Eerste indruk: KTM 1390 Super Adventure S Evo
Het kan gewoon niet anders dan dat de wegenbouwer die verantwoordelijk is voor de weg richting de Teide op het Spaanse eiland Tenerife een zeer enthousiast motorrijder is. De asfaltachtbaan die hij richting deze vulkaan heeft gedrapeerd, grenst namelijk aan het ongelooflijke. Rechte stukken langer dan een meter of honderd meter zijn er simpelweg niet, dan kronkelt de weg alweer wulps links- of rechtsaf!
Pagina gaat door onder advertenties
Een bijzonder onderhoudend decor, waar de nieuwe KTM 1390 Super Adventure S Evo zich als een vis in het water voelt, blijkt tijdens de eerste kennismaking met KTM’s nieuwste toervlaggenschip. Nou had je op voorganger 1290 over prestaties en uitrusting al bijster weinig reden tot klagen, de nieuwe 1390 doet er desondanks nog een flinke schep bovenop. Onder meer motorisch gezien, waarbij het verschil in cilinderinhoud in de praktijk overigens kleiner is dan de cijfers doen vermoeden. De 1290-motor heeft in werkelijkheid 1.301 cc, de 1390 komt door een twee millimeter grotere boring op 1.350 cc. Die 49 extra’s cc’s zijn echter slechts deels verantwoordelijk voor de behoorlijk prestatiewinst van vijftien pk van de nu 173 pk sterke V-twin en zeven extra newtonmeters (145 t.o.v. 138 Nm). Daarnaast komt een groot deel van die winst namelijk op het conto van de variabele kleptiming die zijn weg heeft gevonden op de S Evo. Een systeem dat vergelijkbaar is met BMW’s Schiftcam-techniek, waarbij de inlaatnokkenas is voorzien van twee nokprofielen: een tamme (laag en breed nokprofiel) voor lage en midden toerentallen en een scherpe (hoog spits profiel) voor wanneer het richting de begrenzer gaat. Via elektromagnetisch aangestuurde actuatoren wordt er gewisseld tussen beide nokprofielen, waardoor trekkracht onderin kan worden gecombineerd met een flinke scheut topvermogen. En die combinatie blijkt goud waar in het korte kronkelwerk hier. Veel aansporing van de rechthand heeft de twin niet nodig om er ongenadig hard aan beginnen te sleuren. Dat overigens ongeacht de gekozen modus/mapping, waarvan de S er trouwens standaard vier aan boord heeft (Rain, Street, Sport en Offroad(), terwijl er optioneel ook nog een Rally-modus aan toe kan worden gevoegd.
Het Camshift-systeem is overigens lang niet de enige noviteit aan boord. Het radarsysteem dat de 1290 ook al had, is een stuk verfijnder en uitgebreider geworden en nu ook is gekoppeld aan nog een niet onbelangrijk nieuwtje: AMT. En die lettercombinatie staat dan weer voor Automated Manual Transmission. De combinatie AMT en voornoemde radartechnologie opent een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden. Welke allemaal? Dat lees je in de eerste test van de KTM 1390 Super Adventure S Evo in MotoPlus 1/2026 (vrijdag 9 januari in de winkel)!
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties






