Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Eerste Test CFMoto 700MT

Geschreven door onze specialist

Ad van de Wiel

De nieuwste MT-allroads van CFMoto illustreren op indrukwekkende wijze de snelheid waarmee de Chinese motorindustrie de kloof met Europa en Japan dicht. Eerder konden de duimen al omhoog voor de 800MT-X, hoe brengt de 700MT het er vanaf?

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Gratis zijkoffers, vijf jaar garantie en een prijs van € 6.799,- is absoluut niet veel geld voor een gloednieuwe motor. Verwacht je voor dit bedrag eersteklas onderdelen die je doen likkebaarden, de meest verfijnde afwerking en een tot in het kleinste detail uitgebalanceerd rijgedrag, dan vraag je te veel, zelfs van een fabrikant als CFMoto. Toch is de 700MT – die is gebaseerd op de oude 650 twin van de Kawasaki ER-6n die zo’n tien jaar geleden van de productielijn rolde – in veel opzichten een knaller. Voor een klein bedrag krijg je als koper een volwaardige, volwassen crossover met toercapaciteiten, een twintigliter tank, KYB-vering met 150 millimeter veerweg en een rijke uitrusting. Hecht je meer waarde aan zaken als windbescherming, verwarmde handvatten, een royaal zadel, connectiviteit en standaard bagagemogelijkheden dan aan rijdynamiek, dan is de 700MT een goede vangst.

De 693 cc zware tweecilinder (met 180° krukas) drijft met zijn 68 pk en maximaal 60 Nm de motorfiets, die met 240 kilogram behoorlijk zwaar is, meer plichtmatig dan energiek aan. Het is zeker wel voldoende om ontspannen te cruisen. De motor is niet zonder vibraties en het gereden exemplaar ook niet bijzonder zuinig (het dashboard gaf zo’n 1 : 16,7 aan, al was de testmotor nauwelijks ingereden). Aan de andere kant vertoont de staande twin geen noemenswaardige zwakke punten. De koppeling en versnellingsbak werken redelijk goed.

De overstap naar een 19” voorwiel – voorheen was een 17” wiel gemonteerd – is verstandig gezien het beoogde toeristische gebruik van de 700MT. De Chinese fiets stuurt niet haarscherp, maar wel gehoorzaam en ontspannen. Het rijcomfort is prima, maar de eenvoudige vering verteert slechte wegen met stugheid ondanks de instelmogelijkheden.

Je zit ongewoon ver naar achteren op de motor. Het voorwiel is, subjectief en objectief, eeuwig ver weg. Een nogal lage framestijfheid rond het balhoofd – niet het soort flex waarop je zit te wachten – draagt bij aan een nogal onverschillig, maar altijd onkritisch rijgedrag. Nogmaals: extreem hoge verwachtingen zijn onredelijk voor deze prijs, wat ook gezegd kan worden van de ietwat ongevoelige, maar uiteindelijk effectieve remmen.

Het zit- en lichaamscomfort zijn daarentegen meer dan indrukwekkend: De combinatie benzinetank en windscherm van de CFMoto 700 MT heeft een 1.300 cc- waardig formaat. Het beschermt de rijder dan ook prima tegen weer en wind. Wil je nog meer windbescherming dan het standaard in hoogte verstelbare windscherm biedt, is er als accessoire een nog hogere versie verkrijgbaar. Verwarmde handvatten zijn standaard en voor een klein bedrag kun je ook een verwarmd zadel bestellen. Je stelt je zo’n verwarmde zetel eerder voor op een luxe drie tot vier keer duurdere zescilinder motorfiets. Net zoals op krachtige adventure-motoren zit je majestueus rechtop met het extra brede stuur in je verwarmde handen. Alleen de zithoogte van 800 millimeter (hoger zadel leverbaar) lijkt geknipt voor beginners.

Zaken als rijmodi, instelbare elektronische hulpsystemen of een quickshifter ontbreken, omdat de motor nog steeds werkt met kabelbediende gaskleppen. Die elektronische luxe wordt ook niet gemist. ABS, achteraan uitschakelbaar, en tractiecontrole, die eveneens uit te schakelen is, zijn in ieder geval wel aanwezig. Het 5” TFT-scherm heeft een kwalitatieve uitstraling en biedt volop connectiviteit zoals CarPlay en Android Auto. De 700MT beschikt bovendien over een slim geplaatste extra navigatiesysteemhouder en USB-laadpoorten. De aluminium koffers (linkerkoffer 25 liter, rechterkoffer 28 liter) en hun ophanging lijken extreem stabiel – de standaard handkappen daarentegen niet. Kwaliteit voor de lange termijn? De technologie is beproefd, maar op de lange termijn moet de gehele motorfiets zich nog bewijzen. De afwerking van deze CFMoto is overal absoluut netjes.

Conclusie
Laat je niet misleiden door het moderne ontwerp van de kuip, achter het frisse uiterlijk gaat eenvoudige, vertrouwde technologie schuil die van elders is overgenomen. Het motorblok, remmen, het rijwielgedeelte en de elektronica voldoen daarom slechts aan eenvoudige eisen. Maar ze voldoen wel! Omdat de uitrusting, het comfort en de voorzieningen zeer uitgebreid zijn, is de geboden waarde bombastisch. Voor nog geen zeven mille is er niets vergelijkbaars.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
CF Moto artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week