Reportage – Yamaha’s 70e verjaardag

“We zullen dit weekend geen nieuwe modellen gaan onthullen of aankondigen”, zo sprak Olivier Prévost Chief Executive Officer van Yamaha Motor Europe vrij vroeg in zijn welkomstpraatje. Jammer, want wie jarig is trakteert, toch? Als cadeau voor de afgelegde pelgrimage naar het Yamaha Campus in de buurt van Milaan kregen we een exclusieve kijk achter de schermen. Als je je nou afvraagt waarom Italië: “Mensen hebben hier zo’n passie voor voertuigen en motorfietsen, dat een goede monteur niet lastig te vinden is.”
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.
Het kan je bijna niet meer ontgaan zijn, maar afgelopen dinsdag 1 juli markeerde zeventig jaar voor Yamaha Motors. Tijdens de afgelopen Dutch TT Assen waren alle MotoGP-machines van Yamaha dan ook van een speciale kleurstelling voorzien. Voor CEO Prévost betekent dit echter niet alleen terugblikken, het is ook een kans om dingen anders aan te pakken. “We kunnen met trots zeggen dat we één van de marktleiders zijn”, maar hij geeft aan dat er ook kapers op de kust liggen. Vooral de Chinezen naderen snel. “We zullen nooit goedkoper zijn dan zij, maar we zitten midden in de Europese markt, maken goede producten en nog belangrijker: we brengen innovatie en kwaliteit.”
Dat ‘midden in de markt zitten’ belangrijk is voor de Japanners met Italiaans bloed, dat blijkt. “We zijn er trots op dat we niet alleen de Tracer hebben ontwikkeld vóór Europa, maar ook in Europa.” Naast innovatie en kwaliteit willen ze zich ook gaan richten op meer openheid. “We zijn ons ervan bewust dat we door onze Japanse aard meer geheimzinnig en gesloten zijn, maar het is ons voornemen om vaker de deuren te openen voor het publiek.” Hoe Yamaha dat wil doen, is echter nog niet duidelijk. Hoe dan ook, wij kunnen nu in ieder geval alvast een kijkje nemen.
Vergezeld door het geluid van sneakerzolen over een gladde vloer schuifelen we het Yamaha Motorcycle Racing-kantoor binnen. De sportief aangeklede lobby is net herzien van een nieuwe look en een aanzwellend geluid van cameraklikken duidt aan dat we in de buurt zijn gekomen van bijzondere motoren waaronder verschillende exemplaren van Valentino Rossi hemzelf. “We zijn trots op de pareltjes die we hier hebben staan”, vertelt Managing Director van Yamaha Motor Racing Paolo Pavesio. “Maar voor elke keer dat we met trots in de hoek van Rossi kijken, moeten we ook kijken naar onze andere helden zoals Fabio Quartararo en Jorge Lorenzo.” Speciaal voor ons bezoek is de machine waarmee Fabio Quartararo in Assen reed naar Italië gehaald.
Door de grote klapdeuren lopen we richting de werkplaats van de MotoGP-teams. Vier gigantische vakken duiden aan waar de teams werken en verzamelen als zij niet op weg zijn. De bloedhete hal bevestigt dat het geen toeval is dat dit het thuis is van de GP-teams. Daar sta je namelijk echt niet voor de lol in. Waarom dan wel? Omdat Yamaha hun teams en innovatieve krachten het liefst zo dicht bij elkaar als mogelijk wil hebben. “Je ziet niet alleen een motor, maar een complete machine opgezet door een samenwerking van Italiaanse innovatie en Japanse constructie”, grijnst een meer dan trotse Pavesio.
Om te weten te komen waar desbetreffende, ongespecificeerde innovatie vandaan komt, steken we de straat over. Achter ons valt de deur van het Research and Development-gebouw dicht als drie generaties Tracer 7’s ons terug aanstaren. In dit gebouw doen slimme denkers niet alleen marktonderzoek er worden motoren verbeterd, bedacht en ontworpen voor zowel straatgebruik als sport. “En heel soms een beetje getest”, grijnst Alessandro Ghezzi, directeur van het R&D-departement, terwijl hij naar het kleine testbaantje wijst. “De Europese markt is belangrijk om trends te identificeren.” Zowel de grebruikersbehoeften, maar ook internationale wetgeving verschillen hier nogal van die van Japan. Zo hielpen we inzien dat de behoefte naar snorscooters erg laag was en dat we in Europa liever gezien zouden worden op een sport- of sporttoerfiets. En ook zo is de Tracer tot stand gekomen.
Dieper in het R&D gebouw wordt de temperatuur voor het eerst vandaag wat aangenamer. Daarentegen maakt geurloze lucht plaats voor aardse noten als we een kleiruimte binnenstromen. In de vormen van een bijna echte gloednieuwe Tracer 7 zien we het gehele maakproces. “We kijken eerst naar wat de behoefte of ervaring is en dan doorlopen we alle stappen van vormgeving en technische aspecten.” Daarna krijgt het idee leven via een 3D-model op de computer, welke nagemaakt wordt met behulp van klei. “Op die manier kunnen we dingen zoals de zitpositie testen, maar ook ontwerpfouten ondervangen voordat een motorfiets in productie gaat.”
Terwijl de geur van de klei nog in de neus hangt keren we terug naar het begin. Naast dat Yamaha meer open wil zijn voor het publiek, wil het meer eenheid aanbrengen in haar organisatie. “We zijn nu een bedrijf met meerdere internationale vertakkingen”, zegt Prévost terwijl hij met zijn handen een wereldbol maakt, “maar we willen toewerken naar één wereldwijd Yamaha.” Zo is het de bedoeling dat alle research en development uiteindelijk onder één paraplu komt voor alle verschillende facetten van motorsport. Hiervoor is het akkoord al gegeven, echter is het nog onbekend waar deze faciliteit zal komen.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties