Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Praktijk – Schuberth C5 ANC noice cancelling

Een helm stil maken kan slechts tot op zekere hoogte, wie zijn gehoor lief heeft vertrouwt daarom nog altijd op een set goede oordoppen. Maar dat zou zomaar eens verleden tijd kunnen zijn, want als helmfabrikanten en geluidsprofessionals de handen ineenslaan, zijn er ineens heel andere dingen mogelijk – zo ontdekken we bij Schuberth in Magdeburg!

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Augustus 2025: tijdens een jethelmtest in de windtunnel en op de klimaattestbank van Schuberth (zie MotoPlus 21/2025) komt het gesprek met hoofd ontwikkeling Andreas Krüger op de toekomst. “Hebben jullie nog wat nieuws in de planning?” Krüger houdt zich pro- fessioneel op de vlakte, maar prikkelt wel onze nieuwsgierigheid. “Uiteraard, daarover kan ik nog niets verklappen, alleen dat het niet alleen maar om een nieuwe helm gaat, maar veel meer nog om de techniek erachter.”

Fast forward naar het heden. Meer dan twin- tig jaar woon-werkverkeer op de motor, in de eerste jaren nog altijd zonder goede gehoor- bescherming, hebben ondergetekende tot
een zeer gewaardeerde klant van een bekende gehoorspecialist gemaakt. Eigen schuld, want eigen onzorgvuldigheid, maar het gevolg is wel dat ik op mijn oude dag behoorlijk de waarde ben gaan inzien van een goede akoestiek. Tijdens helmtesten liggen met name de stille deelnemers me na aan het hart, of aan het oor beter gezegd. En een paar weken vooraf- gaand aan de Eicma maak ik op uitnodiging van Schuberth onder embargo kennis met een nieuwe generatie helm die helemaal rust in de tent brengt: de Schuberth C5 ANC.

 

Active Noise Cancellation, in het Neder- lands actieve ruisonderdrukking, dat is waar
de toevoeging ANC voor staat. De C5 zonder ANC is een oude bekende: in 2022 was het de eerste systeemhelm die volgens de nieuwe testnorm ECE-R 22.06 werd gehomologeerd. Tweevoudig winnaar in onze helmtest ook, beide keren beloond met het maximale aan- tal punten bij het criterium ‘akoestiek’. Dat is natuurlijk ook het gebied waar Schuberth zich al jaren op positieve wijze onderscheidt van veel concurrenten, ook zonder ANC is de C5 dus al relatief stil. Het thema geluid was altijd al een vast onderdeel bij de Duitse fabrikant en de trend rond gehoor en gehoorbescherming wordt alleen maar belangrijker. De uitdaging daarbij: met enkel aerodynamische correcties aan de helmschaal en/of het vizier, of met een nog beter aansluitende binnenvoering, is nau- welijks nog noemenswaardige vooruitgang te boeken. Het doel van een verdere ontwikkeling was ook niet om de rijder volledig akoestisch af te schermen van de buitenwereld, maar veel meer om schadelijke ruis en geluidspieken te verminderen.

 

En zo kwam ANC in beeld, ook bekend onder de termen ‘antigeluid’ of ‘tegengeluid’. Het idee erachter is dat een bepaalde, storende invloed wordt verminderd of zelfs geneutraliseerd door eenzelfde storende impuls in de tegenoverge- stelde richting. ANC is een beproefde methode inmiddels en al veel langer bekend. Onderzoek leert dat piloten de eerste gebruikers waren van deze geluidsbeschermingstechniek. Zij kregen headsets die de lage frequenties van rotor- of motorgeluiden dempten, maar de hogere frequenties van spraakcommunicatie juist versterkten. Inmiddels heeft de techniek ook zijn intrede in de privésector gedaan. Hoofdtelefoons en oordopjes met active noice cancellation zijn, hoewel nog altijd enigszins prijzig in vergelijking met conventionele hoofd- telefoons en oordopjes, wijdverbreid beschik- baar in talrijke uitvoeringen. Zeer geliefd onder hifi-liefhebbers en bij concerten, en wie weleens een Airbus of Boeing pakt, weet dat de techniek ook onder vliegreizigers bijzonder populair is. Je zou bijna zeggen, waarom is er nog nooit iemand op het idee gekomen om het in een motorhelm te implementeren? Nou, al ongeveer tien jaar is men op de achtergrond met de ontwikkeling daarvan bezig en met de Sena Phantom ANC is er zelfs al een helm op de markt, maar echt grote bekendheid heeft de techniek in helmland niet.

 

Dat gaat waarschijnlijk binnen afzienbare tijd veranderen door de nauwe samenwerking tussen twee marktleiders op het gebied van helmen en communicatiesystemen. Wat dit project zo bijzonder maakt: het is een best-of- both-worlds, waarbij beide partijen profiteren van de knowhow van de ander. Het team van Schuberth hoef je immers niet uit te leggen hoe je een goede helm maakt, Cardo maak je daarentegen niets wijs op het gebied van com- municatiesystemen en akoestiek. En zo kan het dan dat zowel Cardo (zie Newsflash MotoPlus 22/2025) als Schuberth nagenoeg tegelijk een nieuwe helm met active noice cancellation presenteren!

 

Het project, dat eind 2022 als een soort snuffelstage van start ging, kreeg een jaar later groen licht en was in de loop van 2025 klaar voor marktintroductie. Tot dan toe hadden beide partijen er al behoorlijk wat denkwerk in geïnvesteerd. Het gaat immers niet om een algemene demping, maar om een specifieke toonregeling waarbij niet alles maar alleen bepaalde geluiden moeten worden gedempt. Speciale signalen (politie, brandweer, enz.) en omgevingsgeluid als het claxonneren door andere verkeersdeelnemers moeten immers wel duidelijk hoorbaar blijven, evenals mede- delingen van een communicatiesysteem. Wind- ruis daarentegen – de hoofdverantwoordelijke voor schadelijke dB-waarden – moet aanzienlijk worden verminderd. Een behoorlijke verbete- ring van de geluidskwaliteit zelf was daarnaast ook een ontwikkelingsdoel. De juiste speaker, een eigen ontwikkeling van Cardo, was al vrij vroeg beschikbaar. Een probleem was echter het implementeren van de speaker in de EPS (Expanded Polystyrol) binnenschaal, zonder concessies te doen op het gebied van veilig- heid en draagcomfort. Helemaal een uitdaging omdat de speaker in het begin nog zo’n 30 pro- cent groter was dan het uiteindelijke productie- exemplaar. Dat voor elkaar krijgen, bleek een lastige en tijdrovende klus.

 

Alle ontwikkelings-, productie- en marketing- kosten moeten natuurlijk uiteindelijk wel worden terugverdiend. De beste mensen van Schuberth en Cardo werken immers niet op vrijwillige basis, en daarmee zijn we bij het onderwerp prijs aangekomen. Om maar met de deur in huis te vallen, een koopje is een entree in de ANC helmwereld bepaald niet. Een gewone C5 is er vanaf € 699,95, voor de C5 ANC betaal je honderd euro meer, € 799,95 dus. Aan enkel de helm zelf heb je echter niet veel, wil je daadwerkelijk gebruikmaken van active noice cancellation, dan moet er ook nog het SC Edge ANC communicatiesysteem bij, dat voor € 529,95 in de prijslijst staat. Dit betreft een zeer eenvoudig te installeren plug & play systeem (speakers etc. zijn immers allemaal al voorgeïn- stalleerd) met alle functies van een high-end, modern communicatiesysteem, dat daarnaast ook beschikt over de ANC-besturingselektronica.

 

In totaal komt het plaatje daarmee uit op € 1.329,90. Dat klinkt niet alleen als een bom duiten, dat is het ook. Maar je moet je ook reali- seren dat je voor dat bedrag een volledig nieuw ontwikkeld, innovatief en hoogwaardig product krijgt, dat momenteel het maximale biedt op het gebied van geluidsreductie. En voor de cri- tici die na het zien van die prijs in een soort van shock zijn beland: informeer voor de grap eens wat een goed hoortoestel kost…

INTERVIEW: “VEILIGHEID STOND VOOROP”

Andreas Krüger (47) is sinds mei 2022 hoofd ontwikkeling (Head of R&D) bij Schuberth en rijdt privé op een Ducati Scrambler Café Racer. Tot zijn voertuigpark behoren onder meer een MZ ES150 uit 1967 (“een gerestaureerd familie­ stuk”) en een Simson S51 (“die ik samen met mijn dochters gebruik”).

 

Wanneer en hoe is de samenwerking met Cardo tot stand gekomen?
“In het najaar van 2022 wer- den de eerste gesprekken met Cardo gevoerd over een mogelijke samenwerking op het gebied van ANC. Cardo had op dat moment een eerste prototype voor een ANC-systeem ontwikkeld en na de eerste gezamenlijke tests en akoestische metingen in onze windtunnel eind 2022 was al snel dui- delijk dat we allebei wel in een gezamenlijk project wilden investeren.”

 

Hoe verliep de ontwikkeling van de C5 ANC in deze periode?
“Parallel aan de metingen in de windtunnel zijn we vanaf 2023 begonnen met de eerste praktijktests met prototypes, waarbij delen van het ANC-systeem nog in een rugzak wer- den meegenomen. Vervolgens ontwikkelden we meerdere prototypes, waarbij de elektro- nica al in de hoofdunit was ingebouwd en er geen rugzak meer nodig was. Intensieve praktijktests dienden om het draagcomfort te optimaliseren, een aspect dat voor ons van cruciaal belang is. In onze windtunnel en in het Cardo Sound Lab voerden we verdere metingen uit, terwijl simultaan uitgebreide wegtests werden uitgevoerd. In totaal hebben we tot nu toe meer dan drieduizend kilometer met verschillende testrijders en motorfietsen afgelegd onder reële rijomstandigheden.”

 

Hoeveel mensen waren bij de ontwikkeling betrokken?
“Ons eigen projectteam bestond uit vijf mede- werkers. Daarnaast werkten andere collega’s flexibel mee wanneer nodig, bijvoorbeeld voor metingen en testritten. In onze wekelijkse videoconferenties met de collega’s van Cardo waren tot tien personen ingelogd.”

 

Wat waren de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling?
“De veiligheid van de helm stond voorop in het project. De integratie van de ANC-com- ponenten in de C5 mocht geen negatieve invloed hebben op de beschermende eigenschappen van de helm. Een bijzondere uitdaging was de integratie van de speciale speakers, die veel groter zijn dan conventio- nele exemplaren van bestaande communica- tiesystemen. Een andere uitdaging was het oplossen van het doelconflict ‘voorkomen van passieve demping’ versus maximaliseren van ruisreductie.”

 

Wat moest er allemaal worden veranderd aan de bestaande C5?
“Alle voor het communicatiesysteem beno- digde en vooraf geïnstalleerde componenten, zoals de speaker, de kabelboom inclusief antennes en de verbindingsunit, zijn volledig opnieuw ontwikkeld. Daarnaast zijn er aan- passingen gedaan aan de schokdempende EPS-zijpanelen. Alle andere onderdelen kon- den ongewijzigd van de reguliere C5 worden overgenomen.”

 

Waarom heeft Schuberth nog steeds twee partners voor communicatiesystemen?“Naast Cardo werken we nog steeds nauw samen met Sena. Sena en Cardo zijn markt- leiders in de communicatiesysteembranche en hebben beide een zeer sterke en merktrouwe klantenkring. We verkopen onze helmen wereldwijd en willen onze klanten de moge- lijkheid bieden om een systeem van hun favoriete merk te kiezen. De systemen van beide leveranciers zullen daarom ook in de toekomst beschikbaar blijven voor onze helmen.”

 

Hoe beoordeel je de concurrentie, met name de gepresenteerde Cardo Beyond helm met ANC?
“We zijn uiteraard met Cardo in gesprek over hun helm, maar voor zover wij kunnen beoor- delen richt de Beyond zich op een andere doelgroep dan de C5 ANC.”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week