Nieuwe Triumph Tiger 950 gespot

De Tiger 900 was voor Triumph een breuk met zijn voorganger; zowel optisch als technisch was het een nieuwe start voor de Britten in het allroad-middensegment. Met een nieuw rijwielgedeelte en een nieuw design van Rodolfo Frascoli brak hij met zijn wat brave voorganger. Het nieuw ontworpen motorblok met T-plane-krukas onderstreepte de ambities van Triumph met een van zijn belangrijkste modellen. Dat was eind 2019, begin 2023 volgde een subtiele update.
Pagina gaat door onder advertenties
Ondertussen werken de Britten aan de volgende generatie van de Tiger 900. Bij prototypes die momenteel in het Zuid-Europese achterland hun testkilometers maken, valt vooral het gemodificeerde motorblok op.
Hoewel de uitlaat op deze foto van het prototype niet volledig te zien is, doen de contouren van de einddemper vermoeden dat deze aanzienlijk in volume toeneemt en bovendien lager wordt geplaatst. In ruil daarvoor wordt de collector een stuk kleiner. Triumph wil hiermee waarschijnlijk het geluidsniveau verlagen, en dat was in ieder geval bij dit prototype al het geval.
De T-plane-krukas lijkt gehandhaafd te worden en ook de gedeelde koelerconstructie is overgenomen van de voorganger, en zelfs de uitlaatbochten van het prototype lijken op die van het huidige model. Over de prestaties van de vernieuwde motor kan op dit moment natuurlijk nog niets worden gezegd. Tot dusverre had Tiger-triple een cilinderinhoud van 888 cc en 108 pk vermogen. Een bescheiden toename van de cilinderinhoud en het topvermogen liggen echter voor de hand.
(Tekst gaat verder onder banners)
Ook het frame lijkt op het eerste gezicht identiek, maar de swingarmconstructie is herzien en zorgt voor een gewijzigde geometrie met een aanzienlijk langere wielbasis. Het subframe is eveneens nieuw en biedt ruimte voor een comfortabeler zitplaats voor bestuurder en passagier. Dit komt het reiscomfort ten goede.
Opvallend aan de testmotor is ook de radargestuurde cruise control, herkenbaar aan het zwarte vlak tussen ruit en koplamp. Aan de achterzijde zitten sensoren voor dodehoekwaarschuwing. Of de Britten in de toekomst ook een automatische versnellingsbak zullen aanbieden, is op dit moment nog niet te zeggen. Dit testmodel van de Tiger 900 vertoont in ieder geval geen tekenen daarvan.
De remmen op het testmodel zijn overgenomen van het huidige model, het gebruik van het 19-inch voorwiel verwijst naar de GT-variant. Ook een opvolger van de momenteel als Rally en Rally Pro aangeboden versie met 21-inch voorwiel en Öhlins-veercomponenten is al gesignaleerd.
Het ontwerp van het prototype is nog niet definitief – de tijdelijke verlichting aan de voorkant is daar een duidelijke aanwijzing voor. Talrijke onderdelen moeten nog worden bijgeschaafd, maar het zeer gedetailleerde en forsere windscherm geven aan dat de allereerste ontwikkelingsstappen al achter de rug zijn. Het zal echter nog minstens een jaar duren voordat het model klaar is voor serieproductie, dus vóór 2027 zullen we de Tiger 950, zoals hij mogelijk gaat heten, nog niet op de weg zien.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties