Nieuwe Yamaha NMax 155 mét echte versnellingen
Yamaha zet de nieuwe Nmax 155 Tech Max nadrukkelijk tussen de 125- en 300-klasse in. Tot nu toe onderscheidde hij zich nauwelijks van de 125. Maar de nieuwe versnellingsbak van de 155 lijkt veelbelovend.
Pagina gaat door onder advertenties
Tot begin oktober stond bij Yamaha de NMAX 155 zonder heel veel verschil naast de Nmax 125. Iets meer cilinderinhoud, iets meer kracht en vermogen en iets duurder. Bovendien heb je voor de Nmax 155 nu minimaal een A2-rijbewijs nodig. Maar het 2026-model van de Yamaha Nmax 155 valt vooral door nog iets anders op: een nieuwe versnellingsbak met echte versnellingen en een soort Tiptronic is uniek in de wereld van de sportieve scooters.
Yamaha noemt de nieuwe versnellingsbak van de Nmax 155 YECVT, wat staat voor Yamaha Electric Continuously Variable Transmission. Deze maakt handmatig terugschakelen met een druk op de knop mogelijk, een echte motorrem, en zorgt ervoor dat de twee rijmodi niet alleen te onderscheiden zijn qua reactievermogen, maar ook door verschillende overbrengingsverhoudingen in de nieuwe versnellingsbak.
In dat opzicht is de YECVT helemaal niet nieuw. Al in 2024 werd de Nmax 155 met de nieuwe transmissie in Azië gepresenteerd. In Europa is de door een elektromotor aangestuurde transmissie daarentegen nieuw. Technisch gezien is de eencilinder met 155cc, 15,1 pk en 14 Nm nog steeds via een variomatic en V-snaar met het achterwiel verbonden. Maar de YECVT wordt meer door de middelpuntvliedende kracht aangestuurd. Op het voorste schijvenpaar zit een krachtige elektromotor die tegen de middelpuntvliedende kracht in werkt en zo vaste overbrengingsverhoudingen mogelijk maakt. Bijna zoals versnellingen die bij handmatig terugschakelen worden ‘ingeschakeld’.
Interessant bijkomend aspect: in de rijmodus Town draait de motor door de YECVT slechts 5.000 tpm bij 60 km/uur. Wie Sport kiest, laat de motor bij dezelfde snelheid 1.000 toeren hoger draaien. Een van de belangrijkste kenmerken van de Yamaha Nmax 155 Tech Max is dat het in feite een 125cc-scooter met 155cc is. Zowel de afmetingen als het gewicht van 135 kilo verschillen nauwelijks van de 125 cc Nmax met 132 kilo. Ook de zithoogte van 770 millimeter ligt op het niveau van een 125 cc-scooter.
De Nmax 155 heeft een 4,2 inch LC-display en kan via een app worden verbonden met een smartphone. Het dient als hub voor telefoongesprekken naar een eveneens verbonden helmsysteem of als navigatiesysteem.
De nieuwe Nmax 155 komt er in grijs en zwart, prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties