkte Systeemhelm 5 met excellente ventilatie-eigenschappen. [Unterschrift] Degelijk stalen sluitmechaniek van het kinstuk en goede ventilatie-eigenschappen. Helaas zijn de knoppen nogal zwaar te bedienen. [Logo MotoPlus]-oordeel: Goed HJC FS-Max Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nl Prijs: Vanaf € 269,95 Maten: XS t/m XXL Kleur: zwart en zilver PLUS Gelijkmatige pasvorm met veel vrije ruimte bij de kin; helm sluit strak om het hoofd; kinstuk soepel te openen en sluiten; aangenaam op en af te zetten; goede ventilatie met makkelijk bedienbare knoppen; vizier beslaat niet; perfect mechanisme voor het wisselen van het vizier; brilvriendelijk; degelijke afwerking; geïntegreerde zonneklep; metalen sluitmechanisme van het kinstuk. MIN Kinriemsluiting drukt; licht fluiten tijdens het rijden; vizier sluit aan de rechterkant alleen volledig na aandrukken; zwaar. CONCLUSIE De compleet nieuw ontwikkelde FS-max van ’s werelds grootste helmenfabrikant beschikt over voldoende potentieel en biedt interessante details als het mechaniek van de geïntegreerde zonneklep. Toch valt er nog het een en ander te verbeteren, te beginnen bij het gewicht. [Unterschrift] Bij het achterhoofd zit de schuifbediening voor de zonneklep. Een eenvoudig, maar hoogst ingenieus mechaniek voor een snelle vizierwissel. [Logo MotoPlus]-oordeel: Goed LAZER Grandville GL Importeur: Fersie SA, tel. +32 (0)93-391 979, www.lazerhelmets.com Prijs: € 210,00 Maten: XS t/m XL Kleur: zwart, zwart mat, zilver, grijs, motief zwart/grijs PLUS Zeer comfortabele binnenvoering; aangenaam op en af te zetten; vizier beslaat niet; brilvriendelijk; goede schokabsorptie; metalen sluitmechaniek van kinstuk. MIN Kinriem drukt; kinstuk moeilijk te openen door gebrekkige binnenruimte in combinatie met een van binnenuit te bedienen openingsmechanisme; weinig ventilatie merkbaar; onpraktische bedieningsknop voor de vizierventilatie; vizier alleen te verwisselen met gereedschap. CONCLUSIE In het laboratorium zegevierde de Lazer samen met Nolan op het gebied van schokabsorptie, maar in de praktijk zorgen zaken als minimale ventilatie en gebrekkige gebruiksvriendelijkheid voor aftrek van punten. Niet van deze tijd, het vizier is op de helm geschroefd. [Unterschrift] Ouderwets: het vizier is op de helm geschroefd. Tijdens het rijden is de drietraps schuifregelaar voor de ventilatie moeilijk te bedienen. [Logo MotoPlus]-oordeel: Voldoende NEXO Tourstar Importeur: Polo Expressversand, tel. +49 211-979 6699, www.polo-motorrad.de Prijs: Vanaf € 79,95 (exclusief € 7,95 verzendkosten), begin mei leverbaar Maten: XS t/m XL Kleur: bordeauxrood, zwart en zilver PLUS Aangenaam op en af te zetten (ook met gesloten kinstuk); duidelijk voelbare kinventilatie; vizier makkelijk te wisselen. MIN Kinriem onvoldoende gestoffeerd; scherp openingsmechanisme dicht bij de kin; kinstuk blijft af en toe hangen bij openen en sluiten; bijna geen ventilatie bij het hoofd merkbaar; tocht in het gezicht; vizier beslaat; vizier moeilijk te openen; erg brilonvriendelijk; matige afwerking; zwaar; kunststof sluitmechanisme van het kinstuk. CONCLUSIE De met afstand goedkoopste systeemhelm slaagt voor de schokabsorptietest, maar daarmee houdt het voor wat betreft de positieve kritieken ook op. Onbevredigende pasvorm, hoog gewicht en daarnaast getuigen loslatende lijmnaden in nieuwe toestand van een matige afwerking. [Unterschrift] Aan de verkeerde kant gemonteerde kinriemzekering en gebrekkige lijmnaden aan de voorzijde die snel loslaten. [Logo MotoPlus]-oordeel: Onvoldoende NOLAN N102 [[Logo MotoPlus Kooptip]] Importeur: Nerons BV, tel. 036 – 547 1577, www.nerons.nl Prijs: Vanaf € 299,95 Maten: XS t/m XXL Kleur: totaal zestien kleurvarianten PLUS Goede pasvorm; helm omsluit het hoofd perfect; comfortabele binnenvoering; kinstuk soepel te openen en sluiten; praktische ratelsluiting van de kinriem; aangenaam op en af te zetten (ook met gesloten kinstuk); geringe luchtweerstand; goede kinventilatie; bedieningsvriendelijke ventilatieknoppen; vizier beslaat niet; brilvriendelijk; degelijke afwerking; achteraf monteerbare zonneklep; goede schokabsorptie; stabiel metalen sluitmechanisme van het kinstuk. MIN Geringe voering bij wangen; vizier moeilijk te openen en sluiten; bediening zonneklep erg onpraktisch; met gemonteerde zonneklep is vizier wisselen erg lastig; zwaar. CONCLUSIE Als enige testhelm beschikt de Nolan over een zogeheten polycentrisch kinstuk, dat in geopende toestand zorgt voor een geringe ‘bouwhoogte’. Ook praktisch is het doordachte sluitmechanisme van het kinstuk, dat ongewild openen nagenoeg onmogelijk maakt. Dankzij de goede prijs-kwaliteit-verhouding de MotoPlus kooptip. [Unterschrift] Op het viziermechaniek kan desgewenst de zonneklep worden gemonteerd. Bovenop de helm de reusachtige en bedieningsvriendelijke ventilatieknop. [Logo MotoPlus]-oordeel: Goed SCHUBERTH C2 Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nl Prijs: Vanaf € 449,95 Maten: 52/53 t/m 62/63 Kleur: antraciet, rood, zwart, zwart mat, zilver en motief in antraciet en blauw PLUS Veel ruimte bij de kin; kinriem perfect gestoffeerd; comfortabele binnenvoering; kinstuk makkelijk te sluiten; rode sluitpinnen in het blikveld waarschuwen voor een niet goed gesloten kinstuk; aangenaam op en af te zetten; erg goede ventilatie met bedieningsvriendelijke knoppen; vizier beslaat niet; goede bediening en stabiele ‘pauzestand’ van het vizier; brilvriendelijk; degelijke afwerking; geïntegreerde zonneklep; goede schokabsorptie; stabiel metalen sluitmechanisme van kinstuk. MIN Aan de zijkant gemonteerde bedieningsmechaniek van het kinstuk erg onpraktisch. CONCLUSIE De klassieker onder de systeemhelmen kan ondanks zijn respectabele leeftijd nog altijd meekomen met de nieuwe garde. Niet te overtreffen wanneer het op geluidsisolatie, vizier en ventilatie aankomt. Bij de opvolger moet Schuberth echter het sluitmechanisme van het kinstuk praktischer plaatsen en aan het gewicht denken. [Unterschrift] De goede aansluiting op de hals reduceert geluid van buitenaf. De rode waarschuwingspennen van het kinstuk, goed over nagedacht. [Logo MotoPlus]-oordeel: Goed SHOEI Multitec [[Logo MotoPlus-testwinaar]] Importeur: Shoei Europe Distribution, tel. +33 149-448 054, www.shoei-europe.com Prijs: € Maten: XXS t/m XXL Kleur: antraciet, blauw, grijs, rood, rood/zwart, zwart mat, zilver en wit PLUS Perfecte pasvorm; compact sluitmechaniek (dubbel-D) van de kinriem; kinstuk soepel te openen en sluiten; geringe luchtweerstand; optimale geluidsisolatie; zeer goede vizierventilatie; goede hoofdventilatie met perfect te bedienen knop; vizier beslaat niet; stabiele getrapte vizierblokkering; viziervergrendeling; vizier makkelijk te wisselen; brilvriendelijk; perfecte afwerking; gering gewicht; goede schokabsorptie; stabiel metalen sluitmechanisme van het kinstuk; getint reservevizier meegeleverd. MIN Weinig ruimte bij kin; kinstuk moeilijk te openen met dikke handschoenen; pinlock dubbelvizier beperkt blikveld enigszins; vizier moeilijk te openen en sluiten. CONCLUSIE Natuurlijk heeft ook de sportieve Shoei kleine gebreken, echte zwakke punten kent de systeemhelm echter niet. De verdiende testwinnaar kan zelfs de meest doorgewinterde integraaldrager overtuigen. [Unterschrift] Perfect doordacht viziermechaniek met getrapte blokkering. Het metalen sluitmechanisme van het kinstuk omsluit de borgpen volledig. [Logo MotoPlus]-oordeel: Goed VEMAR Dual VXD College Importeur: Casco Sportivo, tel. 0521-383220, www.cascosportivo.nl Prijs: € 249,00 Maten: XXS t/m XXL Kleur: Motief in geel, oranje, rood, zwart en wit PLUS Nauwsluitende pasvorm; kinstuk soepel te openen; geringe luchtweerstand; vizier erg makkelijk te wisselen. MIN Helm drukt op het achterhoofd; nauwe doorgang bij op- en afzetten; ratelsluiting te dicht op de binnenvoering, waardoor de sluiting ongewild open kan schieten; kinstuk sluit moeilijk; ventilatie nauwelijks merkbaar en knoppen bovendien lastig te bedienen; vizier beslaat; nauwelijks geschikt voor brildragers; schokabsorptie van kinstuk onvoldoende; kunststof sluitmechaniek van het kinstuk. CONCLUSIE Eindelijk een fabrikant die kleur brengt in het verder maar muisgrijze systeemhelmsegment. Om ook technisch de inhaalslag te maken moet Vemar hard aan het werk. De vernieuwde VXD die binnenkort op de markt komt, zal bewijzen of dat ook daadwerkelijk gelukt is. [Unterschrift] Deel van het kinstuk brak af tijdens de schokabsorptietest. Het sluitmechaniek van de kinriem zit te dicht op de binnenvoering. [Logo MotoPlus]-oordeel: Onvoldoende [Text bei SLUITINGEN] SLUITINGEN KINSTUK Er zijn verschillende soorten mechanieken voorhanden die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: het ver- en ontgrendelen van het kinstuk. Op Schuberth na, die de bediening aan de zijkant heeft, zijn alle schuif- druk- en trekmechanieken aan de voorkant in het midden van het kinstuk gemonteerd. Als erg praktisch werd de treksluiting ervaren, zoals gebruikt door BMW en HJC. Niet alleen goed bereikbaar, maar de sluiting maakt het mogelijk om in één armbeweging de helm te openen. Minder doordacht is een drukmechaniek voor het ontgrendelen dat aan de binnenkant van de helm zit, aangezien deze met handschoenen erg moeilijk te bedienen is. Nolan bewijst met een tweeledig sluitmechaniek, waarbij twee goed bereikbare knoppen tegelijkertijd ingedrukt moeten worden, goed over praktische zaken en veiligheid na te denken. Ongewild openen van de helm is nagenoeg onmogelijk. Als laatste nog een tip voor de aankoop van een systeemhelm: test het sluitmechanisme in de winkel minimaal tien keer op gebruiksvriendelijkheid, met handschoenen aan welteverstaan. KINRIEM Hoe gemakkelijk en vlug een snelsluiting zich ook laat bedienen, er schuilt altijd het gevaar dat de kinriem niet strak genoeg zit. Enerzijds omdat een dergelijke sluiting zich moeilijk laat bedienen wanneer de kinriem onder spanning staat, anderzijds verandert de lengte van de riem in de loop der tijd en wordt vaak vergeten om de riem weer op veilige lengte te zetten. Een te losse kinriem kan ervoor zorgen dat bij een valpartij de helm afglijdt, dus weg bescherming. Een betere oplossing is de ratelsluiting. Hierbij hoeft de kinriem slechts eenmalig grofweg op de juiste lengte te worden gemaakt, waarbij het sluitmechanisme de nodige speling biedt voor de definitieve strakke fixatie. Bovendien kun je tijdens het rijden de spanning van de kinriem simpel veranderen. Datzelfde geldt ook voor de dubbel-D sluiting, tegenwoordig weer gangbaar bij de meeste integraalhelmen, maar bij de geteste systeemhelmen biedt alleen Shoei dit aan. Vergt enige routine, maar zorgt er wel altijd voor dat de kinriem goed strak zit. Bovendien is de sluiting veel compacter dan een snelsluiting, hetgeen de kans op vervelende drukpunten vermindert. [Unterschrifte] Functionele sluiting van de HJC systeemhelm (boven) en het ingenieuze tweeledige mechaniek van Nolan. De dubbel-D sluiting wordt nog niet door veel fabrikanten toegepast op de systeemhelm. [Text bei MotoPlus-conclusie] CONCLUSIE Het ontwerpen van een functionele systeemhelm blijkt heel wat meer voeten in aarde te hebben dan het fabriceren van een degelijke integraalhelm, dat blijkt wel uit de grote verschillen in de einduitslag. Concluderend kun je stellen dat des te duurder de helm, des te beter de kwaliteit. Met uitzondering van de Dual VXD College van Vemar, dat evenwel volgens de Nederlandse importeur binnenkort met een vernieuwde VXD op de markt komt, waarbij de huidige kritiekpunten serieus zijn aangepakt. Juist bij een systeemhelm vervult gebruiksvriendelijkheid een belangrijke rol en ook dat blijkt een prijs te hebben. Aanbevelingswaardige modellen zijn er al vanaf € 200,-. De MotoPlus-kooptip is echter de N102 van Nolan, die met een verkoopprijs van € 299,95 een prima prijs-kwaliteit-verhouding biedt. [Unterschrifte bei DETAILS] DETAILS Het onpraktische sluitmechaniek van Schuberth dat aan de zijkant van de helm zit. ECE-sticker van de Nexo Tourstar, waarbij de P staat voor kinstuk ‘Protected’. Kinstuk en vizier van de Mathisse RS van Airoh zijn aan de helm geschroefd. Een manco betreffende veiligheid: beslagen vizier (op de foto de VXD van Vemar). Ook Schuberth waarschuwt ervoor om niet te rijden met een geopend kinstuk.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.