Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Occasion – Yamaha FJR1300A

Geschreven door onze specialist

Ad van de Wiel

Keus hebben sportieve toerrijders niet meer; je hebt keuze uit BMW’s RT,  BMW’s RT en BMW’s RT. Tenzij je voor gebruikt gaat, dan opent zich een veel grotere wereld.  En laten we eerlijk zijn: met iets meer dan zestienduizend op de teller is deze Yamaha FJR1300A zo goed als nieuw.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Soms voert een bepaalde geur je direct terug naar een gebeurtenis uit het verleden. Zit je voor je gevoel plots weer met dat geweldige glas rode wijn op dat zonnige Franse terras. Plaats nemen in het zadel van deze bij MVM Motoren gescoorde occasion doet hetzelfde. Als vanzelf ben ik terug op de hoogvlakte nabij Madrid waar Yamaha ooit de zoveelste versie van dit toericoon presenteerde. Het tweedaagse evenement kwam met stip binnen in mijn top-drie van favoriete introducties. De route was van de eerste tot de laatste meter briljant en doordacht. Strak mooi meanderend asfalt met ontelbare vlot te nemen bochten en nul krappe haarspeldbochten met waardeloos wegdek. Volledig op het sportieve toerlijf van de FJR geschreven.

Sommige mensen herkennen het gevoel dat een motorfiets geeft uit duizenden. Bij mij is het omgekeerd: ik herken duizenden motoren niet… De FJR1300 is daarop een enorme uitzondering. Deze motor lijkt niet opgebouwd uit duizend onderdelen, maar gehouwen uit een stuk massief staal. Het is direct onvoorstelbaar thuiskomen. De zitplek, het gevoel, het geluid. Het komt omdat de FJR zijn hele loopbaan altijd heel erg FJR is gebleven. De wijzigingen aan het model waren nooit drastisch, ze verhoogden de kwaliteit/uitrusting/rijervaring, maar tastten nooit het oorspronkelijke karakter aan. Alle generaties hadden het typische FJR-DNA en dat vertaalt zich in  toeren met een uitgesproken sportieve noot.

De sportieve aspiraties kunnen vandaag bij het oudvuil, er moet heel praktisch gefotografeerd worden. De hoogvlakte van Madrid is verder weg dan ooit. Toch bewijst een FJR1300 zich ook op legale snelheden. Het is onvoorstelbaar hoe makkelijk je een straatje keert met een motorfiets van bijna driehonderd kilo en vijftienduizend euro. Die prijs maakt direct duidelijk dat de FJR nog altijd een geliefde motorfiets is.

Dit exemplaar van € 14.990,- (met twaalf maanden garantie) heeft iets bijzonders: slechts 16.600 km op de teller. De vorige eigenaar heeft – terecht – nooit de behoefte gehad om de machine helemaal vol te behangen met extra’s. De standaarduitrusting is al toerwaardig met: cruise control, elektrisch windscherm, middenbok, verwarmde handvatten en zijkoffers (39L per stuk).  Dit gebruikte exemplaar heeft verder nog een aansluiting voor een navigatiesysteem en een verhoogde ruit. Meer is – geloof ons – niet nodig. De vorige eigenaar is gelukkig zuinig geweest op zijn spullen. Een enkel pitje is her en der te vinden, maar op het eerste gezicht bleef de FJR groot leed bespaard.

Bij de introductie van deze variant in 2016 vroegen we ons al af of de FJR in 2001 zijn tijd ver vooruit was. Het lijkt er wel op. Bijna een kwart eeuw na de introductie van de eerste FJR zit de sleet nog altijd niet op het model. Overdreven elektronische poespas à la 2025 ontbreekt, heb je ook helemaal niet nodig om prima te toeren. Daarvoor heb je wel de geweldige vier-in-lijn nodig. Een blok dat zich al lang en breed bewezen heeft. Uit 2016 pikken we de kwalificaties ‘Verslavende turbineachtige draaieigenschappen’ en ‘Alsof je aan een mega-elastiek hangt’ en dat gaat nog altijd op. Het blok klinkt heerlijk donkerbruin en zo voelt hij ook, je komt werkelijk nooit iets te kort. Het rode gebied begint bij 9.000 tpm, maar onderin is het blok al zo krachtig dat je dergelijke hoge toerentallen absoluut niet op hoeft te zoeken. In 2016 kreeg de FJR eindelijk de langverwachte zesde versnelling en de bak schakelt nog altijd nauwkeurig met korte schakelwegen. Door deze overdrive draait het blok slechts 3.500 tpm bij 120 km/uur.

Deze occasion is grijs, maar allesbehalve een grijsaard. Het is opmerkelijk hoe bijdetijds deze motorfiets nog altijd is. Met een tankinhoud van 25L en een door ons gemeten gemiddeld verbruik van 1:18,1, kun je in alle comfort eindeloos lang rechtdoor rijden. Wil je juist een lekker stukje sturen dan zit je in het comfortabele zadel van een bijzonder handelbare en makkelijk sturende machine. Eentje die heel precies, neutraal en als op rails de uitgezette koers volgt. Het is verdraaid lastig om echte minpunten te benoemen als zelfs 292 kilo voor een groot deel lijkt te verdwijnen als je aan de rol bent. Het levert de FJR1300 terecht de geuzennaam ‘potent en tijdloos reiskanon’ op.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

QJ Motor
Rothewald oktober 2025
FJR1300A artikelen & nieuws
Yamaha artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Rothewald oktober 2025
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week