Yamaha onthult nieuwe Ténéré 700 World Raid
Yamaha’s topmodel uit de populaire Ténéré 700-lijn, de in 2022 geïntroduceerde World Raid, krijgt voor 2026 een behoorlijke update, die met name de technische uitrusting naar een flink hoger niveau tilt!
Pagina gaat door onder advertenties
Een grote verrassing was de komst van de nieuwe Ténéré World Raid niet. Nadat de nieuwe Euro5+ Ténéré line-up dit jaar vorm kreeg met de komst van een nieuw basismodel en de meer offroad capabele Rally-versie, werd al semi-officieus de komst van een nieuwe World Rally bevestigd, waarmee de lijn naar verwachting nu weer compleet is. De jongste telg krijgt daarbij niet geheel verwonderlijk een groot deel van de aanpassingen die ook het voornoemde duo ten deel viel. Te beginnen met het vernieuwde Euro5+ CP2-blok, die in zijn jongste verschijning dit jaar debuteerde in de MT-07. Ook in de World Raid is de 689cc-paralleltwin met 270°-krukas goed voor 73,4 pk bij 9.000 toeren en 68 newtonmeter koppel bij 6.500 toeren.
Het blok is zoals inmiddels bekend uitgerust met full-ride-by-wire (YCC-T), waarmee ook een aantal elektronische hulpsystemen hun intrede doen, zoals verschillende rijmodi (Sport en Explorer). In tegenstelling tot de andere twee Ténéré’s heeft de World Raid ook standaard een 6-assige IMU aan boord, waardoor tractiecontrole en ABS nu hellingshoekafhankelijk werken. Daarnaast is het elektronicapakket nog verder verfijnd en uitgebreid, het slide control system, kortweg SCS, maakt namelijk eveneens onderdeel van het standaardpakket uit. Net als de tractiecontrole kent het systeem twee standen (street en offroad) en kan daarnaast ook volledig gedeactiveerd worden. Ook het ABS/Brake Control kent verschillende standen, en kan onder meer zowel alleen achter als volledig uitgeschakeld worden.
Een van de belangrijkste kenmerken van de World Raid is natuurlijk de dubbele tank. Deze slikt in totaal nog altijd 23 liter weg (7 liter meer dan de andere versies), maar is toch anderhalve kilo lichter dan voorheen. Andere nieuwtjes zijn een nieuwe stuurdemper met zestien instelniveaus, geoptimaliseerde KYB-vering met nog altijd ruime 230/220 millimeter veerwegen voor en achter, eendelig rallyzadel, cruise-control als standaarduitrusting en de nieuwe instrumentenclusters die ook op de andere 700’s zitten. De door velen gewenste up/down quickshifter is bovendien optioneel leverbaar.
Volgens planning arriveert de nieuwe Yamaha Ténéré 700 World Rally in april 2026 bij de dealer, en wel in twee kleurvarianten: ‘redline white’ en ‘midnight black’. Een officiële prijs heeft Yamaha nog niet bekendgemaakt. Info: www.yamaha-motor.nl
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties